تعداد نشریات | 53 |
تعداد شمارهها | 1,478 |
تعداد مقالات | 11,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,841,127 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,464,411 |
قربانی در قرآن و اوستا | ||
سراج منیر | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 11، تابستان 1392، صفحه 7-24 اصل مقاله (539.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس اشرفی1؛ کبری سلطانی لرگانی2 | ||
1هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشجوی دانشگاه آزاد ساری | ||
چکیده | ||
فلسفةآفرینش انسان، عبادت خداوند است و از کهنترین عبادات مشترکهمةادیان، قربانی است. در قرآن کریم قربانی از زمان حضرت آدم شروع شده است و به صورت یکی از واجبات دینی و جزء مناسک حج بهشمار میرود. چگونگی حیوان مورد نظر و شرایط ذبح شرعی در قرآن بیان شده است. در ایران باستان نیز قربانی از قبل و در زمان زردشت وجود داشت و بعد از آن ممنوع شد و بیشتر به صورت پیشکشی مطرح شده است. در اوستا از افراد زیادی نام برده شده کهبرای رسیدن به خواستة خود قربانیهای فراوانی را پیشکشکردند. زردشتیان معتقدند که بر هر انسانی بایسته است که در طول سال در شش گاه پنج روزه (چهره گاهان بار) از دیگراندستگیری نمایند. این مقاله با روش تطبیقی به واژهشناسی قربانی، قربانی در اوستا، قربانی در قرآن و اشتراکات و افتراقات این دو کتاب پرداخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
:قرآن؛ اوستا؛ قربانی؛ پیشکشی؛ مناسک حج؛ چهره گاهان بار | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 872 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |