| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,204 |
| تعداد مقالات | 17,967 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,187,395 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,887,958 |
تغزّل در شعر نو | ||
| متن پژوهی ادبی | ||
| مقاله 7، دوره 12، شماره 37، آذر 1387، صفحه 165-192 اصل مقاله (185.38 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ltr.2008.6468 | ||
| نویسنده | ||
| مهدخت معین | ||
| هیئت علمی دانشگاه علامه | ||
| چکیده | ||
| شعر عاشقانه از گونههایش اشعار غنایی است که در آن، شاعر به بیان احوالات و عواطف شخصی خود میپردازد. اگر بخواهیم شعر عاشقانه را در عبارتی موجزتر تعریف کنیم، باید بگوییم که شعر عاشقانه بیانی هنری است که در آن شاعر / عاشق در مقام نهاد «سوبژه» به توصیف و ستایش معشوق خود در مقام موضوع «ابژه» مبادرت میورزد. برای ترسیم این گونه بیان هنری، در تغزّلات پنج شاعر نوپرداز: «نیما، شاملو، فروغ، اخوان و سپهری»، از توصیف اجمالی غزل دورة مشروطه ناگزیریم. چون غزل مشروطه، خود ادامه فرم غزلسرایان قدیم تاریخ ادب ماست، شرحی هر چند کوتاه در باب مفهوم و مبانی تغزّل در شعر گذشته نیز خواهیم آورد. «جنبش رمانتیسم» بیشک در بار آوری و پرورش عاشقانههای شاعران جدید، نقش بسزایی داشته است. بخش «تغزّل معاصر» به ترسیم خطوط کلی تغزّلات شاعران نوپرداز - که متن کار را تشکیل میدهند - میپردازد. «بیان هنری» در متن مقاله به ترتیب با عناوین تغزّل نیما، تغزّل شاملو، تغزّل اخوان و تغزّل سهراب از نظر خواننده خواهد گذشت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تغزّل؛ غزلِ مشروطه؛ افسانة نیما؛ جنبش رمانتیسم؛ غزل نو؛ تغزّل معاصر | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,492 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,212 |
||