| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,218 |
| تعداد مقالات | 18,041 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,623,621 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,972,260 |
نقد سوررئالیستی هفتپیکر | ||
| متن پژوهی ادبی | ||
| مقاله 7، دوره 14، شماره 45، آذر 1389، صفحه 159-184 اصل مقاله (328.74 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ltr.2010.6510 | ||
| نویسنده | ||
| محمدامیر مشهدی | ||
| استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
| چکیده | ||
| سوررئالیسم مکتبی ادبی است که آندره برتون، نویسندة فرانسوی، در قرن بیستم آن را بنیانگذاری کرده و دامنة نفوذ آن به دیگر کشورها هم کشیده شده است. این مکتب با بهرهگیری از نظریههای علمی فروید در روانشناسی و نظریههای یونگ در اسطورهشناسی و نظریات فلسفی- ادبی هگل و هانری برگسون و برخی نویسندگان ادبی پا بهعرصة وجود گذاشته است. سوررئالیسم معتقد است که یک اثر ادبی باید محصول ذهن و روان ناخودآگاه خالق خود باشد. در آثار سوررئالیستی بهرهگیری از روان ناخودآگاه، تخیّل و اندیشه، نگارش خودکار، تصادف عینی، امر شگفت و جادو، اسطورهها و نمادها، توجّه به طنز و بیزمانی و بیمکانی حوادث، از مهمترین ویژگیهاست. نظامی در «هفتپیکر»، با استفادة ناخودآگاه از فنون سوررئالیستی چون رؤیا و تخیّل، استفاده از نمادها و روان ناخودآگاه، امور شگفتانگیز و جادویی، تصادف عینی، بیزمانی و بیمکانی حوادث، اثری خلق میکند که فنون مکتب ادبی سوررئالیسم تقریباً در همة داستانهای آن با برجستگی ویژهای نمایان است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اصول مکتب سوررئالیسم؛ نظامی؛ هفتپیکر؛ اسطورهها و نمادها؛ روان ناخودآگاه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,999 |
||