تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,839 |
تعداد مقالات | 14,673 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,773,115 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,752,001 |
تاثیر روش درمان تنآرامی گروهی بر کاهش اختلال اضطراب جدایی دانشآموزان | ||
مطالعات روان شناسی بالینی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 24، آذر 1395، صفحه 135-152 اصل مقاله (468.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcps.2016.6532 | ||
نویسندگان | ||
زینب تشکری* 1؛ فرنگیس کاظمی2؛ ژانت هاشمی آذر2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی | ||
2استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
اضطراب جدایی پریشانی کودک است هنگامی که او در تجربه جدایی و یا پیشبینی جدایی از سرپرست خود میباشد. تشخیص اختلال اضطراب جدایی[1]در دوران کودکی از نظر خطر سلامت روان در سراسر عمر قابل توجه است. هدف پژوهشگر از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی روش تنآرامی گروهی بر کاهش علائم اختلال اضطراب جدایی دانشآموزان پایه اول ابتدایی بود. به همین منظور از طرح پژوهش شبه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. یک ماه بعد از پایان جلسات مداخله، مرحلهی پیگیری انجام شد. جامعه تحقیق را دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی مبتلا به اختلال اضطراب جدایی شهر سمنان تشکیل دادند. اعضای نمونه شامل 24 نفر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس پنجمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) دارای اختلال اضطراب جدایی تشخیص داده شدند و پس از کسب رضایت والدین برای شرکت در جلسات تنآرامی گروهی به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. سپس مداخلهی تنآرامی گروهی که براساس تئوری آرمیدگی جکوبسون و به شکلی بازیگونه تدوین شده بود در ده جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه پژوهش از آزمون تحلیل واریانس آمیخته دو طرفه استفاده شد. یافتهها حاکی از این بود که درمان تنآرامی گروهی بر کاهش نشانههای اختلال اضطراب جدایی دانشآموزان مقطع ابتدایی در دو گروه آزمایش و گواه اثربخش است. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که مداخلهی تنآرامی گروهی در بهبود نشانههای اضطراب جدایی دانشآموزان موثر است. بنابراین، به منظور مقابله با اختلال اضطراب جدایی کودکان، درمان تنآرامی گروهی پیشنهاد میشود. [1]. Separation Anxiety Disorder (SAD) | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب جدایی؛ تنآرامی گروهی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
انجمن روانشناسی آمریکا (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. (ویراست پنجم).ترجمه: یحیی سید محمدی. (1393). تهران: نشر روان. انجمن روانشناسی آمریکا (2000). متن تجدید نظر شده ی راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. (ویراست پنجم).ترجمه: محمد رضا نیکخو و هامایاک آوادیس یانس. (1388). تهران: نشر سخن. بیرامی، منصور.، اکبری، ابراهیم.، قاسمپور، عبدالله.، عظیمی، زینب. (1391). بررسی حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و مؤلفههای تنظیم هیجانی در دانشجویان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی و بهنجار، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 3 (8)، 40-69. جلالی، محسن و پوراحمدی، الناز. (1392). شیوع اختلالات اضطرابی در میان کودکان 10-14 ساله در گرگان. انجمن روانپزشکی اروپا. شماره 1. رجبی، سوران و دهقانی، یوسف. (1392). اثربخشی آرمیدگی به شیوه جاکوبسون بر کاهش اضطراب امتحان تیزهوشان. کنگره بین المللی کودک و نوجوان. دانشگاه تبریز. عارفی، مختار؛ مؤمنی ،خدامراد و محسن زاده، فرشاد. (1391). مقایسه اثربخشی شناخت درمانی و آرام سازی عضلانی بر اضطراب امتحان. ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. سال شانزدهم، شماره دوم، 125-131. کوئست، بلوم و مایکل، ال.(2003). مهارتهای سازگاری با کودکان ناسازگار: راهنمایی علمی برای والدین و درمانگران. ترجمه: جواد علاقه بند راد (1384). تهران: نشر سنا. ویتبورن، سوزان کراس و هالجین، ریچارد پی. (2014) .آسیب شناسی روانی. ترجمه : یحیی سید محمدی (1393)، تهران: نشر روان. Akinsola, Esther. F. and Nwajei, A.D. (2013). Test Anxiety Depression and Academic Performance: Assessment and Management Using Relaxation and Cognitive Restructuring Techniques. Department of Psychology, Faculty of Social Sciences, University of Lagos, Lagos, Nigeria. Vol.4, No.6A1, 18-24.
Barrows, K .A. and Jacobs, BP. (2002). Mind-body medicine: an introduction and review of the literature. Med Clin North Am; 86: 1131.
Bernstein, D.A and Borkovec, T.D (2002).new directions in Progressive relaxation training: A guide book for helping professionals. West port.CT:Preager publeshers.
Carthy, T. Horesh, N. Apter, A. & Gross, J.J (2010). Patterns of Emotional Reactivity and Regulation in Children with Anxiety Disorders, Journal of Psychopathology & Behavioral Assessment, Vol. 32, No. 1, (March 2010b), pp. 23-36.
Dolton, Melissa G. (2015). Teaching Relaxation Techniques to Improve Achievement and Alleviate the Anxiety of Students With Learning Disabilities in an Independent School. Nova Southeastern University.
Elsenbruch, S., Langhorst, J., Popkirowa, K., Müller, T., Luedtke, R., Franken, U., Paul, A., Spahn, G., Michalsen, A., Janssen, OE. Schedlowski, M. & Dobos, G. (2005). Effects of mind-body therapy on quality of life and neuroendocrine and cellular immune functions in patients with ulcerative colitis. Psychother Psychosom; 74: 277–287.
Jacobson, E. (1938). Progressive relaxation (2nd Ed.). Chicago: University of Chicago Press
Jacobson, E. (1970). Modern treatment of tense patients. Springfield, IL: Charles C. Thomas Publishers
Jorm, AF. Christensen, H. Griffiths, KM & Rodgers, B (2002). Effectiveness of complementary and self-help treatments for depression. Med J Aust; 176:S84–96.
Kenner،Courtney. C. (2009). Comparison of Two Relaxation Techniques to Reduce Physiological Indices of Anxiety in a Person with Mild Mental Retardation. the Department of Occupational Therapy of East Carolina University.
Larson, A. H., Ramahi, M. K., Conn, S. R., Estes, L. A., & Ghibellini, A. B. (2010). Reducing test anxiety among third grade students through the implementation of relaxation technique. Journal of School Counseling, 8(19), 19.
Lewinsohn, P. M., Holm-Denoma, J. M., Small, J. W., Seeley, J. R., & Joiner, T. E., Jr. (2008). Separation anxiety disorder in childhood as a risk factor for future mental illness. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 47(5), 548–555.
Lundervold, D.A. Dunlap. A. L. (2006). Alternate Forms Reliability of the Behavioral Relaxation Scale: Preliminary Results. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy. Volume 2, No. 2. 240-245.
Manicavasagar, V. Silove, D. Curtis, J., & Wagner, R. (2000). Continuities of separation anxiety from early life into adulthood. Journal of Anxiety Disorders.pp:14, 1-18.
Merikangas, K. R. He, J. P., Burstein,M., Swanson, S. A. Avenevoli, S., Cui, L., et al. (2010). Lifetime prevalence of mental disorders in U.S. adolescents: results from the National Comorbidity Survey Replication– Adolescent Supplement (NCS-A). Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49(10), 980–989.
Morris, R. J. Kratochwill, T. R. Schoenfield, G., & Auster, E. R. (2008). Childhood fears, phobias, and related anxieties. In R. J. Morris & T. R. Kratochwill (Eds.)the practice of child therapy (4th ed., pp. 93-141). New York: Taylor & Francis.
Mychailyszyn .M. P. Kendall. P. C. Domingues. J & Treadwell. K. (2012). Separation Anxiety. Temple University, Philadelphia. 396-402
Rice. C. L (2008). Reducing Anxiety in Middle School and High School Students: A Comparison of Cognitive-Behavioral Therapy and Relaxation Training Approaches. Department OF Special Education, Rreabilitation, and School Psychology. The University Of Arizona.
Saha, Srilekha., Soumendra, Saha. and P.K. Chattopadhyay. (2013(. Effect of Muscle Relaxation Training as a Function of Improvement in Attentiveness in Children. PSU-USM International Conference on Humanities and Social Sciences. Pages 606–613.
Tamayo, Geraldine. (2013). The Impact of Separation Anxiety on the Social and Academic Functioning of Young School-Age Males and Females. At Alliant International University, Los Angeles.
Uzma, Ali. (2010). The Effectiveness of Relaxation Therapy in the Reduction of Anxiety Related Symptoms (A Case Study). Institute of Clinical Psychology, University of Karachi, Pakistan.
Vancampfort, Davy. De Hert, Marc. Knapen, Jan. Maurissen, Katrien. Raepsaet, Julie. Deckx, Seppe. Remans, Sander. Probst, Michel. (2011). Effects of progressive muscle relaxation on state anxiety and subjective well-being in people with schizophrenia: a randomized controlled trial. Clinical Rehabilitation, 25(6), 567–575.
Weems, Carl F. Carrion &Victor, G. (2003). The Treatment of Separation Anxiety Disorder Employing Attachment Theory and Cognitive Behavior Therapy Techniques. Journal of Clinical Child Psychology. Clinical Case Studies. 188-198.
Weiss M. Nordlie, JW& Siegel EP. (2005. (Mindfulness- based stress reduction as an adjunct to outpatient psychotherapy. Psychother Psychosom; 74: 108–112.
Zolog, T. C. Ballabriga, M. C. J. Bonillo-martin, A. Canals-sann, J. Hernandezmartinez, C. Romero-acosta, K., et al. (2011). Somatic complaints and symptoms of anxiety and depression in a schoolbased sample of preadolescents and early adolescents. Functional impairment and implications for treatment. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 11(2), 191–208.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,678 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,208 |