احمدی، حمیرا. (1390). بررسی و مقایسه مشکلات خواندن بین دانشآموزان دو زبانهی دختر کرد و فارس زبان پایه سوم ابتدایی در کتاب فارسی بخوانیم شهرستان روانسر. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
براهنی، محمدتقی. (1379). گزارش از ابعاد دو زبانگی. وزارت آموزشوپرورش.
جان. ای. گلاور، راجرچ، بروتینگ. (1383). روانشناسی تربیتی. اصول و کاربرد آن، ترجمه علی نقی خرازی. تهران: انتشارات نشر دانشگاهی.
دلاور، علی. (1385). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
عزیزی، نعمت اله؛ کیوان، بلندهمتان؛ و سلطانی، مسعود. (1389). بررسی وضعیت آموزش چند فرهنگی در مراکز تربیتمعلم شهر سنندج از منظر دانشجویان. فصلنامهی انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم، شمارهی 2.
علایی، بهلول. (1386). دو زبانگی و رویکرد مناسب آموزشی، علمی و پژوهشی. نشر دانشکده ادبیات و علوم انسانی شهید باهنر کرمان
کمالی، بهناز. (1384). دو زبانگی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. تهران: انتشارات مدرسه، موسسه فرهنگی مدرسه برهان.
نیلی پور، رضا. (1371). مفاهیم اساسی دو زبانگی. مجموعه مقالات سمینار ابعاد دوزبانگی.
ویسی تبار، سلام. (1384). تأثیر برنامه درسی به زبان مادری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دو زبانه مقطع تحصیلی ابتدایی شهرستان مریوان و ارائه الگوی مناسب زبانآموزی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
ویگوتسکی، ل.س. (1387). اندیشه و زبان، ترجمه حبیب اله قاسمزاده. تهران: انتشارات ارجمند و فرهنگیان
Diebold, A. R. (1961). The consequence of early Bilingualism in cognitive development and personality formation. Ine
Leopold, F. (1994). speech Development of a Bilingual child, a linguists Record-Evanston, III inoise, Nort Westertn university press, (Humanistic’s series).
Mead, G. H. (1934y1962). Mind, self and society: From the stand point of social beavioist. Chicago: university of Chicago press.