| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,203 |
| تعداد مقالات | 17,958 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,156,945 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,873,532 |
عوامل زمینهای استقرار مدیریت دانش (مورد مطالعه سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 1، دوره 3، شماره 7، تیر 1395، صفحه 1-20 اصل مقاله (606.65 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2016.7153 | ||
| نویسندگان | ||
| غلامعلی طبرسا1؛ احمد صادقی2؛ شهاب طلایی شکری* 3 | ||
| 1دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 2رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تهران، ایران | ||
| 3عضو هیئت علمی پژوهشکده سیاست پژوهی حکمت، دانشجوی دکتری مدیریت سیستم، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| عوامل زمینهای، نقش کلیدی در استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان ها دارد. این تحقیق با مفروض دانستن اینکه مهمترین عوامل زمینه ای استقرار مدیریت دانش در هر سازمان نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی است و بهره گیری از این مبانی منجر به استفاده هرچه کامل تر از دانش موجود در سازمان میشود، در پی تبیین و سنجش وضعیت هر یک از این عوامل برای استقرار مدیریت دانش است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل زمینهای مدیریت دانش در سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران انجام شد و پرسشنامهای در میان کارکنان سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در 22 منطقه شهرداری در مورد وضعیت و میزان اهمیت هرکدام از این عوامل در زمینه استقرار مدیریت دانش درجه بندی شده و با استفاده از نرم افزار SPSS و با توجه به آزمون فریدمن به رتبه بندی این عوامل پرداخته شد. بر اساس دادههای منتج شده بر اساس دیدگاه کارکنان سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران مهمترین عامل برای استقرار مدیریت دانش بودن فرهنگ سازمانی درست و حامی، برای استقرار آن است، چرا که در صورتی ما تمامی زیر ساخت های مرتبط با استقرار مدیریت دانش را در یک سازمان فراهم کنیم ولی فرهنگ سازمانی که شامل عناصر مشارکت در تصمیم گیری، حمایت مدیریت و حس تعلق سازمانی میباشد، در سازمان نباشد، مدیریت دانش مستقر نخواهد شد. به همین ترتیب و در ادامه اولویت بندی عوامل، نظام فناوری اطلاعات در جایگاه دوم و فراینده های مدیریت دانش در جایگاه سوم اولویت گذاری شده است. بنابراین قبل از راه اندازی و به کار گماری نظام فناوری اطلاعات، باید فرهنگ سازمانی در این زمینه که مدیران و کارکنان به راحتی دانش ضمنی خود را در اختیار سایرین قرار دهند به وجود بیاید چون هر چند که ما بتوانیم ساختارهای فناوری را به صورت صیحیح فراهم کنیم و فرایندهای مدیریت دانش را به صورت اصولی اجرا کنیم ولی فرهنگ سازمانی تقویت کننده این وضعیت نباشد به صورت قطع به یقین نظام مدیریت دانش سازمان ناکارآمد خواهد بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فرآیندهای دانش؛ فرهنگ سازمانی؛ فناوری اطلاعات؛ مدیریت دانش | ||
| مراجع | ||
|
امیرخانی، امیرحسین؛ عالی، سولماز و عسکری، فروغ. (1389). نگاهی به مدیریت دانش و عوامل مؤثر بر آن. ماهنامهارتباطعلمی، 18، 101. باباغیبی، علیرضا و سالارزهی، حبیبالله. (1391). بررسی وضعیت موجود عوامل زمینهای استقرار مدیریت دانش (بررسی فرماندهی مرزبانی استان سیستان و بلوچستان. توسعه انسانی پلیس، 9(43)، 83-106. خدایی، فربد و عباسیان، محمد. (1389). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم مدیریت دانش در دانشگاهها. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت نظامی، 40، 199–220. رادینگ، آلن. (1383). مدیریت دانش. ترجمه محمدحسین لطیفی ، چاپ اول. تهران: سمت. رهنورد، فرج اله و محمدی، اصغر. (1388). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکدهها و مراکز آموزش عالی تهران. نشریهمدیریتفناوریاطلاعات، 1(3)، 37-57. صلواتی، عادل و حقنظر، فرشته. (1388). بررسی تحلیلی عوامل زمینهای مؤثر بر استقرار سیستم مدیریت دانش در واحدهای ستادی شرکت ملی نفت ایران. مجله فراسوی مدیریت، 10، 77-104. طبرسا، غلامعلی و اورمزدی، نوشین. (1387). تبیین عوامل زمینهای استقرار دانش (مطالعه موردی در شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران- منطقه تهران). پیام مدیریت، 26، 39-69. نکودری، مریم و یعقوبی، نورمحمد. (1390). بررسی عوامل تسهیل کننده مدیریت دانش در سازمان مدیریت بحران. پژوهشهایمدیریتعمومی، 4(13)، 95-119. Amberg, M., Fichle, F. & Wiener, M. (2005). Background of Critical Success Factor Research. Working paper, 10(5), 1-7. Bruno, A. & Leidecker, J. (1984). Identifying and Using Critical Success Factors. Long Range Planning, 17(1), 23-32. Chourides, P., Longbottom, D. & Murphy, W. (2003). Excellence in Knowledge Management: an Empirical Study to Identify Critical Factors and Performance Measures. Measuring Business Excellence, 7(2), 29-45. Davenport, T., De Long, D. & Beers, M. (1998). Successful Knowledge Management Projects. Sloan Management Review, 39(2), 43-57. Davenport, T. H. (1998). Successful knowledge management projects. Sloan management Review, 10(5). Davenport, T. & Prusak. L. (2000). Working knowledge. Harvard Business School Press, Boston, M.A., 128. Gandhi. S. (2004). Knowledge management & reference services. The journal of academic librarianship, 30(5), 46. Glaser. B. G. (2003). The Grounded theory perspective II: descriptions remodeling of grounded theory. Millvaley, C. A.: Methodology, Sociology Press. Holsapple, C. W. & Joshi, K. D. (2000). An investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations. Journal ofStrategic Information Systems, 9, 235-261. Hung, Y. C., Huang, S. M., Lin, Q. P., & -Tsai, M. L. (2005). Critical factors in adopting a knowledge management system for the pharmaceutical industry. Industrial Management & Data Systems, 105(2), 164-183. Lopez, S. V. (2005). Competitive Advantage and Strategy Formulation. Management decision, 43(5), 662-663. Pinto, J. & Slevin, D. (1987). Critical Factors in Successful Project Implementation. IEEE Transactions on Engineering Management, 34(1), 22-27. Robbins, S. P., & Butler, M. C. (1993). Organizational behavior: Concepts, controversies, and applications (pp. 171-176). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. Rockart, J. (1979). Chief Executives Define Their Own Information Needs. Harvard Business Review, March - April, pp. 81-92. Sivan, Y. (2000). Knowledge processes: driving organizational practices knowledge. Web net journal. P. 265 Skyrme, David J. & Amidon, Debra M. (1997). Creating theKnowledge-based Business. London: Business Intelligence. Tsang. E. W. K. (2002). Acquiring knowledge by forein partners from international Joint ventures in a transition economy: learning-by-doing and learning myopia.Strategic management journal, 23(9), 837. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,849 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,688 |
||