| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,247,195 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,912,059 |
طراحی و تبیین مدل ریاضی نقش تعدیل گری توانمند سازی روان شناختی در رابطه نقش گروه های آموزشی بر بهبود کیفیت عملکرد اساتید دانشگاه ها | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 3، دوره 2، شماره 5، مهر 1394، صفحه 51-74 اصل مقاله (613.15 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2017.16087.1241 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید مرادی1؛ بتول فقیه آرام* 2؛ نادر برزگر1؛ پری سوسهابی1 | ||
| 1هیات علمی | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل ریاضی نقش تعدیل گری توانمند سازی روان شناختی در رابطه نقش گروه های آموزشی بر بهبود کیفیت عملکرد اساتید دانشگاه ها بوده است. روش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق 1019 نفر از اساتید هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه هشت تهران که در سال تحصیلی 1394-1395 مشغول به تدریس و پژوهش بوده اند. حجم نمونه به کمک فرمول کوکران 279 نفر و روش نمونه-گیری تصادفی طبقه ای نسبی محاسبه شد. همه آنها پرسشنامه های عملکرد گروههای آموزشی، کیفیت عملکرد و توانمندسازی روان شناختی را تکمیل کردند. روایی این سه پرسشنامه از طریق روایی صوری مورد تایید اساتید قرار گرفت. همچنین به کمک ضریب آلفای کرونباخ، میانگین کل پایایی عملکرد گروههای آموزشی 76/0، کیفیت عملکرد اساتید 81/0 و توانمندسازی روان شناختی 82/0 حاصل شد. دادههای حاصل از توزیع پرسشنامه با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تائیدی و تحلیل مسیر به کمک نرم افزار های آماری 21 SPSS و 5/8 Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که نقش گروههای آموزشی بر کیفیت عملکرد و توانمندسازی روان شناختی اساتید دانشگاه های مورد مطالعه تاثیر معناداری دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| گروههای آموزشی؛ کیفیت عملکرد؛ توانمندسازی روان شناختی؛ اساتید دانشگاه | ||
| مراجع | ||
|
اربابی سرجو، عزیز الله؛ زمانی، بیبی عشرت و هویدا، رضا (1390). تحلیل مقایسهای ارزیابی شایستگیهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاه سیستان وبلوچستان ودانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر اساس الگوی 360 درجه. رساله دکترای تخصصی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه اصفهان.
امین مظفری، فاروق و یوسفی اقدم، رحیم (1393). عوامل مؤثر بر نقش مدیران گروههای آموزشی: مطالعه موردی دانشگاه تبریز. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 72، 1393، صص. 165 -143.
ای وتن، دیوید و کمرون، کیم. اس (1381). تواناسازی و تفویض اختیار. (ترجمه بدرالدین اورعی یزدانی). تهران: مؤسسهی تحقیقات آموزش مدیریت.
جلیلیان، حمیدرضا و مرادی، مرتضی (1394). تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد سازمانی کارکنان ناجا نقش میانجیگری تنش شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی. فصلنامه نظارت و بازرسی، سال نهم، شماره 31.
حسنی، محمد؛ فتحی، صابر؛ حسینپور، علیرضا و قاسمزاده، ابوالفضل (1393). نقش توانمندسازی روانشناختی بر بهبود عملکرد شغلی و احساس پاسخگویی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه. مجله مدیریت بر آموزش سازمانها، سال سوم، شماره 2، پاییز و زمستان،1393، صص 65-82.
دهدشت، زهره؛ مهر علیزاده، یداله و شاهی، سکینه (1392). بررسی توانمندیهای مدیران گروههای آموزشی در تصمیمگیری از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
رحیمی، عبداله؛ عزیزی، نعمتاله و زیردست، محمد امجد (1394). اثر میانجی فرهنگ سازمانی بر روابط رهبری تحولگرای مدیران گروه و اثربخشی اعضای هیئتعلمی دانشگاه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کردستان.
عزتی، میترا (1391). بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد آموزشی گروههای آموزشی دانشگاهی: مطالعه کیفی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 65، 1391، صص. 45-23
محمدی، مهدی و ترکزاده، جعفر (1390). مقایسه رضایت دانشجویان از کیفیت برنامه درسی و عملکرد استادان و کارکنان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز. مجله پژوهشهای برنامه درسی. انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، دوره 1، شماره 1، صص 49 -30.
Ayupp, K., & Chung Th. H. (2010). Empowerment: Hotel Employees’ Perspective. Journal of Industrial Engineering and Management, 3(3), 561-575.
Back, K. & Baruch, S. (2007). Working Orders in Limit-Order Markets and Floor Exchanges. Journal of Finance, 62, 1589-1621.
Blanchard, K. H., Carlos, J. P., & Randloph, A. (2003). Empowerment Take More Than One Minute. Barret-Koehler: Sanfrancisco.
Bogler, R., & Somech, A. (2004). Influence of Teacher Empowerment on Teachers’ Organizational Commitment, Professional Commitment and Organizational Citizenship Behavior in Schools. Teaching and Teacher Education, 20, 277–289.
Darby, J. (2006). The Effects of the Elective or Required Status of Courses on Student Evaluations. Journal of Vocational Education and Training, 58, 19-29.
Heine, R., & Maddox, E. (2008). Student Perceptions of the Faculty Course Evaluation Process: An Explanatory.
Jiang, J. Y., Sun, L. Y., & Kenneth, S. L. (2011). Job Satisfaction and Organization Structure as Moderators of the Effects of Empowerment on Organizational Citizenship Behavior: A Self-Consistency and Social Exchange Perspective. International Journal of Management, 28(3).
Laschiger, K. S. & Finegan. J. (2005). Using Empowerment to Build Trust and Respect in the workplace, Nosecone. 23(1), 6-13.
Lippin, T. M. (2001). Empowerment Base Health and Safety Training & Development. Alexandria: 5(7), 54.
Newmann, F. M. (2008). Linking restructuring to authentic student achievement, Phi Delta Kappan, 72(6), 458– 461.
Oliva, P. F., & Pawlas, G. E. (2004). Supervision for Today’s Schools. (7th Ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Savage, S. (2001). Empowerment, Available, Available.
Siegall, M. & Gardner, S. (2000). Contextual factors of Psychological Empowerment. Personnel Review, 26(6).
Spreitzer, Gretchen M. (1992). When Organizations dare: The dynamics of individual empowerment in the workplace. Ph.D. dissertation, University of Michigan.
Zimmerman, M.A. (1990). Taking aim on empowerment research: On the distinction between individual and psychological conception. American Journal of Community Psychology. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,441 |
||