| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,862,079 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,001,290 |
کاوشی بر مدل تدوین استراتژی در آموزش عالی بر اساس مدلSOAR | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 5، مهر 1394، صفحه 123-148 اصل مقاله (734.38 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2017.11222.1193 | ||
| نویسندگان | ||
| وحید خاشعی1؛ امیر اصلانی افراشته* 2 | ||
| 1استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| همگام با سازمانهای صنعتی، دانشگاهها و مراکز پژوهشی نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه جوامع ایفا میکنند و محیطهای دانشگاهی میبایست در راستای ایجاد رقابتی سازنده در امر پژوهش با سایر دانشگاهها به برنامهریزی استراتژیک بهخصوص در بخش پژوهشی خود، روی بیاورند. هدف از پژوهش حاضر، کاوشی بر تدوین مدل استراتژی در آموزش عالی و دانشگاه ها می باشد. روش تحقیق در این پژوهش ازنظر نوع، کیفی و ازنظر ماهیت، توصیفی، تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، اساتید و کارشناسان دانشکده های دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و نمونه آماری، اساتید و کارشناسان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر می باشد. برای جمعآوری اطلاعات این پژوهش از دو روش کتابخانهای و میدانی (مصاحبه) استفاده گردیده است. بهمنظور تدوین استراتژی این بخش از چارچوب جامع تدوین استراتژی استفادهشده است. این چارچوب از چهار مرحله تشکیلشده است که در مرحله شروع، بیانیه دانشکده تعیین گردیده و بعد از آن در مرحله ورودی، ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی آورده شده است. سپس در مرحله تطبیق و توسعه به جای استفاده از ماتریس SWOT از مدل استراتژیک SOAR به منظور تعیین نقاط قوت، فرصت، آرمان ها و نتایج استفاده شده است. در پایان در مرحله تصمیمگیری با استفاده از ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی، گزینههای مختلف استراتژی شناساییشده در مرحله تطبیق و مقایسه، مورد ارزیابی و قضاوت قرارگرفته است و بهترین استراتژی برای دانشکده که عبارت است از: استفاده از حمایت دانشگاه جهت انجام پژوهشهای مرتبط با نیاز منطقه انتخاب شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| چارچوب جامع تدوین استراتژی؛ بیانیه مأموریت؛ مدل استراتژیک SOAR؛ ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی | ||
| مراجع | ||
|
آل ویلن. توماس، دیوید هانگر. جی. (2006). مدیریت استراتژیک و سیاستهای کسبوکار (سید محمد اعرابی، هاشم آقازاده، مترجمان. 1389). تهران: هاشم دفتر پژوهشهای فرهنگی.
اعرابی، سید محمد. (1385). دست نامه برنامهریزی استراتژیک، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ایگور انسف، اچ. مک دانل، ادروارد جی. (1990). استقرار مدیریت استراتژیک (عبدالله زندیه، مترجم. 1390). تهران: سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
بارنی، چی بی، ویلیام اس، هسترلی. (2006)، مدیریت استراتژیک و مزیت رقابتی (وحید خاشعی، حامد دهقانان، عطاء اله هرندی، مترجمان. 1394). تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
براین کوین، جیمز، مینتس برگ، هنری، جیمز، رابرت ام. (2003). مدیریت استراتژیک: فرایند استراتژی (محمد صائبی، مترجم. 1382). تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
حاجی پور، بهمن، سلطانی، مرتضی. (1387). برنامهریزی استراتژیک پژوهشی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی؛ موردمطالعه: دانشگاه امام صادق (ع). اندیشه مدیریت راهبردی، 2(1)، 183-224
خاوریان گرمسیر، امیررضا، استاورس، ژاکلین ام، علیان، مهدی. (1392). برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری شهری با استفاده از مدل استراتژیک SOAR (نمونه موردی شهر تفت). برنامهریزی و آمایش فضا. 17(3)، 127-143
دیوید، فرد. آر. (2011). مدیریت استراتژیک (علی پارسیان؛ سید محمد اعرابی. مترجمان. 1390). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
زمردیان، اصغر. (1377). مدیریت تحول (استراتژیها، کاربرد و الگوی نوین). تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
عارفی، محبوبه، (1384). برنامهریزی استراتژیک در آموزش عالی. تهران: انتشارات جهاد.
لورنژ، پیتر، اسکات مورتن، مایکل. اف؛ گوشل، سومانترا. (1385). کنترل استراتژیک (سید محمد اعرابی؛ محمد حکاک، مترجمان). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
معینی، علیرضا، بیدختی، حسین. (1385). مدیریت استراتژیک. تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران.
مهرگان، محمدرضا و دهقان نیری، محمود. (1388). مدل راهبردی ارزیابی مؤسسات آموزش عالی، پـژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، 15(2)، 79-55.
الوانی، مهدی. (1391). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
ویسه، سید مهدی، تاب، محمد. (1386). مدل پیشنهادی برای تدوین استراتژی در مراکز آموزش عالی ایران (بخش دولتی). دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک. تهران: گروه ناب. موسسه مدیریت و توسعه.
Burton, R. M., Eriksen, B., Håkonsson, D. D., Knudsen, T., & Snow, C. C. (Eds.). (2008). Designing organizations: 21st century approaches (Vol. 7). Springer Science & Business Media.
Chicago Clark, B. R., & Neave, G. R (1992). The encyclopedia of higher education. New York, Published by Pergamon Press.
Hayward, F. M., Ncayiyana, D. J., & Johnson, J. E. (2003). A guide to strategic planning for African higher education institutions. Published by Centre for Higher Education Transformation (CHET).
Heeks, R. (2002). Reinventing government in the information age: International practice in IT-enabled public sector reform. London: Published By Taylor & Francis e-Library.
Hood, H. (1991). A public management for all seasons?. Journal of Public Administration, 69(1), 3-19.
Lynch, Rechard. (2012). Strategic Management. England: Published by Pearson Press.
Maat, S.M.B. & Zakaria, E. (2010). The Learning Environment, Teachers Factor and Student Attitude towards Mathematics amongst Engineering Technology Student. International Journal of Academic Research, 2(2), 16-20.
P.Forbes, (1996),Handbook of strategic planning, Air Dole Group.
Sirat, M. B. (2010). Strategic planning directions of Malaysia’s higher education: University autonomy In the midst of political uncertainties. The International Journal of Higher Education and Educational Planning, 59(4), 461-473.
Stavros, J., & G. Saint, (2010) "SOAR: Linking Strategy and OD to Sustainable Performance" in W.J. Rothwell, J.M. Stavros, R. Sullivan & A. Sullivan (Eds.), Practicing Organization Development: A Guide for Leading, San Francisco, CA: Jossey-Bass Change.
www.kmsu.ac.ir | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,657 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,082 |
||