| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,557,089 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,964,470 |
کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری PLS در تبیین اثرات متغیرهای جمعیتشناختی بر هوش معنوی با میانجی گری بهزیستی ذهنی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 1، دوره 6، شماره 22، دی 1394، صفحه 1-39 اصل مقاله (728.96 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2017.9044.1274 | ||
| نویسندگان | ||
| رقیه اسدی* 1؛ علی دلاور2 | ||
| 1روانسنجی | ||
| 2استاد/ علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی اثر متغیرهای تحصیلی، جنسیت و سن بر هوش معنوی با میانجیگری بهزیستی ذهنی و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مجذورات جزئی بود. نمونهای به حجم220 دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به روش تصادفی طبقهای که معیار طبقهبندی بر اساس جنسیت و مقطع تحصیلی بود، انتخاب و به دو پرسشنامه هوش معنویکینگ(2007) و مقیاس جامع بهزیستی کیز(1998) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که نمرات بالا در هوش معنوی با افزایش تحصیلات، افزایش مییابد، به طوری که اثر مستقیم برابر با 2/0=β بود. همچنین تحصیلات با میانجی گری بهزیستی ذهنی اثر غیر مستقیم 12/0=βرا بر هوش معنوی داشت، بر این اساس اثر کلی تحصیلات بر هوش معنوی 32/0=βبه دست آمد. مقطع تحصیلی بر بهزیستی ذهنی اثر معنادار 25/0=β و بهزیستی ذهنی بر هوش معنوی اثر معنادار 5/0=βرا داشتند. اما جنسیت و سن روی هیچ یک از متغیرهای بهزیستی و هوش معنوی اثر معناداری نداشتند. نتایج پژوهش حاضر نقش تحصیلات بر هوش معنوی و بهزیستی ذهنی را تأیید میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بهزیستی ذهنی؛ ویژگیهای جمعیتشناختی؛ مدلسازی معادلات ساختاریPLS؛ هوش معنوی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,904 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,251 |
||