| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,088,636 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,840,426 |
بررسی تحول همدلی، اختلالات درونیسازی و برونیسازی در دانش آموزان دختر و پسر 5 تا 11 سال | ||
| فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
| مقاله 8، دوره 8، شماره 30، تیر 1396، صفحه 195-218 اصل مقاله (504.37 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2017.22576.1544 | ||
| نویسندگان | ||
| زینب خانجانی1؛ جعفر بهادری خسروشاهی* 2 | ||
| 1استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
| 2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی تحول همدلی، اختلالات درونیسازی و برونیسازی در دانشآموزان دختر و پسر 5 تا 11 سال بود.روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای است.جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ کودکان سنین 5 تا 11 سال شهر تبریز بودند که به این منظور 150 نفر از دختران و پسران سنین 11- 5 سال پیشدبستانی و دبستانی شهرستان تبریز با روش نمونهگیری تصادفی ساده و از مناطق پنجگانۀ آموزش و پرورش انتخاب شدند. بدین ترتیب پنج گروه سنی شامل گروه سنی 5 ساله، 6 ساله، 7 ساله، 9 ساله و 11ساله در هرگروه سنی30 نفر (15 دختر و 15پسر) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو ابزار شامل پرسشنامۀ علائم مرضی کودکان و مقیاس همدلی دادس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمونهای تحلیل کواریانس و t دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین دختران و پسران در متغیرهای اختلالات درونیسازی، برونیسازی و همدلی تفاوت معناداری وجود دارد. در واقع اختلالات درونیسازی و همدلی در دختران بیشتر و اختلالات برونیسازی در پسران بیشتر است. همچنین نتایج نشان داد که میانگین اختلالات درونیسازی و برونیسازی در دختران 5 و 6 سال تفاوتی ندارد، اما در گروه سنی 7، 9 و 11 ساله میانگین اختلالات برونیسازی بیشتر از درونیسازی است. از سویی میانگین اختلالات برونیسازی در پسران در گروه سنی 5، 6، 7 و 9 بیشتر و در گروه سنی 11 اختلالات درونیسازی بیشتر است. از طرفی گروه سنی 11 سال بالاترین همدلی و گروه سنی 5 سال پایینترین همدلی را داشتند. بنابراین همدلی، نقش ارتباطات عاطفی را در سلامت روانی و سازگاری اجتماعی کودکان تأیید می کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحول؛ همدلی؛ اختلالات درونیسازی؛ اختلالات برونیسازی | ||
| مراجع | ||
|
حسینییزدی، سیدهعاطفه؛ کیمیایی، سیدعلی؛ و عاطمی، زهرا. (1394). اثربخشی برنامۀ مداخلهای ویژه کودکان طلاق بر مشکلات برونیسازی و درونیسازی شده کودکان طلاق. مجله روانشناسی خانواده، 2(1)، 3-14. خانجانی، زینب؛ شریعتی، مریم؛ و یادگار، امین. (1393). مقایسه تحول همدلی در کودکان دارای اختلالات درونی سازی 5 تا 11 سال. مجله اموزش و ارزشیابی، 7(27)، 39-54. دادستان، پریرخ. (1386). روانشناسی مرضی کودک. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). رحمانی، پریسا؛ محب، نعیمه. (1390). بررسی شیوههای فرزند پروری و جو عاطفی خانواده کودکان مبتلا به اضطراب فراگیر و کودکان فاقد اضطراب. مجله علوم تربیتی، 4(13)، 67-78. ساطوریان، سیدعباس؛ هراتیان، عباسعلی؛ طهماسیان، کارینه؛ و احمدی، محمدرضا. (1394). مشکلات درونی سازی شده و برونی سازی شده درکودکان: ترتیب تولد و فاصله سنی. مجله روانشناسی تحولی، 12(46)، 173-186. شریفیدرآمدی، پرویز؛ قاسمیداوری، لیلا. (1391). مقایسهی بینش هیجانی، میزان عزت نفس و افسردگی در دختران بزهدیده و بزهندیده 15 تا 18 ساله در سال 90-1389. مجله روانشناسی افراد استثنایی، 7، 115-132. غباری بناب، باقر؛ پرند، اکرم؛ حسین خانزاده، عباسعلی؛ موللی، گیتی؛ نعمتی، شهروز. ( 1388 ). میزان محمدزاده، علی؛ نجفی، محمود. (1388). نقش اضطراب و افسردگی در تبیین اختلالات نارسایی توجه در کودکان دبستانی. مجلهروانشناسی بالینی، 4(1)، 59-66. معصومی، مریم؛ شجاعی، ستاره؛ همتی علمدارلو، قربان. (1395). پیشبینی مشکلات رفتاری-عاطفی دانشآموزان با ناتوانی هوشی بر اساس همدلی مادرانشان. مجله مطالعات ناتوانی. 6، 73-68. میری، انور؛ فرخی، نورعلی؛ و کریمیان، عدالت. (1395). مقایسه اثر بخشی مشاوره روایت مدار و راه حل مدار بر اختلالات رفتاری دانش آموزان پایه سوم مقطع راهنمایی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 7(25)، 25-43. Achenbach, T. M.; Rescorla, L. A. (2001). ASEBA school age forms profiles. Burlington: University of Vermont, research center for children, youth & families.
Ambrosui, F. D.; Oliver, M. D.; Besche, V. (2009). The basic empathy scale: Afrench validation of a measure of empathy in youth. Personality and Individual Differences 46, 160-165.
Avenanti, A.; Bueti, D.; Galati, G. Aglioti SM (2005) Transcranial magnetic stimulation highlights the sensori motor side of empathy for pain. Nature Neuroscience, 8(7), 955-960.
Barr, R. (2006). Developing social understanding in a social context. In K. McCartney & D. Phillips (Eds). Blackwell Handbook of Early Child Development, ( pp 188-207). Malden, MA: Blackwell.
Bayer, J. K.; Sanson, A. V.; Hemphill, S. A. (2006). Parent influences on early childhood internalizing difficulties. Journal of Applied Developmental Psychology, 27, 542 –559.
Barnett, M. A. (1987). Empathy and related responses in children. In N. Eisenberg & J. Strayer (Eds.), Empathy and its development (pp. 146-162). Cambridge: Cambridge University Press.
Bolm-Lake, T. L. (2007). Predicting internalizing problems in at risk children and adolescents. A dissertation presented in partial fulfillment of the PhD degree, Capella University.
Christopher, C.; Saunders, R.; Jacobvitz, D.; Burton, R.; Hazen, N. (2013). Maternal empathy and changes in mothers’ permissiveness as predictors of toddlers’ early social competence with peers: A parenting intervention study. Journal of Child and Family Studies, 22(6), 769–778.
Costello, E.J.; Mustillo, S.; Keeler, G.; Angold, A. (2003) Prevalence of psychiatric disorders in childhood and adolescence. Arch Gen Psychiatry, 60(8):837-44.
Dadds, M.R.; Hunter, K.; Hawes, D.; Frost, A.J.; Vassallo, S.; Bunn, P.; Merz, S.; El Masry, Y. (2008). Measurement of empathy in children using parental ratings. Child Psychiatry and Human Development, 39(2), 111-122.
Deschamps, P.K.H.; Been, M.; Matthys, W. (2014). Empathy and Empathy Induced Prosocial Behavior in 6- and 7-Year-Olds with Autism Spectrum Disorder. Journal Autism Dev Disord, 44(7), 1749-58.
Gilliom, M.; Shaw, D. S. (2004). Co- development of externalizing and internalizing problems in early childhood. Developmental Psychopathology, 16, 313- 334.
Gini, G.; Albiero, P.; Benelli, B.; Altoe, G. (2007). Does empathy predict adolescents' bullying and defending behavior? Aggressive Behavior, 33, 467–476.
Grayson, P. & Carlson, G. A. (1991). The utility of a DSM-III-R based checklist in screeing child psychiatric patients. Journal of the American Academy of child and Adolescents Psychiatry, 30, 69-673.
Hoffman, M. L. (2000), Empathy and moral development: Implications for caring and justice (New York: Cambridge University Press)
Jolliffe, D.; Farringto, D.P. (2006). Examining the relationship between low empathy and bullying. Aggress Behav, 32 (6), 540 -550.
Jolliffe, D.; Farrington, D. P. (2011) Is low empathy related to bullying after controlling for individual and social background variables? Journal of Adolescence, 34, 59-71.
Keil, V.; Price, J, M. (2006). Externalizing behavior disorders in child welfare settings: Definition, prevalence and implications for assessment and treatment. Children and Youth Services Review, 28 (7):761-79.
Laible, D. J.; Carlo, G.; Roesch, S. C. (2004). Pathways to self-esteem: The role of parent and peer attachment, empathy, and social behaviors. Journal of Adolescence, 27,703-716.
Liew, J.; Eisenberg, N.; Losoya, S. H.; Fabes, R. A., Guthrie, I. K.,; Murphy, B. C. (2003). Children's physiological indices of empathy and their socioemotional adjustment: Does caregivers' expressivity matter? Journal of Family Psychology, 17(4), 584-597.
Lovett, B. J.; Sheffield, R. A. (2007). Affective empathy deficits in aggressive children and adolescents: A critical review. Clinical Psychology Review, 27, 1-13.
Merikanges, K.R., He, J.P., Brody, D.F., Bourden, K., Kortez, D. S. (2009). Prevalence and treatment of mental disorders among US children in the 2001–2004 NHANES. Pediatrics Pediatrics, 125(1): 75-81.
Michael, K. D., & Crowley, S. L. (2002). How effective are treatments for child and adolescent epression? A meta‐analytic review. Clinical Psychology Review, 22,247–269.
Muncer, S. J.; Ling, J. (2006). Psychometric analysis of the empathy quotient (EQ) scale. Personality and Individual Differences, 40(6), 1111–1119.
Peter, H., Meister, J.C., Pier, J. (2014). Narrative Empathy. 2nd. Berlin: DeGruyter.
Wied, M.D.; Weid, C.G.D.; Boxtel, A. V. (2010). Empathy dysfunction in children and adolescents with disruptive behavior disorders. European Journal of pharmacology, 626, (1), 97-103. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,309 |
||