تعداد نشریات | 52 |
تعداد شمارهها | 1,464 |
تعداد مقالات | 11,375 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,429,207 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,208,184 |
تفکیک ابعاد متعامد از خوشههای سوال بر اساس هشت روش تعیین بعد در داده-های دو ارزشی: مورد آزمون ریاضی رشته ریاضی فیزیک کنکور 92-91٭ | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 5، شماره 18، زمستان 1393، صفحه 207-240 اصل مقاله (668.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2015.795 | ||
نویسندگان | ||
بلال ایزانلو ![]() | ||
1استادیار گروه تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران، نویسنده مسئول، | ||
2استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران | ||
4استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
5دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: مشخص کردن ابعاد (عاملها) موجود در آزمونها اهمیت بسزایی برای سایر اهداف آزمونسازی دارد. این موضوع در دادههای دو ارزشی اهمیت بیشتری داشته و با چالشهای بیشتری نیز همراه است. هدف: هدف این مطالعه مشخص کردن ابعاد متعامد از خوشههای سوال بر اساس مقایسه نتایج هشت روش تعیین ابعاد دادههای دو ارزشی است. روش: این روشها عبارتند از: روش ناپارامتریکDIMTEST، روش ناپارامتریک DETECT، تحلیل محتوای سؤالها بر اساس قضاوت متخصصان محتوایی و بررسی جوابهای آنها، تحلیل عاملی کل اطلاعات، تحلیل خوشه بر اساس زاویه بین بردار سؤالها، تحلیل موازی، آزمون MAP و تحلیل عاملی تأییدی. ابتداروشها به طور مختصر توصیف و سپس بر اساس دادههای آزمون 55 سوالی ریاضی رشته ریاضی فیزیک 92-91 مقایسه شدهاند. یافتهها: نتایج تاییدی بر این مطلب است که باید بین تعداد خوشه و ابعاد متعامد تمایز قایل شد. بحث و نتیجهگیری: از آنجا که تعداد خوشهها حد بالایی برای تعداد ابعاد است و اکثر روشهای تعیین ابعاد منعکس کننده خوشهها هستند تا ابعاد متعامد، پس بهتر است بسته به هدف مورد نظر، همراه با ملاحظات منطقی و محتوایی، از چندین روش برای این منظور استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خوشه؛ بعد؛ دادههای دو ارزشی؛ آزمون ریاضی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,605 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,903 |