| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,937,154 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,447 |
بررسی دیدگاه علامه طباطبایی(ره)دربارۀ معرفت نفس و رابطۀ آن با تهذیب و اخلاق | ||
| اندیشه علامه طباطبائی | ||
| شناسنامه علمی شماره، دوره 3، شماره 5، اسفند 1395، صفحه 129-150 اصل مقاله (559.74 K) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tat.2017.8054 | ||
| نویسندگان | ||
| علیرضا کلبادی نژاد* 1؛ لیلا قدیری جاوید2 | ||
| 1دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز، ایران | ||
| چکیده | ||
| علامه طباطبایی(ره) با بررسی آیات معرفت نفس در قرآن کریم علاوه بر تعریف فلسفی از نفس، آن را موجودی معتدل و ساده دانسته که تقوا و فجور بر اساس آن نسبت پیدا میکند. موجودی که با گناهان آلودهشده و با تقوا، تزکیه و تهذیب میشود. بر اساس نفس است که انسان محروم یا سعادتمند و رستگار میشود. بهطورکلی نفس آدمی موجودی مجرد و ماورای بدن بوده و احکامی غیر از احکام بدن دارد. به بیانی دیگر موجودی است غیرمادی که نه طول دارد نه عرض و نه در چهاردیواری بدن میگنجد؛ بلکه با بدن ارتباط و علقهای دارد و یا به عبارتی با آن متحد است و با شعور، اراده و سایر صفات ادراکی، بدن را اداره میکند. علامه طباطبائی(ره) معتقد است نفس انسان طریقی است که بهواسطۀ آن به پروردگار خود میرسد. راه و مسیر انسان بهسوی خداوند متعال همان نفس است زیرا چیز دیگری بهجز خود انسان نمیتواند طریق او باشد و این خود انسان است که دارایِ تطورات، درجات و مراحل مختلف است. این حرکت و سیر در نفس، تنها بهواسطۀ اعمال قلبی و تهذیب نفس که با اعمال بدنی، انجام فرایض و ترک محرمات صورت میگیرد، واقع میشود. در این مقاله با استناد به آیات قرآن کریم به بیان مراتب نفس، ارتباط آن با معرفت نفس و ارتباطِ معرفت نفس با تهذیب و اخلاق پرداختهشده است. مسئلۀ اصلی تحقیق بررسی چگونگیِ ارتباطِ تهذیب نفس با اخلاق است و فرضیۀ آن به اثبات این موضوع میپردازد که با استناد آیات قرآن کریم رابطۀ اخلاق و معرفت نفس دوطرفه است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| معرفت نفس؛ معرفت حق؛ تهذیب نفس؛ مراتب نفس؛ علامه طباطبایی(ره) | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,726 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,210 |
||