تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,855,369 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,766,870 |
بررسی اثربخشی مراکز آموزش از راه دور شهر بندرعباس در سال 1390 | ||
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 15، شهریور 1392، صفحه 243-278 اصل مقاله (359.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjsd.2013.835 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر شیخی فینی1؛ حسین زینلی پور2؛ ندا عقیلی ساحلی3 | ||
1استادیارتحقیقات آموزشی دانشگاه هرمزگان | ||
2استادیاردانشگاه هرمزگان | ||
3کارشناس ارشد دانشگاه هرمزگان | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مراکز آموزش از راه دور از دیدگاه مدیران و مسئولان این مراکز در شهر بندرعباس در سال 1390 انجام گرفت. اثربخشی فعالیتهای آموزشی بر اساس مصوبات مؤسسه دستیابی به اهداف آموزش از راه دور مانند: دستیابی به هدفهای تقویت توان و بنیۀ علمی دانشآموزان، ایجاد زمینه برای غنیسازی اطلاعات علمی دانشآموزان، تسهیل ارتباط علمی پژوهشی، جلوگیری از ترک تحصیل فراگیران، الگویی برای جامعیت بخشی به نظام آموزش و پرورش، تثبیت آموزش علمی و بومی و ترویج فرهنگ صحیح استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات تعریف شده است. پرسشنامۀ این پژوهش شامل 82 سؤال است که برمبنای 8 سؤال اصلی تحقیق دستهبندی شده است. جامعۀ آماری شامل تمام مدیران مراکز آموزش از راه دور شهر بندرعباس بوده و نمونۀ آماری مدیران نیز بهعلت محدود بودن،برابر با جامعۀ آماری 30 نفر بوده است. از اینرو، برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف استاندارد) استفاده شده است. تحقیق نشان میدهد که میزان دستیابی به اهداف در اجرای بخشی از برنامههای مصوب مؤسسه با توجه به عدم آشنایی کامل عوامل اجرایی، با نقصهایی همراه بوده است که نظارت، کنترل و فرهنگسازی در این زمینه میتواند به رفع نقصها کمک کند. همچنین نامناسب بودن زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، بهعنوان عاملی اساسی در کاهش اثربخشی این مراکز بهشمار میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش از راه دور؛ اثرسنجی؛ اثربخشی؛ فرصت تحصیلی؛ آموزش خودمدار | ||
مراجع | ||
- ابراهیم زاده، عیسی. (1386)، انتقال از دانشگاه آموزش از راه دور سنتی به دانشگاه مجازی، فصلنامه پژوهش وبرنامهریزی در آموزش عالی، شمارۀ 43. - الحسینی، سید حسن. (1384)، مقدمهای بر آموزش از راه دور، تهران: مؤسسه فرهنگی مبادی تربیت. - بازرگان، عباس. (1386)، ارزشیابی آموزشی: مفاهیم الگوها و فرآیندهای عملیاتی، تهران: سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). - بدریفر، منصور. (1381)، مبانی نظری آموزش از راه دور مجموع مقالات اولین سمینار تخصصی آموزش از راه دور، تهران: دانشگاه پیام نور. - حجازی، یوسف. (1373)، درآمدی بر ارزشیابی فعالیتهای آموزشی و ترویجی، تهران: معاونت ترویج و مشارکت مردمیوزارت جهاد سازندگی. - رانور، سمیه. (1385)، امکانسنجی برگزاری دورههای آموزش از راه دور در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، پایاننامۀ کارشناسی ارشد. - رحیمی، محمد؛ رضیالله امینی. (1385)، مجموع قوانین و مقررات و شیوهنامههای آموزش از راه دور. - شیرازی، علی. (1373)، مدیریت آموزشی، مشهد: جهاد دانشگاهی مشهد. - طالبزاده، محسن؛ سیدعلی حسینی. (1386)، آموزش از راه دور: رهیافتی نوین، فصلنامه نوآوریهای آموزشی. - فتحی، کورش؛ اجارگاه، دیبا. (1390)، ارزشیابی اثزبخشی دورههای آموزش مجازی در نظام آموزشی عالی ایران مشهد، فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. - قاسمی، محرمعلی. (1381)، بررسی اثربخشی دورههای آموزشی کوتاهمدت مدیران با عوامل موثر بر ترغیب آنان جهت شرکت در دورهها از دیدگاه مدیران سازمان جنگلها و مراتع کشور، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی. - موریسون، ت. ر. (1373)، یادگیری، تغییر مشارکت توان بالقوه دانشگاههای باز، ترجمه: آزاده فتحعلیخوانی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. - میرکمالی، محمد. (1375)، مشارکت در تصمیمگیری در امر آموزشی و همبستگی آن با اثربخشی و کارآیی سازمانهای آموزشی، فصلنامۀ تعلیم وتربیت، شماره 47. - Beth H.chany. (2003).Technologe, Open learning and distance education, London, routledge.
- Holmberg,Borje. (2002). The feasibility of a theory of teaching for Distance Education and a proposed theory, Fern universitat, Hagen(Germany), (abstract in ERIC).
- Holmberg, Borje. (1990). The Concept, basic charatter and development Potentials of Distance Education, Journal of Distance Education.
- keegan ,D. (1993). thcoretical principles of distance education, NewYork, Routledge.
- Klingner. Beth Gordon. (2003). the relationship between learning stgles of adult learners Enrolled in online courses at pace university and success and satisfaction with online learning, doctorate thesis, .Walden university.
- Won, Kim & Shin Timothy. (2003). Distance Education: the status And challenges, Vol,2. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,933 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 683 |