| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,210 |
| تعداد مقالات | 17,983 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,227,301 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,904,844 |
تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت نهاد خانواده | ||
| برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی | ||
| مقاله 2، دوره 8، شماره 32، مهر 1396، صفحه 33-60 اصل مقاله (525.74 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjsd.2017.8425 | ||
| نویسندگان | ||
| جعفر حسین پور1؛ علی مومنی2 | ||
| 1دانشیار ارتباطات دانشگاه علوم انتظامی امین (نویسنده مسئول). | ||
| 2کارشناس ارشد دانشگاه علوم انتظامی امین. | ||
| چکیده | ||
| چکیده با ورود تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی درخانوادهها، ارزشهای اجتماعی خانوادهها تحت تأثیر قرار گرفته و موجب شده تا شاهد تغییراتی در رفتار و گفتمان نسل جوان باشیم. شبکههای اجتماعی مجازی و اینترنت مهمترین این تکنولوژیها میباشد که در دنیای امروز ما بهگونهای نفوذ کرده است که نمیتوان زندگی بدون آنرا تصور کرد، اما همین فضا آسیبهای متعددی را با خود بهدنبال داشته است که یکی از اصلیترین این آسیبها، در محیط خانواده و تغییر سبک زندگی و شکستن مرز باورها و ارزشها بهخصوص در میان بانوان و دختران جوان است؛ قشری که قرار است مولد و پرورش دهندهی نسلهای بعدی باشند و با تغییر در هویتشان، میتوان هویت نسل ایرانی را استحاله کرد. غرب و حاکمان فضای مجازی برای نیل به چنین هدفی، برنامهریزی گستردهای دارند. این تحقیق بهمنظور بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی با تاکید بر چهار مولفه (ویژگی) اصلی محیط تعاملی، فضای صمیمی و احساس رضایت، گروهها، اجتماعات مجازی و محتوا و تولیدات شبکههای اجتماعی که منتج از این شبکهها میباشد و تاثیر آن بر هویت نهاد خانواده صورت گرفته است. این پژوهش، کمی و از نوع توصیفی-تحلیلی است و از تکنیک پیمایش، در این مطالعه بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه شهروندان مناطق چهاردهگانه شهر اصفهان است که به مراکز مشاوره روانشناسی در شهر اصفهان مراجعه کردهاند که محقق به کمک جدول مورگان 184 نفر از مراجعهکنندگان رابه روش نمونهگیری سهمیهای غیر احتمالی بهعنوان حجم نمونه انتخاب کرده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته شامل 26 گویه بوده که روایی آن مبتنی بر نظر نخبگان و پایایی آن به شیوه آلفای کرونباخ با ضریب 880/. که در سطح رضایت بخش است بهدست آمد. نتایج حاصل از پژوهش، آشکار ساخت که بین شبکههای اجتماعی مجازی و هویت نهاد خانواده رابطه معناداری وجود دارد. بدینترتیب که برخی ویژگیهای شبکههای اجتماعی مجازی از جمله محیط تعاملی، فضای صمیمی و احساس رضایت، گروهها و اجتماعات مجازی و محتوا و تولیدات شبکههای اجتماعی تاثیر غیر قابل انکاری بر هویت نهاد خانواده و ارزشهای این نهاد مقدس دارد. واژههای کلیدی: خانواده، شبکههای اجتماعی، هویت، فضای مجازی. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژههای کلیدی: خانواده؛ شبکههای اجتماعی؛ هویت؛ فضای مجازی | ||
| مراجع | ||
|
منابع - اسلوین، جیمز. (1380)، اینترنت و جامعه، ترجمه عباس گیلوری و علی رادباوه، تهران: نشر کتابدار. - افتاده، جواد. (1388)، شبکههای اجتماعی یکپارچهسازی خدمات در روابط عمومی الکترونیک، چهارمین همایش عمومی الکترونیک. - اکبری، الهام. (1389)، تاریخچه شبکههای اجتماعی، وبلاگ یادگیری الکترونیکی. - پای، لوسین و دیگران. (1380)، بحرانها و توالیها در توسعه سیاسی، ترجمه غلامرضا خواجه سروی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی. - تورن، آلن. (1380)، نقد مدرنیته، ترجمه مرتضی مردیها، تهران: گام نو. - جواهری، فاطمه؛ باقری، لیلا. (1388)، «تأثیر استفاده از اینترنت بر سرمایه اجتماعی و انسانی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تهران)»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم تهران، سال 15، شماره 58-59. - دوران، بهزاد. (1381)، تاثیر فضای سایبرنتیک بر هویت اجتماعی، رساله دکتری جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس. - دهخدا، علی اکبر. (1381)، لغتنامه، جلد 14، دوره جدید، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. - ذکائی، محمد سعید؛ حسنی، محمد حسین. (1394)، «گونهشناسی کاربران رسانههای اجتماعی»، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال پنجم، شماره هفدهم. - رجبی، زهره. (1388)، بازنمایی گرایشهای سیاسی کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی مجازی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی. - سلطانیفر، محمد. (1388)، شبکههای اجتماعی و فرصتها و چالشهای، پژوهشهای رسانهای مرکز تحقیقات استراتژیک. - ضیاییپرور، حمید. (1388)، ویژگیهای شبکههای اجتماعی مجازی، مرکز تحقیقات استراتژیک. - عبدالهیان، حمید؛ یحیایی، سبحان. (1390)، «نشانهشناسی تصویرهایی از شیوه زندگی ایرانی؛ مطالعه «خودبازنمایی»های دیداری کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی یاهو 360»، فصلنامه مطالعات فرهنگ-ارتباطات، ش12 (15). - فرهمند، مریم. (1387)، «دختران و کاربرد اینترنت»، فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، ش11 (41). - کاستلز، مانوئل. (1380)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ترجمه حسن چاووشیان، جلد 1، تهران: طرح نو. - گیبینز، جان؛ ریمر، بو. (1388)، سیاست پست مدرنیته، ترجمه منصور انصاری، تهران: نشر گام نو. - گیدنز، آنتونی. (1378)، تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی. - محسنی، منوچهر. (1380)، جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی، نشر دیدار. - معین، محمد. (1371)، فرهنگ فارسی، جلد4، چاپ هشتم، تهران: انتشارات امیر کبیر. - معینی علمداری، جهانگیر. (1384)، «هویت و مجاز: تأثیر هویت اینترنتی»، فصلنامه مطالعات ملی، شماره4. - منتظر قائم، مهدی؛ شاقاسمی، احسان. (1387)، «اینترنت و تغییر اجتماعی در ایران: نگاهی فراتحلیلی با تأکید بر جوانان»، مجله جامعهشناسی ایران، دوره نهم، شماره 3و4. - موسوی نسب، لیلا. (1390)، بررسی تأثیر عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی کاربران آن، پایاننامه کارشناسی ارشد، پردیس آموزشهای نیمه حضوری، دانشگاه علامه طباطبائی. - موسوی، کمالالدین؛ حدادی، فریده. (1390)، «تحلیل مقایسهای سرمایه اجتماعی در جهان واقعی و در جهان مجازی: با تأکید بر جوانان 15 تا 24 ساله مراجعه کننده به کافی نتها در شهر اصفهان»، مجله رسانه جهانی، ش6 (2). - نکوروح، محمود. (1378)، در جستجوی هویت تازه، تهران: انتشارات چاپخش. - نوابخش، مهرداد و دیگران. (1389)، «بررسی آثار اینترنت و موبایل در تغییر هویت جوانان 29-15 سال استان مازندران»، جامعهشناسی مطالعات جوانان، ش1 (1). - هوگان، برنی؛ هاسه، آنابل کوان. (1389)،«تداوم و تغییر در رسانههای اجتماعی»، ترجمه فهیمه محمد سمسار، کتابمهر، زمستان، شماره اول.
- Bartle, R. (2004), Designing Virtual Worlds, London: Routledge.
- Bell, D. (2001), An Introduction to Cyberspace, London: Rutledge.
- Castells, M. (2001), The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business and Society, New York: Oxford university press.
- Katz, S.& Marshal, B. (2006), “New Sex for Old: Life Style, Consumerism and the Ethics of Aging Well”, Journal of Agibg Studies, Vol. 17: 3- 16.
- Kraut, R. et all. (2001),internet paradox revisited, Journal of Social Issues.
- Lampe, C.& et al. (2008) ,Changes in use and prediction of facebook, in proceedings of the 20008 ACM conference on computer supported cooperative work, New York: ACM.
- Lenhart, A. (2009), adults and social network websites, Pew Internet and AmericanLife Project Suler, J. (2002), Psychology of Cyberspace [On-line], Available at: www. rider. edu/suler/ psycyber/ psycyber/html.
- Millner, V. (2008), Internet Infidelity: a Case of Intimacy with Detachment, the Family Journal, 16, 78-82.
- Suler, J. (2002), Psychology of Cyberspace [On-line], Available at: www. rider. edu/suler/ psycyber/ psycyber/html.
- Windham, R. C. (2008), The changing landscape of adolescent Internet Communication and its relationship to psychological adjustment and academic performance, PHD Thesis, The George Washington University, College of Arts and Sciences.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,749 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,597 |
||