| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,203 |
| تعداد مقالات | 17,954 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,150,693 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,870,841 |
انطباق و هنجاریابی آزمون هوش نوجوانان کتل (فرم B ) | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 7، دوره 8، شماره 30، دی 1396، صفحه 151-164 اصل مقاله (362.21 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2018.19100.1477 | ||
| نویسندگان | ||
| بهار عنایتی* 1؛ غلامرضا گل محمدنژادبهرامی2؛ جواد مصرآبادی3 | ||
| 1دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
| 2علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز- ایران | ||
| 3علوم تربیتی، دانشکده علوم تربتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز-ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پزوهش حاضر انطباق و هنجاریابی آزمون هوش نوجوانان کتل برای دانش آموزان 14-8 سالهی شهر آذرشهر است. روش پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل دانشآموزان پایه های دوم ابتدایی تا هشتم ابتدایی شهر آذرشهر در سال تحصیلی 1395-1394 بود که تعداد 562 تفر از آنان به عنوان نمونه ی پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند و ابزار مورد استفادهی پژوهش، آزمون هوش نواجوانان کتل فرمB بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت که تمامی شاخص برازش و مدل تأیید شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که این آزمون از روایی و اعتبار قابل قبول برخوردار است. هم چنین معناداری آزمون براساس تفکیک سنی با استفاده از آزمون واریانس یک راهه و تعامل جنسیت و پایه های تحصیلی از طریق واریانس دوراهه مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن ها نشان دهندهی تفاوت معناداری بین گروه ها بود. و جدول نرم برای آزمون هوش کتل براساس نمره های هوش بهر انحرافی (15= Sd و100M= ) محاسبه و تنظیم شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آزمون هوش؛ اعتبار؛ روایی و کتل | ||
| مراجع | ||
|
یارمحمدیان، احمد. (1386). بررسی توان مقیاس هوش کتل ( ۳ ) و آزمون حافظه بصری آندره ری در تشخیص دانشجویان استعداد درخشان. پژوهش هایتربیتیوروانشناختی، 3(1)، 94-77. استرنبرگ، رابرت؛ کافمن، جیمز؛ گریکورنکو، النا.(؟) هوش کاربردی( ترجمه مسعود بابازاده)(1390). تهران: ساوالان. بهرامی، هادی. (1392). آزمونهای روانی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی(ره). پیروز، ملیحه؛ امیری، شعله و کجباف، محمدباقر. (1387). بررسی رابطه ی مؤلفه های زبان شناختی با هوش و سن. روانشناسی تربیتی، 5(1): 14-1. جوکار، بهرام. (1378). هنجار یابی مقیاس دو آزمون هوشی فرهنگ کتل ناوابسته کتل برای کودکان مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تبریز. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 4(2)، 40-21. رحمانی، مرضیه؛ هومن، حیدر علی و احمدی سرتختی، علاالدین. (1391). ویژگی های روان سنجی مقیاس هوش سیال کتل در دانش آموزان تیز هوش. روانشناسی تحولی، 33، 27-38. رئیسی یزدی، منیژه؛ امیری، شعله و مولوی، حسین. (1387). تأثیر درمان شناختی-رفتاری بر عملکرد حل مسئلهی ریاضی دانش آموزان دختر دچار اختلال در ریاضیات پایه ی پنجم. پژوهش در حیطه ی کودکان استثنایی، 8 (1)، 33-9. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1393). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه. سیف، علی اکبر.(1390). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران. شریفی، پاشاحسن. (1389). اصول روانسنجی و روانآزمایی. تهران: رشد. شریفی، حسن پاشا و قدرتی، مهدی. (1389). بررسی خلاقیت دانشآموزان دختر تیزهوش مددارس اسدتعدادهای درخشان،غیرانتفاعی و دولتی. تازه های روانشناسی صنعتی سازمانی، 3: 40-31. شریفی، حسن پاشا. (1384). مطالعه مقدماتی نظریه هوش چندگانه گاردنر در زمینه موضوع های درسی و سازگاری دانش آموزان. نوآوری های آموزشی، 4(88). شعاری نژاد، علی اکبر.( 1385). روانشناسی رشد. تهران: انتشارات اطلاعات. شهریاری احمدی، منصوره؛ افروز، غلام علی؛ شریفی، حسن پاشا و دوایدی، مهدی. (1391). مقایسه ی خلاقیت و سلامت روانی دانش آموزان تیز هوش و عادی. تحقیقات روانشناختی، 15: 80-69. طاهر، محبوبه؛ بخشی پور، باب اله؛ مجرد، آرزو و کوچک پور، مریم. (1394). مقایسه ی هوش هیجانی و خلاقیت دانش آموزان تیز هوش و دانش آموزان با هوش متوسط. تحول روانشناختی کودک، 1(2): 66-55. طباطبایی، مینو.(1388). انواع هوش و کاربردهای آن در زندگی انسان. ماهنامه پیوند(تربیتی-آموزشی). انجمن اولیا و مربیان ایران، 362: 25-22. قدرتی، مهدی. (1389). مقایسه خلاقیت دانش آموزان دختر تیزهدوش مددارس اسدتعدادهای درخشدان، غیرانتفداعی و دولتی. علوم رفتاری، 141-107. کوپر، کا. (1997). تفاوت های فردی(نظریه و سنجش). (ترجمه ی حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی وند). (1388). تهران: نشر سخن. یارمحمدیان، احمد. (1386). بررسی توان مقیاس هوش کتل ( ۳ ) و آزمون حافظه بصری آندره ری در تشخیص دانشجویان استعداد درخشان. پژوهش هایتربیتیوروانشناختی، 3(1)، 94-77. Batey, M., Furnham, A. F., & Safiullina, X. (2010). Intelligence, General Knowledge and Personality as Predictors of Creativity. Learning and Individual Differences, 20, 532-535. Runco, M. (2007). Enhancement and the fulfillment of potential. Creativity, 813-818. Davey,G.C.L. & Wells, A.(2006).Worry and its psychological disorders. England, John Wiley & sons. Eason, R., Giannangelo, D. M., & Franceschini, L. (2009). A look at creativity in public and private schools. Thinking Skills and Creativity, 4, 130-137. Mangol, S.K. (2002). Advanced educational psychology. second edition new Delhi: Prentice Hall of India. O' Connel, Kevin M.(2009). Investigation of Gardner's Theory of Multiple Intelligence Interrelated with student engagement and motivation on Urban Middle School Youth. ProQuest LLc. Furnham, A. & Ward,C. (2001). Sex differences, test experience and self estimation of multiple intelligences. New Zealand. Journal of Psychology. 30(2),52-59. Meyers, L.S. ; Gamst,G. & Guarino,A.J. (2006). Applied multivariate Research(Design and Interpretation). Sage publication, Inc, Thousand Oaks, California. Dickinson, Dee.(1991). Intelligence in seven steps. perspectives on educational change. http://www.newhorizons.org. Noble,K.D.(2000). Spritual intelligence: A new frame of mind. Advanced Development Journal. 9,1-28. Waschl, N. A., Nettelbeck, T., Jackson, S. A., &Burns, .N. R. (2015). Dimensionality of the Raven's Advanced Progressive Matrices: Sex differences and visuospatial ability. Personality and Individual Differences. 76(11), 112-122. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,320 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,993 |
||