| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,954 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,071,486 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,832,374 |
تطبیق موردی 9 بازی رایانهای آموزشی با اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازیهای رایانهای آموزشی | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 9، دوره 4، شماره 15، آبان 1397، صفحه 287-321 اصل مقاله (705.01 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2018.26648.344 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا نصراصفهانی* 1؛ خدیجه علی آبادی2؛ اسماعیل زارعی زوارکی2 | ||
| 1کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر باهدف تحلیل محتوای بازیهای رایانهای آموزشی بر اساس اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی است. سؤالات اساس این پژوهش عبارتاند از: 1. آیا بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده بر اساس استانداردهای طراحی بازیهای رایانهای جدی ساخته شدهاند؟ 2. آیا بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده با عناصر و اصول عمومی طراحی بازی مطابقت دارند؟ روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری این پژوهش تمام بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده میباشد. جهت انتخاب نمونه از نمونهگیری در دسترس استفادهشده است و بهاینترتیب 9 بازی رایانهای آموزشی انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل یک چکلیست محقق ساخته میباشد. برای محاسبه ضریب پایایی در این پژوهش از روش ضریب پایایی مرکب استفاده شد و توافق 94/0 به دست آمد. این چکلیست دربرگیرنده مقیاس پنجدرجهای لیکرت است و دادهها با استفاده از نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که همه بازیهای مورد بررسی از نظر دارا بودن اصول و همچنین استانداردها در وضعیت نسبتاً مطلوب (متوسط) قرار دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازیهای رایانه ای؛ بازیهای رایانه ای آموزشی؛ اصول طراحی بازیهای رایانه ای؛ استانداردهای طراحی بازی های رایانه ای | ||
| مراجع | ||
|
- مرادی، رحیم. (1394). «تأثیر بازیهای آموزشی رایانهای بر انگیزش تحصیلی مفاهیم ریاضی دانش آموزان» روانشناسی افراد استثنایی، شماره 18. - گرزین، زینب (1393). «تأثیر بازی رایانهای آموزشیمبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و میزان یادگیری دانش آموزان». فناوری آموزش و یادگیری، سال اول،، شماره 1. - کلانتری دهقی، هانیه (1394). «طراحی و اعتباریابی الگویی برای ساخت بازیهای رایانهای پرورشدهنده تفکر انتقادی نوجوانان شهر تهران». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. گروه تکنولوژی آموزشی - فریمانی، مهدی (1392). بازی کاری؛ نگاهی به شکلگیری مفهومی نو در عرصه فضای مجازی و کاربردهای آن، تهران: مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال. - زنگنه، حسین. (1391). مبانی نظری و عملی تکنولوژی آموزشی، جلد 2، چاپ اول، تهران: آوای نور. - تمجید تاش، الهام (1390). «بررسی تطبیقی تأثیر بازیهای اجتماعی و بازیهای رایانهای بر رشد کودکان». مجله پیوند، شماره 385. - ذوفن، شهناز؛ لطفیپور، خسرو (1380). رسانههای آموزشی برای کلاس درس، چاپ دوم، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
- Baker, Ryan S. J. D.; Hobgood, Jacob.; Ainsworth, Shaaron E.; & Corbett, Albert T. (2007). "Modeling the acquisition of fluent skill in Educational action games", Springer-Verlag Berlin Heidelberg. - Gee, James. Paul. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy (1st ed.). New York: Palgrave Macmillan. - Huang, , Chun-Chieh., yeh, Ting-Kuang., Li Tsai-Yen., & Chang, Chun-Yen. (2010). "The Idea Storming Cube: Evaluating the Effects of Using Game and Computer Agent to Support Divergent Thinking". Educational Technology & Society, 13 (4), 180–191. - Hirumi, Atsusi., Appelman, Bob., Rieber, Lloyd., & Van Eck, Richard. (2010). Preparing instructional designers for Game based learning. - Paras, Brad. & Bizzocchi, Jim. (2005). Game, motivation, and Effective learning: Anintegrated model for educational game design, DiGRA - Prensky, Marc. (2005). "Computer games and learning: Digital game-based learning". Handbook of computer game studies, 18, 97-122. - Squirck, kurt. (2006). "From content to context: videogames as designed experience". Education researcher, 35(8), 19-29. - Suppes, Patrick. (2006). "The uses of computers in education". Retrived from http://suppes –corpus.stanford.edu/articles/comped/67 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,390 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 839 |
||