| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,088,635 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,840,425 |
سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی با استفاده از مدل لیب کوآل | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 5، دوره 4، شماره 12، آبان 1396، صفحه 109-129 اصل مقاله (529.79 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2018.11861.1158 | ||
| نویسندگان | ||
| علی جلالی دیزجی1؛ لیلا جباری* 2 | ||
| 1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: در این تحقیق، سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی و شناسایی مولفههای خدمت نیازمند ارتقاء هدف پژوهش است. روش: پژوهش پیمایشی با مدل لیبکوال بوده و دادهها با پرسشنامه گردآمده است. شکاف بین حداقل انتظارات و نیز حداکثر انتظارات با سطح دریافت کاربران و معناداری تفاوت بین این سطوح تحلیل شده است. اطلاعات پژوهش از نمونه 100 نفری جامعهی کاربران گردآمده است. یافتهها: خدمت دریافتی کاربران در همه مولفههای اثر خدمت، کنترل اطلاعات و کتابخانه بهعنوان مکان جامعه پژوهش پایینتر از حداقل انتظار بوده و کاربران ناراضی بودهاند. حداقل انتظار بیشتری برای بهبود اثر خدمت نسبتبه دو مولفه دیگر وجود دارد. کمترین دریافت خدمت و بیشترین نارضایتی سطح دریافت در مولفه کتابخانه بهعنوان مکان بودهاست. بیشترین نارضایتی سطح حداکثر انتظار بهترتیب در مولفههای کتابخانه بهعنوان مکان و کنترل اطلاعات است. اصالت اثر: اولین ارزیابی عملکرد، همگامی با جامعهی، توجیه اقتصادی، رضایت کاربر، و مشتریمداری ارزش پژوهش حاضر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزیابی کیفیت خدمات؛ دانشگاه علامه طباطبائی؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ لیبکوآل | ||
| مراجع | ||
|
ابوت، کریستین (1377). سنجش عملکرد در خدمات کتابداری و اطلاعرسانی. ترجمه علیرضا بهمنآبادی. تهران: مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی. اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ رزمی شندی، مسعود و نوروزی، یعقوب (1392). کیفیت خدمات کتابخانههای ایران (بررسی پژوهشهای مدل لیبکوآل در ایران). فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 47(2)، 191-208. اشرفی ریزی، حسن و کاظم پور، زهرا. (1386). مدل لیبکوآل و کاربرد آن در کتابخانههای دانشگاهی. فصلنامه کتاب، 70(2)، 197-214. امیدیفر، سیروس و موسوی زاده، زهرا (1388). سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانهی دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با استفاده از مدل لیبکوال. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 15(4)، 61-80. پاول، رونالد (1379). روشهای اساسی پژوهش برای کتابداران. مترجم نجلا حریری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز انتشارات علمی. پل، رزویتا؛ بوی خورست، پیترتی (1380). ارزشیابی کیفی: رهنمودهای بینالمللی برای سنجش عملکرد کتابخانههای دانشگاهی. ترجمه عبدالله نجفی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). حسنزاده، محمد و نجفقلی نژاد، اعظم (1388). ارزیابی مجموعه، کارکنان و فضای کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس بر اساس ابزار لیبکوال. فصلنامه علمی پژوهشی، 15(1)، 131-153. کرافورد، جان (1380). ارزشیابی خدمات کتابداری و اطلاعرسانی. ترجمه مهوش معترف. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. موکهرجی ا. ک. (1368). تاریخ و فلسفه کتابداری. ترجمه اسد...آزاد، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. Bavakutty, M. & Abdul Majeed, K. C. (2005). Methods for measuring quality of libraries. India: Ess Ess Publications.
Cook, C.; Heath, F.; & Thompson, B. (2002). Score norms for improving library service quality: A LibQUAL+TM Study. Libraries and the academy, 2(1), 13-26.
Hiller, Steve. (2001). Assessing user needs, satisfaction and library performance at the University of Washington libraries. Library Trends, 49(4), 605-625.
Hitchingham, E. E.; & Kenney, D. (2002). Extracting meaningful measures of users’ satisfaction from LibQUAL for the university libraries at Virginia Thech. Performance measurement and metrics, 3(2), 48-58.
Parasuraman, A.; zeithaml, V. A.; & Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service quality and its implication for future research. Journal of marketing, 49, 41-50.
Probst, L. (2004). Penn State University libraries Libqual+TM survey 2004: Excutive summary. Retrieved from www.sa.psu.edu/.
Nitecki, D. A. (1996). Changing the concept and measure of service quality in academic libraries. Journal of Academic Librarianship, 22, 181-190.
Roszkowski, M. J.; Baky, J. S.; & Jones. D. B. (2005). So which score on the libqual + k tells me if library users are satisfied? Library & information science research, 27, 424-439. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 621 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 471 |
||