| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,233,663 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,907,282 |
تاریخنگاری مدیریت آموزشی در ترازوی نقادی | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 1، دوره 5، شماره 18، دی 1397، صفحه 1-35 اصل مقاله (556.88 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2021.56924.1560 | ||
| نویسنده | ||
| آرش رسته مقدم* | ||
| دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| تطور و تکامل مفاهیم و نظریههای علمی در درازنایتاریخصورت میگیرد. مدیریت آموزشی به عنوان یک حوزه مطالعاتی از این امر مستثنی نیست. بنابراین، فهم فراز و فرودهای مفهومی این حوزه نیازمند نگریستن به آن به مثابه امری تاریخی است. هدف مقاله حاضر، مطالعه نگاشت تاریخی مدیریت آموزشی از مجرای کنکاش نقادانه کتاب «تاریخ مدیریت آموزشی از منظر کتب درسی» بودهاست.بهمنظور دستیابی به هدف فوق با کاربست روش نقد، کتاب از جنبه بیرونی و درونی، بررسی شدهاست.یافتهها حاکی از آن است که کتاب مذکور باوجود برخورداری از ویژگیهای مثبت فراوان، در پاسخ به پرسشها و اهداف مدنظر دچار کاستیهایی بوده و به طور بایسته نتوانسته-است شمایل کاملی از تاریخ مدیریت آموزشی را به تصویر بکشد. مقاله با استخراج درسآموزی-هایی به منظور خوشهچینی پژوهشگران داخل کشور از میراث جهانی این حوزه خاتمه یافتهاست. تطور و تکامل مفاهیم و نظریههای علمی در درازنایتاریخصورت میگیرد. مدیریت آموزشی به عنوان یک حوزه مطالعاتی از این امر مستثنی نیست. بنابراین، فهم فراز و فرودهای مفهومی این حوزه نیازمند نگریستن به آن به مثابه امری تاریخی است. هدف مقاله حاضر، مطالعه نگاشت تاریخی مدیریت آموزشی از مجرای کنکاش نقادانه کتاب «تاریخ مدیریت آموزشی از منظر کتب درسی» بودهاست.بهمنظور دستیابی به هدف فوق با کاربست روش نقد، کتاب از جنبه بیرونی و درونی، بررسی شدهاست.یافتهها حاکی از آن است که کتاب مذکور باوجود برخورداری از ویژگیهای مثبت فراوان، در پاسخ به پرسشها و اهداف مدنظر دچار کاستیهایی بوده و به طور بایسته نتوانسته-است شمایل کاملی از تاریخ مدیریت آموزشی را به تصویر بکشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تاریخ مدیریت آموزشی؛ رهبری آموزشی؛ مدیریت مدرسه؛ کتب درسی | ||
| مراجع | ||
|
الوانی، سید مهدی؛ صباغی، مهرداد. (1397). تحلیل گفتمان مدیریت دولتی ایران در بخش آموزشوپرورش. مجله مدیریت سازمانهای دولتی. 6 (3). 114-99.
بابانآبادی، فرشته؛ زینآبادی، حسن رضا؛ عبدالهی، بیژن. (1396). ارزیابی کیفیت یک کتاب مطرح در رشته مدیریت آموزشی از منظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی. «مجموعه مقالات نخستین همایش نقد متون و کتب علوم انسانی» به کوشش کریمی مطهر، جاناله؛ خلجی، عباس و محمد بیگی، مهدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 47-25.
حسینی، سید محمدحسین؛ کشاورزی، سوسن. (1396). نهادینهسازی فرهنگ نقد در جامعة علمی با کدام پارادایم یا بنیان علمی: مدرنیسم، پست مدرنیسم، یا آشوب پیچیدگی؟ پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی. 17 (7)، 53-29.
حسینی، سیدحسین. (1396). آسیبشناسی نقد علوم انسانی (نمونۀ موردمطالعه: داوران شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی). 17 (2)، 51-37.
رستهمقدم، آرش (1398). از شکوه شوکتی تا افول دولتی: درسآموزی از تجارب مدرسهداری شوکتیه بیرجند، فصلنامه مدیریت مدرسه، 7 (4)، 26-1.
رستهمقدم، آرش (1397). چهار اقلیم دانش مدیریت آموزشی، رویکردی تاریخ نگاشتی. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت. 8 (2)، 65-49.
رستهمقدم، آرش (1396). نگاشت نقشه علم مدیریت آموزشی در سطح جهان بر اساس انتشارات وب او ساینس (WOS) و تبیین آن از دیدگاه خبرگان. رساله دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی. دانشکده روانشناسی و علومتربیتی.
رستهمقدم، آرش (1395). تأملی بر میراث علمی جهانی رشته مدیریت آموزشی، دو فصلنامه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شهید بهشتی. 9 (16)، 84-51.
زینآبادی، حسن رضا؛ بابانآبادی، فرشته. (1396). تأملی بر عوامل و نشانگان کارآمدی و اثربخشی یک کتاب مطرح در رشتۀ مدیریت آموزشی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 21 (40)، 24-1.
ساعی، علی، قاراخانی، معصومه و مؤمنی، فرشاد. (1391). دولت و سیاست آموزش در ایران از سال 1360 تا 1388 ش. علوم اجتماعی (دانشگاه علامه طباطبائی). 56، 117-168.
عباسپور، عباس. (1392). از سپهر نظریه تا حضیض عمل در مدیریت آموزشی: در جستوجوی ترسیم سیمای مدیریت در نظام آموزشوپرورش ایران. فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، 1 (2)، 12-1.
عبداللهی، بیژن. (1392). نظریه جهانی نظارت آموزشی و ارزشیابی عملکرد معلم: نظریه و عمل (جیمز نولان-لیندا ای هوور)، در کتاب «نقد در تراز جهانی» به کوشش سید حسین حسینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، صفحات 330-299.
References
English, F. W. Lumby, J. Papa, R. Samier, E. & Walker, A. (2009). Best of the best: the most influential international writing in educational administration in the last forty years (Vol. 1): Sage.
Oplatka, I. (2010). The professoriate in the field of educational administration. Journal of Educational Administration, 48 (3), 392-412. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 806 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 778 |
||