تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,640 |
تعداد مقالات | 12,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,997,493 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,917,548 |
بررسی وضعیتِ آموزش جامعهشناسی در ایران (یک مطالعه کیفی) | ||
فصلنامه علوم اجتماعی | ||
مقاله 4، دوره 27، شماره 90، مهر 1399، صفحه 105-134 اصل مقاله (1.03 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjss.2021.14562.1351 | ||
نویسندگان | ||
مهدخت قربانی ![]() | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابیِ کیفیِ آموزش جامعهشناسی، تلاش دارد تا با نگاهی به وضعیت کنونی آموزش جامعهشناسی در ایران از دریچهی تجربهی زیستهی کنشگران اصلی آن (دانشجو و استاد)، توصیفی از آن ارائه داده و مقدمهای برای بررسی نقاط ضعف و قوت مقولهی آموزشِ رشتهی جامعهشناسی در ایران باشد. در این تحقیق با تکیه بر مفروضاتِ رویکرد پدیدارشناسی، آموزش بهعنوان یک پدیدار برای محقق و کنشگرانِ درگیر فرایند آموزش آشکارشده و محققین تلاش داشته با تکیهبر تجربیات زیستهی این کنشگران، توصیفی از وضعیت آموزش جامعهشناسی به دست دهند تا درنهایت بتوان با تکیهبر توصیفها و واکاوی خلأهای موجود در آموزش، به درکی بهتر از وضعیت جامعهشناسی در ایران نائل شد. روش نمونهگیری، نظریه زمینهای است. جامعهی آماری شامل دانشجویان جامعهشناسی (کارشناسیارشد و دکتری) و اساتید جامعهشناسی است که با معیار اشباع نظری در نمونهگیری به پانزده دانشجو و هفت استاد رسیدیم. نتایج توصیفی پژوهش نشان از وجود موارد زیر در وضعیت کنونی آموزش جامعهشناسی در ایران میدهد: نحیف بودن بینش جامعهشناختی، انباشت مقالاتِ علمی، شکل نگرفتنِ حوزه عمومی، بیاعتمادی به دانشگاه، مقتضیات محدود کنش دانشجو-استاد در بستر جامعه داخلی و بینالمللی، شیءوارگی علمی، عدم تفکیکِ ساختاری دانشگاه و دولت، عدمِ وجود پارادایم مشخص پژوهشی نظری، عدم استقلالِ دانشگاه از فضایِ امنیتی. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه زمینه ای؛ تجربه زیسته؛ پدیدارشناسی؛ آموزش جامعهشناسی | ||
مراجع | ||
Abdollahi, M. (1991). Professor Gholamhossein Sedighi and Sociology in Iran, Allameh Tabatabaei Social Sciences Quarterly, 1 & 2 [in Persian]
Arvin, B. (2011). Critical study of social science production processes in Iran. (Doctoral Dissertation). Faculty of Social Sciences, University of Tehran [in Persian]
Ashraf, A. (1997). Gholam Hossein Sedighi Founder of Sociology in Iran. Journal of Iranian Studies, Year 15, 4 [in Persian]
Azadarmaki, T. (2008). Sociology; a Controversial Science in Iran. Tehran. Elm Press [in Persian]
Azadarmaki, T. (2010). Sociology Education in Iran; Problems and Opportunities, Iranian Journal of Higher Education, 4 (1)., 1-18 [in Persian]
Baert, P. (2005). Philosophy of the social sciences: Towards pragmatism. Polity.
Black, M., & Rechter, S. (2013). A critical reflection on the use of an embedded academic literacy program for teaching sociology. Journal of sociology, 49(4), 456-470.
Blaikie, N., & Priest, J. (2000). Designing social research: The logic of anticipation. John Wiley & Sons.
Burawoy, M. (2005). 2004 American Sociological Association presidential address: for public sociology. The British journal of sociology, 56(2), 259-294.
Coker, F. H., & Scarboro, A. (1990). Writing to learn in upper-division sociology courses: Two case studies. Teaching sociology, 18(2), 218-222.
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Strategies for qualitative data analysis. Basics of Qualitative Research. Techniques and procedures for developing grounded theory, 3.
Craib, I. (2015). Modern social theory. Routledge.
Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (p. 676). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Denzin, N. K. (2017). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. Transaction publishers.
Farasatkhah, M. (2010). Investigating the pattern of higher education and university interactions with other production systems and services, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 16 (3), 45-64 [in Persian]
Farasatkhah, M. (2010). University and higher education; World Perspectives and Iranian Issues, Tehran, Ney Press [in Persian]
Fazeli, M. (2001). Examining Dissertations of Sociology of Revolution from Sociology of Science Perspective, (M.A Thesis), Tarbiat Modares University, No. 2629 [in Persian]
Fazeli, M. (2013). Sociology Audit, Report Presented at the Iranian Sociological Scientific Association [in Persian]
Fazeli, M., Sharepour, M. (2010). Sociology education and sociological imagination, Encyclopedia of Social Sciences, (1) 3 [in Persian]
Freund, J. (1968). The sociology of max weber. New York: Pantheon Books.
Hudd, S. S., Sardi, L. M., & Lopriore, M. T. (2013). Sociologists as Writing Instructors: Teaching Students to Think, Teaching an Emerging Skill, or Both?. Teaching Sociology, 41(1), 32-45.
Jalaeipour, H., Mohammadi, J. (2013). Recent Theories of Sociology, Tehran, Ney Press [in Persian]
Kalogrides, D., Loeb, S., & Béteille, T. (2013). Systematic sorting: Teacher characteristics and class assignments. Sociology of Education, 86(2), 103-123.
Lahsaeizadeh, A. (1992). A Study of Sociology in Iran, Persian Literature and Language Quarterly, 2, 81-111 [in Persian]
Lotfabadi, H. (2008). Educational Psychology in Iran and the West: Past, Present and Future, Journal of Education, 96, (125-172) [in Persian]
Maghsoudi, M. (1998). Assessing the current anthropological situation in Iran, Social Science Letter, 11(1186), 151-161 [in Persian]
Mills, C. W. (2000). The sociological imagination. Oxford University Press.
Milner, A., & Bravit, J. (2006). An Introduction to Contemporary Cultural Theory, Translation by Jamal Mohammadi.
Misgeld, D. (2001). Book Review: Introduction to Sociology, by Theodor W. Adorno. Edited by Christophe Godde; trans. by Edmund Jephcott. Stanford, CA: Stanford University Press, 2000. Critical Sociology, 27(2), 295-296.
Mossafa, N. (2006). A look at the educational and research developments in political science and international relations; The role of macro-level influencing factors, Research Institute for Cultural and Social Studies of the Ministry of Science, Research and Technology Press [in Persian]
Mousavi, Y., & Rahimi, S. M (2011). The poverty of theorization: An analytical model for explaining sociology expansion in Iran. Journal of Social issues in Iran, 2(1), 169-192 [in Persian]
Patten, M. Q. (1981). Creative evaluation. Beverly Hills.
Rabiei, K. (2013). The development of sociology in the middle east: studying the obstacles since the 20th century. Journal of Iranian Social Studies, 6(2), 77-101.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques (pp. 1-312). Thousand oaks, CA: Sage publications.
Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage.
Tabatabaei, S. J. (2011). Ibn Khaldun and Social Sciences. Tehran, Sales Press [in Persian]
Tofigh, I. (2011). Crisis or Stillness? Journal of Mehrnameh, 11 (6)., 38-49 [in Persian]
Tofigh, I. (2011). Social science crisis and postcolonial discourse, Iranian Journal of Sociology, 12(1&2)., 1-35 [in Persian]
Zaki, M. (2013). Sociological education and historical imagination, Applying C. Wright Mills theory, Monthly Social Science Book, 70 (15-24) [in Persian]
Zokaei, M. S., & Esmaili, M. J. (2012). Youth and Academic and Educational Alienation. Journal of Iranian Cultural Research, 4(4), 55-90 [in Persian]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 137 |