تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,641 |
تعداد مقالات | 13,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,559,431 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,074,799 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانشآموزان | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
دوره 11، شماره 41، مهر 1399، صفحه 61-79 اصل مقاله (843.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2021.50173.2010 | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (نویسنده مسول) | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3کارشناس ارشد مشاورۀ خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانشآموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظرروش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان در حال تحصیل بین ردهی سنی ۱۵ تا ۱۷ سال شهر اردبیل بودند که بر اساس فرمول کوکران نمونهی مطلوب برای این پژوهش برابر با ۲۹۰ نفر بود، بنابراین، تعداد ۳۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا فرم انگلیسی به فارسی ترجمه شد و سپس ترجمهی معکوس گردید و در اجرای اوّلیه، سوالات مبهم حذف شدند و در نهایت مقیاس نهایی مورد اجرا قرار گرفت. بعد از جمعآوری دادهها برای تحلیل از روش تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون و روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی مقیاس با محاسبهی آلفای کرونباخ برای کل مقیاس ۸۷/۰ به دست آمد. همچنین نتایج حاصل از ضرایب همبستگی پیرسون متغیر اضطراب آشکار با عاملهای چهارگانه و استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی، روایی سازه را تصدیق نمود و همهی شاخصهای برازش در وضعیت مطلوبی بالاتر از ۹۰/۰ قرار داشت. نتایج این پژوهش همراستا با سایر مطالعات خارجی از ویژگیهای روانسنجی مطلوب این ابزار خبر میدهد به نحوی که از این ابزار میتوان در غربالگریهای اضطرابی در مدارس و بررسیهای بالینی استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگیهای روانسنجی؛ مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
پرپنجی، معصومه؛ دلاور، علی و فرخی، نورعلی. (1398). نقش سلامت روان در رفتارهای خلاقانه دانشآموزان شهر تهران. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(4)،170-153.
تقوی، محمدرضا. (۱۳۸۴). هنجاریابی مقیاس اضطراب آشکار کودکان (RCAMS) برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در شیراز. دو فصلنامۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، ۴(۲۲)، 188-179.
روشن چسلی، رسول؛ جلالی، محسن و پوراحمدی اسفستانی، الناز. (1397). تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک در دانشآموزان 17-10 ساله ایرانی. فصلنامۀ اندازهگیری تربیتی، 8(31)، 97-65.
سلمان، زهرا؛ خسروی، زینب؛ زارعیان، احسان و آجیلچی، بیتا. (1395). تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامۀ اضطراب آسیب ورزشی. فصلنامۀ اندازهگیری تربیتی، 7(25)، 74-49.
سیداسماعیلی قمی، نسترن و شیخ الاسلامی، علی. (1392). مقایسهی نشانههای اضطراب و افسردگی در نقاشی آدمک دانش آموزان کم توان ذهنی و عادی. فصلنامۀ روانشناسی افراد استثنایی، 3(10)، 128-113.
شیخالاسلامی، علی؛ درتاج، فریبرز؛ دلاور، علی و ابراهیمیقوام، صغری. (1391). تأثیر آموزش برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب امتحان دانشآموزان. فصلنامۀ پژوهش در نظامهای آموزشی، 6(18)، 15-1.
صداقتی، پریسا؛ خلجی، حسن؛ کوزهچیان، هاشم و ارجمند، ابوالفضل. (۱۳۸۷). آیا پیادهروی منظم بر اضطراب کلی، صفتی، و حالتی زنان باردار تأثیردارد؟. فصلنامۀ المپیک، ۱۶(۲). 28-19.
مشهدی،علی؛ سلطانی شال، رضا؛ میردورقی، فاطمه و بهرامی، بتول. (۱۳۹۱). ویژگیهای روانسنجی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان. فصلنامۀ روانشناسی کاربردی، 6(1)، 80-70.
واحدالعین، حسین. (۱۳۸۵). بررسی شیوع اضطراب آشکار و پنهان و عوامل مؤثر بر آن در دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه منطقه ۲ تهران در سالتحصیلی ۱۳۸۵-۱۳۸۴، رسالۀ دکترای-پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
هژبری، امیر و شفیعزاده، حمید. (1396). رابطه سبک مدیریت کلاس مبتنی بر خلاقیت با کیفیت زندگی در مدرسه و اضطراب دانشآموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(3)، 132-107.
Barlow, D. H. (2004). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic: Guilford press.
Barlow, D. H., & Durand, V. M. (2015). Abnormal psychology : an integrative approach.
Beesdo, K., Knappe, S., & Pine, D. S. (2009). Anxiety and anxiety disorders in children and adolescents: developmental issues and implications for DSM-V. Psychiatric Clinics of North America, 32(3), 483-524.
Çölümlü, G. M. (2014). The psychometric properties of the revised manifest anxiety scale-2 in a Turkish sample. Bahçeşehir University Social Sciences Institute.
Connolly, S. D., Suarez, L., & Sylvester, C. (2011). Assessment and treatment of anxiety disorders in children and adolescents. Current psychiatry reports, 13(2), 99-110.
Eysenck, M. W. (2013). Anxiety: The cognitive perspective: Psychology Press.
Fernández, M. S., Fabio, M. C., Miranda-Morales, R. S., Virgolini, M. B., De Giovanni, L. N., Hansen, C., Pautassi, R. M. (2016). Age-related effects of chronic restraint stress on ethanol drinking, ethanol-induced sedation, and on basal and stress-induced anxiety response. Alcohol, 51, 89-100.
Forrester, J., Darden, T. R., Dimotakis, N., Simon, L., & Tepper, B. J. (2016). Abusive Supervision and Anxiety: Effects of Stability and Change. Paper presented at the Academy of Management Proceedings.
Garber, J., & Weersing, V. R. (2010). Comorbidity of anxiety and depression in youth: implications for treatment and prevention. Clinical Psychology: Science and Practice, 17(4), 293-306.
Gillies, D., Taylor, F., Gray, C., O'Brien, L., & D'Abrew, N. (2013). Psychological therapies for the treatment of post‐traumatic stress disorder in children and adolescents (Review). Evidence‐Based Child Health: A Cochrane Review Journal, 8(3), 1004-1116.
Joseph, N., Williams, D. P., Bowman, A., Koenig, J., & Thayer, J. F. (2016). The Need to Approach Emotional Experiences as a Mediator between Resting Heart Rate Variability and Trait Anxiety. Anxiety, 10(24), 34.
Katzelnick DJ، Kobak KA، DeLeire T، Henk HJ، Greist JH، Davidson JR، Schneier FR، Stein MB، Helstad CP.( 2001).Generalized social Anexiety disorder in managed care. American Journal of psychiatry:12-1999-2007.
Kelly, S., & Hall, L. (2010). Measuring anxiety in adolescents exposed to community violence: A review, comparison, and analysis of three measures. Issues in mental health nursing, 31(1), 28-38.
Kendall, P. C., & Treadwell, K. R. (2007). The role of self-statements as a mediator in treatment for youth with anxiety disorders. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 75(3), 380.
Li-Min Wu, Yi Liu, Hsing-Mei Chen, Hui-Chen Tseng, Wei-Ting Lin, 2016, Psychometric properties of the RCMAS-2 in pediatric cancer patients,European Journal of Oncology Nursing,Volume 20.
Lang, P. J. (1984). 7 Cognition in emotion: concept and action. Emotions, cognition, and behavior, 192.
Langley, A. K., Falk, A., Peris, T., Wiley, J. F., Kendall, P. C., Ginsburg, G., Piacentini, J. (2014). The child anxiety impact scale: examining parent-and child-reported impairment in child anxiety disorders. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 43(4),579-591.
Last, C. G., Perrin, S., Hersen, M., & Kazdin, A. E. (1992). DSM-III-R anxiety disorders in children: sociodemographic and clinical characteristics. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 31(6), 1070-1076.
Piacentini, J., & Roblek, T. (2002). Recognizing and treating childhood anxiety disorders. The Western journal of medicine, 176(3), 149.
Reynolds, C. R. (1981). Long-term stability of scores on the Revised-Children's Manifest Anxiety Scale. Perceptual and Motor Skills.
Reynolds, C. R., & Richmond, B. O. (1978). What I think and feel: A revised measure of children's manifest anxiety. Journal of abnormal child psychology, 6(2), 271-280.
Reynolds, C. R., & Richmond, B. O. (2008a). The Revised Children's Manifest Anxiety Scaie, Second Edition (RCMAS-2). Los Angeles, CA: Western Psychological Services
Reynolds, C. R., & Richmond, B. O. (2008b). Revised Children’s Manifest Anxiety Scale, Second Edition (RCMAS-2): Manual. Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
Shapiro, F., & Forrest, M. S. (2016). EMDR: The breakthrough therapy for overcoming anxiety, stress, and trauma: Basic Books.
Silverman, W. K., & Ollendick, T. H. (2005). Evidence-based assessment of anxiety and its disorders in children and adolescents. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 34(3), 380-411.
Spielberger, C. D. (2010). State‐Trait anxiety inventory: Wiley Online Library.
Taylor, S. (2014). Anxiety sensitivity: Theory, research, and treatment of the fear of anxiety: Routledge.
Tulbure, B. T., Szentagotai, A., Dobrean, A., & David, D. (2012). Evidence based clinical assessment of child and adolescent social phobia: a critical review of rating scales. Child Psychiatry & Human Development, 43(5), 795-820.
Wehry, A. M., Beesdo-Baum, K., Hennelly, M. M., Connolly, S. D., & Strawn, J. R. (2015). Assessment and treatment of anxiety disorders in children and adolescents. Current psychiatry reports, 17(7), 1-11.
Wei, C., Hoff, A., Villabø, M. A., Peterman, J., Kendall, P. C., Piacentini, J., Rynn, M. (2014). Assessing anxiety in youth with the multidimensional anxiety scale for children. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 43(4), 566-578.
Weiss, D. D., & Last, C. G. (2001). Developmental variations in the prevalence and manifestation of anxiety disorders. The developmental psychopathology of anxiety, 1, 27-42.
Wood S, Sivarajon S, et al. Cardiovascular nursing. Philadelphia: Lippincott; 2005. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 262 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61 |