تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,640 |
تعداد مقالات | 12,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,997,539 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,917,571 |
اثربخشی قصهگویی دیجیتالی بر تنظیم هیجان کودکان با اختلال طیف اتیسم | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
دوره 10، شماره 40، دی 1399، صفحه 73-98 اصل مقاله (1.43 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2021.53148.2179 | ||
نویسندگان | ||
سحر محمدی1؛ لیلا کاشانی وحید ![]() ![]() | ||
1کارشناس ارشد، روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2استادیار گروه روان شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران،ایران | ||
3دانشیار گروه هوش ماشین و رباتیک، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از قصهگویی دیجیتالی بر تنظیم هیجان در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم صورت گرفت. این پژوهش با روش شبه آزمایشی و با دو گروه آزمایش و کنترل، با پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان دارای اختلال طیف اتیسم مراجعهکننده به کلینیک مادر و کودک وابسته به دانشگاه شهید بهشتی بود. 20 نفر از کودکان دارای اختلال طیف اتیسم به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 45 دقیقهای برنامه مداخله قصهگویی دیجیتالی به صورت انفرادی ارائه شد. به منظور ارزیابی متغیر وابسته از سیاهه تنظیم هیجان (شیلدز و سیچتی، 1998) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده توسط تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که برنامه مداخله به طور معناداری در افزایش تنظیم هیجان در آزمودنیهای گروه آزمایش موثر بوده است. در پایان استفاده از قصهگویی دیجیتالی به منظور ارتقای تنظیم هیجان کودکان دارای اختلال اتیسم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
قصهگویی دیجیتالی؛ تنظیم هیجان؛ کودکان دارای اختلال طیف اتیسم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 232 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 181 |