| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,065,772 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,829,559 |
ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی مبتنی بر روش علم طراحی | ||
| مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
| دوره 10، شماره 37، مهر 1400، صفحه 135-184 اصل مقاله (1.95 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ims.2021.56164.1837 | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی قلیچ خانی* 1؛ یحیی صمدی مقدم* 2؛ کیامرث فتحی هفشجانی3 | ||
| 1دانشجو دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران،ایران | ||
| 2استادیار گروه مدیریت تکنولوژی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.(نویسنده مسئول: samgh10@hotmail.com) | ||
| 3استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| تحول دیجیتال تجمیع و یکپارچگی فناوری های دیجیتال در تمامی نواحی یک سازمان است و تغییرات اساسی در تمام ابعاد آن ایجاد می کند. تحقیق حاضر، با هدف ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی، از روش تحقیق آمیخته علم طراحی استفاده می کند. در گام کیفی به منظور گرداوری داده ها، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، مقالات مرتبط، در بازه زمانی 2015 تا 2021 مورد مطالعه قرار گرفت و 49 مقاله انتخاب شد. همزمان مصاحبه با خبرگان صورت پذیرفت. سپس با استفاده از نظریه داده بنیاد و نرم افزار MAXQDA10، مراحل کد گذاری محوری و نظری انجام شد و داده ها در 4 بعد و 12 مقوله دسته بندی شدند. جهت طراحی مدل پارادایمی عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردی و پیامدی شناسایی شدند. در بخش کمی، داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شدند ومدل با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزارSmart-PLS آزمون شد. جهت کاربردی کردن تحقیق، مدل ارزیابی بلوغ قابلیت تحول دیجیتال مطابق استاندارد 15504 در شش سطح فقدان، آغاز شده، اجراشده، مدیریت شده، برپا شده و بهینه شده طراحی شد و پرسشنامه ای مطابق آن شامل چهل و هشت سوال محقق ساخته طراحی گردید. مدل ارایه شده در یک سازمان صنعتی حوزه الکترونیک مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد، در سازمان تحول آغاز شده است و در سطح بلوغ دوم قرار دارد، کانون توجه سازمان، جنبه فناورانه تحول است و ضروری است وجوه مدیریتی و سازمانی نیز متناسب با آن ها توسعه یابد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحول دیجیتال؛ علم طراحی؛ مدل بلوغ قابلیت؛ صنعت نسل چهارم؛ سازمان صنعتی | ||
| مراجع | ||
|
اسفندیاری، مصطفی و ایمان خانی، نیلوفر. (1398). تحلیل رفتار مشتریان صنعت بانک: رهیافت نظریه داده بنیاد. فصلنامه مدلسازی اقتصادی. (45)13، 114-.93.
حقیقت منفرد، جلال، طباطبایی، غلامحسن، دادش نیای کاسمانی، روحالله. (1398). مدل پارادایمی معماری فناوری اطلاعات مبتنی بر چارچوب کوبیت 2019. مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، سال هفتم، شماره 30، زمستان 98، صفحات 189-222.
موسی خانی، محمد. (1394). روش تحقیق گراندد در مدیریت. نوبت سوم، تهران، نشر فوژان.
نوری، مژگان، شاهحسینی، محمدعلی، شامی زنجانی، مهدی، عابدین، بابک. (1398). طراحی چارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در سازمانهای ایرانی. فصلنامه مدیریت اطلاعات، (2)12، 242-211.
References
Abdelaal, I. & Zaki, M. (2018). Digital Business Transformation and Strategy: What Do We Know So Far? Cambridge Service Alliance 2018.
Akdil, K. & Ustundag, A. & Ustundag, S. (2018). Maturity and Readiness Model for Industry 4.0 Strategy. Springer International Publishing,128–142.
Becker, J. Knackstedt, R. & Pöppelbuß, D. W. I. J. (2009). Developing maturity models for IT management. Business & Information Systems Engineering, 1(3), 213-222.
Berghaus. S. & Back, A. (2019). Stages in Digital Business Transformation: Results of an Empirical Maturity Study. Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences.
Berthelsen, C. & Frederiksen, k. (2018). A Comprehensive Example of How to Conduct a Literature Review Following Glaser’s grounded Theory Methodological Approach, International Journal of Health Sciences, 6(1), 90-99.
Brown, N. & Brown, I. (2019). From Digital Business Strategy to Digital Transformation – How A Systematic Literature Review. SAISIT,14, 1-8.
Brozzi, R. & Riedl, M. & Matt, D. (2021). Key Readiness Indicators to Assess The Digital Level of Manufacturing SMEs. 8th CIRP Global Web Conference – Flexible Mass Customisation, 201-206.
Creswell, J.W. Fetters M. D. & Ivankova, N.V. (2004). Designing a mixed methods studyin primary care. Annals of Family Medicine, 2, 7–12.
Culot, G. (2017). Behind the definition of industry 4.0: Analysis and open questions, Int. Journal of Production Economics,226.
Culot, G. Guido. N. & Guido, O. (2020). behind the definition of Industry 4.0: Analysis and open questions. Internatinal Journal of Production Economics, 226.
Esfandiari, M. imankhan, N. (2019). Customer Behavior Analysis of the Bank Industry: Grounded Theory Approach. Economic Modeling, 13(45), 93-114. [In Persian]
Fitzgerald, K. & Bonnet, W. (2014). Embracing Digital Technology: A New Strategic Imperative. MIT Sloan Management Review, 55(2), 1-12.
Gökalp, E. & Umat, S. (2017). Development of an Assessment Model for industry4.0. Springer International Publishing AG 2017 A. Mas et al. (Eds.): SPICE 2017, CCIS 770, 128–142.
Haghighat Monfared, J. Tabatabaee, S. Dadashniya Kasmani, R. (2019). A Paradigmatic Model of Information Technology Architecture Based on COBIT 2019 Framework. IT Management Studies, 8(30), 189-222. [In Persian]
Johansson, G. (2018). Digital maturity & operational performance. KTH industrial engineering and management industrial management, 20-119
Lichtblau, K. & Stich,V. Bertenrath, R. & Agnes, M. (2015). IMPULS - Industrie 4.0- Readiness.
Liu.yang, C. S. W. & Chou, T. C. (2011). Resource fit in digital transformation: Lessons learned from the CBC Bank global e-banking project. Management Decision, 49(10), 1728-1742.
Martin, G. & Shar, V. (2018). The digital maturity model 5.0. forrester research, inc.
Mergel, I. & Haug, N. (2019). Defining digital transformation: Results from expert Interviws. Government Information Quarterly, 14, 1-8.
Mergel, Ines & Edemann. Noella & Haug, nathlie. (2019). Defining digital transformation: Results from expert interviews. Government Information QuarterlyVolume, 36(4), 30-45.
Milosevic, R. & lukic, D. & durdev, M. & Vukman, j. (2020). Digital transformation of manufacturing towards industry 4.0 concept, IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 749(1).
Musa Khani, M. (2014). Grounded research method in management. Third turn, Tehran, Foujan Publishing. [In Persian]
Nouri, M. Shah hoseini, M. Shami zanjani, M. Abedin, B. (2019). Designing A Conceptual Framework for Leading Digital Transformation in Iranian Companies. Journal of Management and Planning In Educational System, 12(2), 211-242. [In Persian]
Osterrider, P. & Budde, L. & Friedli, T. (2020). The smart factory as a key construct of industry 4.0: A systematic literature review. International Journal of Production Economics, 10 (221), 91-110.
Peffers, k. Tuunanen, T. Rothenberger, M. A. & Chatterjee, S. (2007). A desigh science research methodology for information systems research. Journal of management information systems, 24(3), 45-77
Porter, M. E. & Heppelmann, J. E. (2015). How Smart, Connected Products Are Transforming Companies. Harvard Business Review, 98–114.
Savić, D. (2020). Digital transformation and grey literature professionals. Grey Journal. 1(16), 11-17.
Singh, A. & Hess, T. (2017). How chief digital officers promote the digital transformation of their companies. MIS Quarterly Executive, 16(1), 1-17.
Steiber, A. & Alänge, S. & Ghosh, S. (2020). Digital transformation of industrial firms: an innovation diffusion perspective. European Journal of Innovation Management.
Steiber.Annika & Alänge.Sve, Digital transformation of industrial firms: an innovation diffusion perspective, European Journal of Innovation Management, 30-40.
Stich, V. & Gadregan, G. (2018). Need and solution to transform the manufacturing industry in the age of IND 4.0. IFIP international federation for information processing 2018 published by Springer Nature Switzerland AG 2018. All rights reserved L. M. Camarinha-Matos et al. (Eds.): PRO-VE 2018, IFIP AICT 534, 33–42.
Teichert, R. (2019). Digital Transformation Maturity: A Systematic Review of Literature. ACTA Univesatis Agricultural Silviculture Mendeliamae Brunensis, 1(67),149-160.
Valdez-de-leon, O. Christensen, C. & Valdez-de-leon, O. (2016). A Digital Maturity Model for Telecommunications Service Providers. Technology Innovation.Management Review, 6(8), 19–32.
Venkantraman, N. (1994). IT_enabled business information: From automation to business scope redefinition. Journal of procedia, 52, 161-166.
Venkatraman, V. (2017). The digital matrix: new rules for business transformation through technology. Greystone Books.
Verhoef, P. & Haenlein, M. (2021). Digital transformation: A multidisciplinary reflection and research agenda. Journal of business research, 2, 80-91.
Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. the Journal of strategic information systems. 28, 118-144 (2019)
Warner, k. & wager, M. (2019). Building dynamic capabilities for digital transformation: An ongoing process of strategic renewal, Long range planning. 52, 326-349.
Westerman, G. Bonnet, D. & McAfee, A. (2014). Leading digital: Turning technology into business transformation. Harvard Business Press.
استناد به این مقاله: قلیچ خانی، مصطفی، صمدی مقدم، یحیی، فتحی هفشجانی، کیامرث. (1400). مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمانهای صنعتی مبتنی بر روش علم طراحی، مطالعات مدیریت کسب وکار هوشمند، 10(37)، 135-184. DOI: 10.22054/ims.2021.53590.1763
Journal of Business Intelligence Management Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,414 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,377 |
||