| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,022 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,572,420 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,966,015 |
تحلیل غایتِ افعال انسانی از منظر علامه طباطبایی | ||
| اندیشه علامه طباطبائی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 تیر 1400 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tat.2017.17574.36 | ||
| نویسنده | ||
| میثم امانی* | ||
| عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز | ||
| چکیده | ||
| علامه محمد حسین طباطبایی را باید جزو فلاسفه ای دانست که بعد از ملامحسن فیض کاشانی، تلاش نموده با رویکردی تازه به مساله علت غایی بنگرد. عموم فلاسفه اسلامی کوشیده اند به اشکالات وارد بر علت غایی پاسخ دهند اما علامه طباطبایی می کوشد با اثبات کلیت علت غایی از طریق اصل تکامل عمومی به دو اشکال معروف یعنی اتفاق انگاری و عبث انگاری پاسخ دهد. به نظر ایشان وجود غایت در همه افعال انسانی به عنوان جزیی از سه دسته افعال طبیعی، الهی و انسانی، بدیهی و کلی است لکن غایت بر حسب نوع مبداء فعل تفاوت دارد. تفاوت غایت ها به نظر علامه طباطبایی به تفاوت علم اجمالی و تفصیلی بر می گردد و غایت مرتبه ای از مراتب وجودی انسان است که با سیر از وجود ذهنی به وجود عینی باعث استکمال فرد خواهد شد. از نظر علامه که اولاً همه موجودات در جستجوی کمال اند و کمال آنها عبارتست از نهایت حرکت، ثانیاً غایت در افعال انسان که جزو فاعل های علمی محسوب می شود، بشرط حصول علم محقق خواهد شد. ثالثاً غایت به فاعل برمی گردد و بر این اساس، غایت، مرتبه ای از مراتب وجودی انسان است. غایت به معنی نهایت حرکت، کمال وجودی انسان است که ابتدا با تصور ذهنی شروع می شود و در صورت تحقق، باعث سیر از نقص به کمال خواهد شد و مرتبه وجودی انسان را شدت خواهد بخشید | ||
| کلیدواژهها | ||
| علامه محمد حسین طباطبایی؛ غایت؛ علت غایی؛ اتفاق انگاری؛ عبث انگاری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 686 |
||