تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,642 |
تعداد مقالات | 13,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,617,379 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,104,065 |
سنجش تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان | ||
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 28، مهر 1400، صفحه 65-105 اصل مقاله (915.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2021.60865.1438 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه دکامینی ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رااک، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: سنجش بلوغ مدیریت دانش اجازه میدهد شرکتهایی که در حال اجرای پروژههای مدیریت دانش هستند، فعالیتهای مدیریت دانش خود را بهصورت جامع ارزیابی کنند و بهصورت سیستماتیک و نظاممند جایگاه و موقعیت خویش را در مدیریت دانش تشخیص دهند و دقیقاً موانع پیشرفت را شناسایی و تغییرات و تنظیمات لازم را اجرا و منابع موردنیاز برای رسیدن به مراحل بعدی را تعیین کنند. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان انجام شده است. روش: با توجه به ارائه مدلی بهمنظور ارزیابی تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان با استفاده از محیط معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS، در پژوهش حاضر از متدلوژی پژوهشی ترکیبی استفاده خواهد شد. روش گردآوری اطلاعات، مطالعه موردی مستندات و روش کتابخانهای است. جامعه آماری، یک نمونه 221 نفری از مدیران و کارشناسان بانک پارسیان که با موضوع تحقیق آشنایی داشتهاند، است. پژوهش دارای دو پرسشنامه است، اولین پرسشنامه، پرسشنامه محققساخته بلوغ مدیریت دانش در بانک پارسیان است و پرسشنامه دوم، پرسشنامه کیفیت خدمات بانکی است. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات بدست آمده نیز از ابزار بومیسازی مؤلفههای پژوهش، آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی استفاده شده است. در محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازهگیری نیز از آلفای کرونباخ استفاده میگردد. یافتهها: پس از بررسی مدلهای پیشنهادی برای سنجش بلوغ مدیریت دانش و کیفیت خدمات بانکی، به بررسی اثر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات بانکی در بانک پارسیان میپردازیم. بدین منظور، مدل معادلات ساختاری بین بلوغ مدیریت دانش و کیفیت خدمات بانکی برازش میگردد. نتایج: نتایج نشان میدهد میزان بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات اثر مثبت و معنیداری دارد. از بین متغیرهای تعیینکننده بلوغ مدیریت دانش، دسترسی به دانش و تجربیات، فرآیندهای سازمانی، مهارت کارکنان، انگیزه افراد، ثبت تجارب کارکنان، بازیابی دانش و مبادله دانش بر بلوغ مدیریت دانش اثری مثبت و مستقیم داشته و مدیریت سازمان، سیستمهای سازمان و فناوری اطلاعات و فعالیت دانش تیمی اثر معکوسی بر به بلوغ رسیدن مدیریت دانش در سیستم داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ مدل بلوغ مدیریت دانش؛ کیفیت خدمات؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 127 |