تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,642 |
تعداد مقالات | 13,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,618,827 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,105,037 |
تحلیل کاربرد تصویر در انتقال بهتر اخبار علم و فناوری به مخاطبان(مطالعه موردی: خبرگزاریهای فارس، ایسنا و مهر) | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 24، دی 1399، صفحه 204-165 اصل مقاله (1.67 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2021.46294.838 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی شمس![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه تهران. پژوهشگر سازمان صداوسیما، تهران، ایران. | ||
2استاد ارتباطات دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش توصیفی-تحلیلی، به دنبال پاسخ به این سوال است که «خبرگزاریهای کشور در صفحات علم و فناوری خود، چگونه و به چه میزان از پیامهای تصویری جهت انتقال بهتر و قابل درک پیام به مخاطبانشان، استفاده میکنند؟». در انجام پژوهش از روش کیفی «تفسیر ترکیب محور» و «تحلیل محتوای کمی» استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش، اخبار علم و فناوری خبرگزاریهای رسمی کشور است که با روش نمونهگیری هدفمند، اخبار بهار سال 1398در خبرگزاریهای «فارس»، «ایسنا» و «مهر» به عنوان چارچوب نمونهگیری انتخاب شد. از میان چارچوب نمونهگیری و با روش تصادفی ساده، یک هفته آماری انتخاب و تصاویر هر یک از اخبار در آن، به عنوان واحد مشاهده و تحلیل، مطالعه گردید. بر اساس نتایج، خبرگزاری ایسنا، استفاده مناسبتری از پیامهای تصویری جهت انتقال بهتر و قابل درک پیام به مخاطبانش داشته است و خبرگزاری «فارس» و «مهر» در رتبههای بعدی قرار دارند. پژوهش نشان میدهد استفاده از ظرفیت پیامهای تصویری در اخبار علم و فناوری خبرگزاریها پایین است و در کمتر از نیمی از این اخبار، استفاده مناسبی از پیامهای تصویری در جذابیت، ارائه اطلاعات خبری و خوانش آسان و قابل درک اخبار علمی شده است. استفاده بیشتر از تصاویر اختصاصی با عناصر و ارزشهای خبری مناسب، شرح تصاویر و ارجاع به آنها در متن، استقاده از پیامهایی تصویری در قابهای چندگانه و عدم استفاده از تصاویر آرشیوی نامرتبط به موضوع اصلی خبر، از مهمترین پیشنهادات به خبرگزاریهای کشور در استفاده بهتر از پیامهای تصویری در جهت جذابیت، سادهسازی و قابل فهمتر نمودن اخبار علمی به مخاطبان است. | ||
کلیدواژهها | ||
روزنامهنگاری علم؛ اخبار علم و فناوری؛ پیامهای تصویری؛ خبرگزاری؛ تحلیل تصویر | ||
مراجع | ||
افتخارنژاد، فاطمه؛ نیلی احمدآبادی، محمدرضا؛ امیرتیموری، محمدحسن و خاتون اویسی، نرگس. (1394)، «تأثیر دوره آموزشی سواد بصری در تجزیهوتحلیل تصاویر آموزشی»، فصلنامه فناوری آموزشی و یادگیری، سال اول، شماره 4، صص 103-89.
آستانه، محمدرضا؛ گیویان، عبدالله و کنگرانی فراهانی، اعظم. (1392)، فصلنامه رادیو و تلویزیون، سال نهم، شماره 21، 209-179.
بارت، رولان. (1389)، پیام عکس، ترجمه: راز گلستانیفرد. تهران: نشر مرکز.
جوانمرد، سارا. (1393)، بررسی کاربرد گرافیک در اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، دانشکده هنر، گروه ارتباط تصویری.
خلقتی، ساناز. (1396)، بررسی بصری نگارههای اطلاعرسان آبوهوا در شبکههای خبری شناخته شده جهانی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، گروه ارتباط تصویری.
رز، ژیلیان. (1394)، روش و روششناسی تحلیل تصویر، ترجمه: سید جمالالدین اکبرزاده جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما.
رسولاف، رامین. (1388)، «عکس در مطبوعات»، مجله عکس خبری، شماره هشتم و نهم، صص 8-4.
رمضانی، احمد. (1393)، «بهکارگیری عناصر نمایشی در خبر»، فصلنامه رادیو و تلویزیون، سال دهم، شماره 23، 193-143.
زارعی زوارکی، اسماعیل و جعفرخوانی، فاطمه. (1392)، «بررسی کاربرد تصویر در آموزش ویژه»، فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی، سال سیزدهم، شماره 7، صص 36-27.
سلطانیفر، محمد و بخشی، بهاره. (1390)، «بررسی سناریوهای مستتر در گفتمانهای تصویری چهل و چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امریکا»، فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال چهارم. شماره 12، صص 54-37.
سلیمی، مریم. (1388)، بررسی کاربرد گرافیک در هفت خبرگزاری و 10 روزنامه آنلاین ایران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه سوره، دانشکده فرهنگ و ارتباطات. گروه ارتباطات اجتماعی.
شامخی، جواد. (1392)، بررسی موردی نگارههای اطلاعرسان متحرک (موشن گرافیک) با موضوع اجتماعی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، گروه ارتباط تصویری.
عبداللهیان، حمید و اجاق، سیده زهرا. (1392)، «فراخواندن مخاطبان از سوی متون علمی عمومی»، فصلنامه مطالعات فرهنگ-ارتباطات، سال چهاردهم، شماره بیست و چهارم، صص 25-7.
عظیمی فرد، فاطمه؛ صلواتیان، سیاوش؛ عمالدین، علیرضا (1396)، «مقایسه کاربرد عکس خبری در وبگاه شبکههای خبر، العالم و پرستیوی»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال سوم، شماره 11، 136-95.
گیرو، پییر. (1387)، نشانهشناسی، ترجمه: محمد نبوی، تهران: آگه.
مزدیدی، علیمحمد و جهانگیری، محمدرضا. (1393)، «تحلیل خبررسانی نوشتاری و تصویری خبرگزاری ایرنا و بیبیسی از مسابقات المپیک 2012 لندن»، فصلنامه رسانه، سال بیست و پنجم، شماره 3، 147-131.
مظلومی فر، بهروز. (1394)، تحلیل محتوای گرافیک اطلاعرسان و خبری در خبرگزاریها در بازخورد مخاطبان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده علوم انسانی، گروه ارتباطات اجتماعی.
نیرومند قوچان نژاد، حامد. (1393)، بررسی فرآیند کاربرد عکس مستند در مطبوعات، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکده هنر و معماری، گروه ارتباط تصویری
Bauer, Martin, Gaskell, george and Durant, John. (Eds.). (2002). Biotechnology-the making of a global controversy. Cambridge University Press, 149-175. Gyselinck, Valérie. and Tardieu, Hubert. (1999). The role of illustrations in text comprehension: what, when, for whom, and why?. Jurdant, Baudouin. (1993). Popularization of science as the autobiography of science. Public understanding of science, 2, 365-373. Lester, Paul Martin. (2006), Visual Communication Images with Messages, 4th Edition, Belmont, CA: Wadsowrth Publishing Company. Owen, John, and Heather Purdey. (2009). International News Reporting: Frontlines and Deadlines. UK: Wiley-Blackwell Publication. Shrivastava, K.M. (2007). News Agencies from Pigeon to Internet, India: New Dawn Press, INC. Walter, Ekaterina, and Gioglio, Jessica. (2015). The power of visual storytelling: How to use visuals, videos, and social media to market your brand. McGraw-Hill Education.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |