تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,640 |
تعداد مقالات | 12,999 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,168,035 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,028,697 |
تدوین الگوی مفهومی خودآگاهی مبتنی بر اندیشههای شهید مطهری(ره) | ||
فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 48، دی 1400، صفحه 1-24 اصل مقاله (960.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2021.60185.2677 | ||
نویسندگان | ||
نرگس جعفری![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3دانشیار گروه سنجش واندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی مفهومیِ خودآگاهی برای دانشآموزان دورهی اول متوسطه مبتنی بر اندیشههای شهید مطهری(ره) انجام شده است. این تحقیق از حیث هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد کیفی و از نظر روش پژوهش، از روش تحلیلی و استنباطی استفاده شد. جامعهی پژوهش شامل تعداد 45 اَثر از جمله مقالات و گزارشهای تحقیقاتی دست اول شهید مطهری(ره) و مرتبط با موضوع خودآگاهی و همچنین، شامل 15 نفر از متخصصین در حوزههای فلسفهی تعلیم و تربیت و روانشناسی تربیتی بود. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و روش گردآوری بهصورت کتابخانهای و میدانی و ابزار مورد استفاده در بخش کتابخانهای برگههای فیشبرداری و در بخش میدانی مصاحبه بود. یافتههای پژوهش نشان داد که مبانی خودآگاهی در اندیشههای شهید مطهری(ره) در پنج محور: 1-ذومراتب بودن، 2-خداجوی، 3-اندیشهورزی، 4-آزادی معنوی و انتخابگری و 5-پویایی و بالندگی انسان، قابل تبیین است. همچنین، مؤلفههای خودآگاهی شامل: 1-خودِ فیزیکی و وراثتی، 2-خودِ واقعی، 3-خودِ آرمانی، 4-خودِ اجتماعی، 5-خودِ اخلاقی و معنوی و 6-کرامت و عزتنفس میباشد. باتوجه به مبانی و مؤلفههای فوق، الگوی خودآگاهی برای دانشآموزان دورهی اول متوسطه تدوین شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مرتضی مطهری(ره)؛ خودآگاهی؛ مبانی؛ مؤلفهها | ||
مراجع | ||
قرآن کریم، ترجمهی محمّدمهدی فولادوند. اصلاحی فرشمی، فاطمه؛ اصغرنژاد فرید، علی اصغر؛ ابوالمعالی الحسینی، خدیجه؛ خلعتبری، جواد (1400). «اثربخشی درمان ذهنآگاهی مبتنی بر استعارههای مثنوی معنوی بر ابعاد سرمایه روانشناختی، در دانشجویان دختر افسرده». فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، دانشگاه علامه طباطبائی، س 11، ش 46، صص 171-204. اعرافی، علیرضا؛ بهشتی، محمد؛ علینقی، فقیهی؛ ابوجعفری، مهدی (1381). اهداف تربیت از دیدگاه اسلام. تهران: انتشارات سمت. امیدی، جمشید؛ هاشمی، سید احمد؛ قلتاش، عباس؛ ماشینچی، علیاصغر (1398). طراحی الگوی برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای دانشآموزان دوره اول متوسطه. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، س 12، ش 2، صص 25-39. ایوبی مهریزی، مطهره؛ موسوی، سیده فاطمه؛ باقری، فریبرز (1399). «مقایسهی خودمراقبتی ذهن آگاه، سبکهای دلبستگی و راهبردهای حفظ رابطه در متأهلین با و بدون تعارض زناشویی». فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، دانشگاه علامه طباطبائی، س 11، ش 41، صص 181-210. باباجانی بروجنی، لاله؛ رضاپور میرصالح، یاسر؛ متقی، شکوفه (1399). «معنویت و تعالی خود در حرفه مشاوره: یک تحلیل کیفی». فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، دانشگاه علامه طباطبائی، س 11، ش 44، صص 79-106. جزایری، علیرضا؛ رحیمی، سیدعلی سینا (1391). بستهی آموزشی مهارتهای زندگی. تهران: دانژه. جهانی، رضا؛ اکبری، احمد (1394). «تأثیر فلسفه برخودآگاهی کودکان». مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دره 1، ش 1، 58 صص-66. جوادی، محسن؛ کوهی، توکل؛ باران، سدت (1391). «وجود ذهنی از دیدگاه ملاصدرا». دوفصلنامه علمی- پژوهشی حکمت صدرایی، پاییز و زمستان، صص 33 - 46. خامنهای، سیدعلی (1397). بیانهی گام دوم انقلاب خطاب به ملّت ایران. تهران: دفتر مقام معظم رهبری. خلیلیان، زینب؛ افلاکی فرد، حسین (1394). «بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر خود کار آمدی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه». دومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران. دژآلود، صدف (1395). «خودآگاهی چیست و چگونه میتوانیم به آن برسیم؟». گرفته شده در تاریخ 10/09/1398، سایت شرکت تجارت الکترونیک توژال. دلاور، علی (1389). «روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی». تهران: انتشارات پیام نور. رادفر، شکوفه؛ حمیدی، فریده؛ لرستانی، فهیمه؛ ابراهیمی، بهمن؛ میرزایی، جعفر (1382). «بررسـی وضـعیت بهداشـت روانـی فرزنـدان جانبـازان در 22 اسـتان کشـور». طـرح پژوهشـی بنیـاد مستضـعفان و جانبازان. رکن آبادی، مرتضی (1397). «خودآگاهی و مؤلفههای آن». نشست پژوهشی مهارتهای زندگی. ریاضی هروی، شیدا؛ شمشیری، بابک؛ رحیمیان، سعید (1391). «مقایسهی مفهوم خودشناسی از نگاه آیین زرتشت و اسلام». مجله هفت آسمان، س 14، ش 55، صص 45-62. زمانیان، حسین؛ اسحاقی نسب، اسماء (1394). «نسبت خودآگاهی با مبانی متافیزیکی در فلسفه ابن سینا». دو فصلنامه جاویدان خرد، دوره دوم، ش 28، صص 41 - 60. صالح بلوردی، آناهیتا و پاشا شریفی، حسن (1389). «بررسی رابطهی خودآگاهی در موقعیت شغلی با رضایت شغلی مدیران فروش سازمان مدیریت صنعتی ایران». گرفته شده در تاریخ 11/07/1398، سایت مدیریت صنعتی ایران. عربگل، فریبا و همکاران (1384). «اَثر برنامهی آموزش مهارتهای زندگی بر عملکرد دانشآموزان سال چهارم ابتدایی». دفتر امور زنان، تهران: نشرآرویج. غیاثوند، مهدی (1389). «معانی چهارگانه آگاهی». مجله فلسفه ذهن، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 147 -174. فاطمی راد، محمد حسن؛ طاهری، نسترن (1395). خودشناسی و خودآگاهی. تهران: نشر وانیا. قربان پور لفمجانی، امیر (1400). «نقد مبانی انسانشناختی نظریه مراجع محور کارل راجرز با نگرش به منابع اسلامی». فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، دانشگاه علامه طباطبائی، س 12، ش 47، صص 47-96. کریمی بناد کوکی، محمود (1396). «مبانی انسانشناختی علوم انسانی در قرآن کریم». دوفصلنامه علم پژوهشی مطالعات قرآن و حدیث، س 10، ش 2، صص 231-262. کیانی، زهرا؛ ابوالمعالی حسینی، خدیجه؛ باقری، فریبرز (1400). «ساختار وجودی انسان در قرآن و کاربرد آن در ساحات تربیتی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش». نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، س 29، دورهی جدید، ش 135، صص 50-175. مدور، معصومه؛ بهشتی، سعید؛ فرمیهنی فراهانی، محسن (1399). «مبانی تربیت اخلاقی در نظریه انسانشناسی شهید مطهری (ره)». فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، س 28، دوره جدید، ش 48، صص 30-50. مرتضوی اصل، رحمان؛ اسماعیلی، زهره (1397). «مطالعهی مبانی انسانشناسی در فلسفهی تربیتی اسلام از دیدگاه قرآن کریم». گرفته شده در تاریخ 01/09/11399، همایش بینالمللی روانشناسی و فرهنگ زندگی. مطهری، مرتضی (1396). مجموعه آثار؛ نسخه دیجیتال، جلدهای: (1،2،3،13،22،23،29). قم و تهران: انتشارات صدرا. مطهری، مرتضی (1397). انسان در قرآن. قم و تهران: انتشارات صدرا. مطهری، مرتضی (1397). شرح مبسوط منظومه. قم و تهران: انتشارات صدرا. مطهری، مرتضی (1398)، اصول فلسفه و روش رئالیسم. قم و تهران: انتشارات صدرا. نورعلیزاده میانجی، مسعود (1395). خودآگاهی و مدیریت خویشتن. تهران: انتشارات کانون اندیشه جوان. وحدانی اسدی، محمدرضا؛ نوروزی، داریوش؛ فردانش، هاشم؛ علیآبادی، خدیجه؛ باقری، خسرو (1395). «اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی برای آموزش اخلاق». فصلنامه روانشناسی تریتی، س 12، ش 40، صص 192-.209. Carden, J.,, Jones, R. J., Passmore, j. (2021). Defining Self-Awareness in the Context of Adult Development: A Systematic Literature Review. Journal of Management Education, 1-38. Jiayun, W (2010). On The Perfection of Adolescent's Emotions and Self-awareness. Journal of Jiasumi Education College. Malak, A., Z. Ayed, M. Z., Al-amer, R. M., Batran, A., Salameh, B (2021). Effect of High Fidelity Simulation on Perceptions of Self-Awareness, Empathy, and Patient-Centered Care Among University Pediatric Nursing Classes. Clinical Simulation in Nursing (56), 84-90. Morales, A., Rodríguez-Menchón, M., Lis, A., Delvecchio, E., Li, J., Orgilés, M., & Espada, J (2020). Spanish Validation of the Adolescent Self-Consciousness Questionnaire. The Spanish Journal of Psychology (23). Sandu, C. M., Pânisoarã, G., Pânisoarã, I. O (2014). Study on the Development of Self-awareness in Teenagers. Procedia - Social and Behavioral Sciences 180 (2015 ) 1656 – 1660. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 209 |