تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,642 |
تعداد مقالات | 13,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,617,936 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,104,704 |
بررسی محتوا و عناصر فرهنگی کتاب های آموزش زبان انگلیسی با اهداف عمومی و ویژه | ||
علم زبان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 شهریور 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ls.2021.50783.1316 | ||
نویسندگان | ||
حسین میهمی ![]() ![]() | ||
گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین | ||
چکیده | ||
فرهنگ به عنوان جزء اصلی و جدانشدنی در کنار آموزش قرار میگیرد. یکی از حوزه هایی که این رابطه در آن نمایان است، آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یا خارجی میباشد. به دلیل گستردگی زبان انگلیسی در جهان و استفاده از این زبان به عنوان زبان نشر علم و تکنولوژیهای جدید، حوزه آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه ایجاد شده است که فراگیران را در جهت توانش زبانی و ارتباطی در رشته های مختلف با استفاده از زبان انگلیسی تحت آموزش قرار میدهد. از این رو، هدف از انجام این پژوهش، بررسی محتوا و عناصر فرهنگی کتابهای آموزش زبان انگلیسی با اهداف عمومی و ویژه که در رشتههای اقتصاد و مدیریت، حسابداری و روانشناسی در دانشگاههای ایران تدریس میشود میباشد. با توجه به این هدف، با اساتید 10 دانشگاه در رشتههای یادشده مصاحبهای صورت گرفت تا کتابهایی که بیشترین استفاده را در آموزش زبان انگلیسی عمومی و ویژه از آنها میشود به دست بیاید. این کتابها با توجه به چارچوب محتوای فرهنگی کورتازی و جین (Cortazzi & Jin, 1999) و عناصر فرهنگی اداسکو، بریتن و فهسی (Adaskou, Britten, & Fahsi, 1990) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اختلاف معناداری در دربرگیرندگی محتوا و عناصر فرهنگی کتابهای آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه و عمومی وجود دارد. این نتایج نشان داد که کتابهای آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه دربرگیرنده محتوا و عناصر فرهنگی لازم برای تقویت ارتباطات علمی زبانآموزان نیستند. | ||
کلیدواژهها | ||
: آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه؛ محتوای فرهنگی؛ عناصر فرهنگی؛ کتابهای آموزش زبان انگلیسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 196 |