تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,642 |
تعداد مقالات | 13,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,587,027 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,087,883 |
تدوین الگوی والدگری مبتنی بر نظریه کارکردهای اجرائی و مقایسه اثربخشی آن با برنامه بارکلی بر کارکردهای اجرائی و رفتارهای یادگیری کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی | ||
مطالعات روان شناسی بالینی | ||
دوره 11، شماره 43، تیر 1400، صفحه 73-107 اصل مقاله (994.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcps.2021.49748.2280 | ||
نویسندگان | ||
زهرا ابراهیمی![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحداصفهان(خوراسگان)دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3استاد گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان(خوراسگان)دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
اختلال نقص توجه/بیشفعالی یکی از اختلالات شایع در کودکان است و مبتلایان به آن دارای نقایصی در کارکردهای اجرائی و یادگیری هستند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی والدگری مبتنی بر نظریه کارکردهای اجرائی و مقایسه اثربخشی آن با برنامه بارکلی بر کارکردهای اجرائی و رفتارهای یادگیری کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی بود. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. نمونه آماری 45 نفر از مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی در شهر اصفهان در بهار و تابستان 1398 بودند که بر مبنای ملاکهای ورود و خروج به صورت دردسترس انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) و هر گروه 15 نفر گمارده شدند. از آزمون عصب- روانشناختی کولیج (2002) و مقیاس رفتارهای یادگیری (2000) در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری برای سنجش متغیرهای وابسته استفاده شد. گروه آزمایش اول تحت 12 جلسه الگوی والدگری مبتنی بر نظریه کارکردهای اجرائی و گروه آزمایش دوم تحت 8 جلسه برنامه بارکلی قرار گرفتند و گره کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکرد. دادههای جمع آوری شده به روش تحلیل واریانس اندازههای تکرار شده و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. الگوی والدگری مبتنی بر نظریههای کارکردهای اجرائی و برنامه بارکلی بر کارکردهای اجرائی و رفتارهای یادگیری کودکان مبتلا به نقصتوجه/بیشفعالی دارای اثرات مثبت داشتند (05/0>p). به این معنا که الگوی والدگری مبتنی بر نظریههای کارکردهای اجرائی و برنامه بارکلی منجر به بهبود معنادار کارکردهای اجرائی و رفتارهای یادگیری کودکان مبتلا به نقصتوجه /بیشفعالی شدند. بنابراین الگوی والدگری مبتنی بر نظریههای کارکردهای اجرائی و برنامه بارکلی به منظور بهبود کارکردهای | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژگان: کارکردهای اجرایی؛ رفتارهای یادگیری؛ اختلال نقص توجه/بیش فعالی؛ الگوی والدگری مبتنی بر نظریه کارکردهای اجرایی؛ برنامه بارکلی | ||
مراجع | ||
احمدی، ا؛ ارجمندنیا، ع؛ عزیزی، م؛ مطیعی، س.(1396). اثربخشی برنامه آموزش کارکردهای اجرائی رایانه محور بر ویژگیهای شناختی و پیشرفت ریاضی کودکان دارای نارسایی توجه/بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان، ۴ (۱): ۴۳-۵۰ انجمن روانپزشکی آمریکا. (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. ترجمه یحیی سید محمدی (1398). تهران: نشر روان. بارکلی، ر.(2013). آموزش کودکان با نقص توجه- بیش فعالی، ترجمه؛ احمد عابدی و عادله شعرباف زاده. (1394). تهران: انتشارات جنگل. بهمنی، ط و علیزاده، ح.(1390). بررسی اثر آموزش مدیریت به مادران بر بهبود شیوههای فرزند پروری و کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی فرزندان. روانشناسی افراد استثنایی، 1(1): 44-27. خدابنده، ف؛ درستی، ک و رجبی مقدم، ف. (1397). تأثیر روش آموزش درمانی بارکلی بر مشکلات رفتاری و کارکردهای اجرائی والدین دانش آموزان دارای مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی. پنجمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی علوم تربیتی و سبک زندگی داوسون، پ و گوئیر، ر.(1393). کارکردهای اجرائی در کودکان و نوجوانان: راهنمای سنجش و مداخله. ترجمه: ابراهیمی، علیاکبر و همکاران. اصفهان: نوشته. عابدی، ا؛ هادی پور، م؛ شوشتری، م؛ جعفری، ر؛ شفیعی، ا.(1392). بررسی پایایی، روایی و تعیین ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس رفتارهای یادگیری (LBS) بر روی دانش آموزان دوره راهنمایی. اندازهگیری تربیتی، 4(12): 23-40. عزیزیان، م.(1397). مداخلههای آموزشی کارکردهای اجرائی برای کودکان با نارسایی شناختی. تعلیم و تربیت استثنایی، 1(150): 71-63. علیزاده، ح؛ زاهدی پور، م.(1383). کارکردهای اجرائی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی. تازههای علوم شناختی، ۶ (۳ و ۴): ۴۹-۵۶ کاظمی، س و سیف، الف. (1389). تأثیر آموزش کاردهای اجرایی بر عملکرد نیمرخ اسید وکسلر کودکان در دانش آموزان اختلال یادگیری شهر شیراز. مجله روشها و مدلهای روانشناختی، 1(2): 106-93. کدخدایی، م؛ احمدی، ا و عابدی، ا.(1396). بررسی تأثیر آموزش برنامه والدگری بارکلی بر سلامت روان مادران کودکان پسر دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی مقطع ابتدایی شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 18(2): 12-24. ملک پور، م؛ کاویان، ف و عابدی، ا.(1392). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرائی بر میزان توجه کودکان پیشدبستانی دارای اختلال هماهنگی رشد. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 11(2): 120-108. ملک پور، م؛ کاویان، ف و عابدی، ا.(1392). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرائی بر میزان تکانشگری کودکان پیشدبستانی دارای اختلال هماهنگی رشد. توانبخشی، 14(1): 81-70. نجاتی و؛ آقایی ثابت، س و خوشحالی پناه، ص. (1392). شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. علوم تربیتی و روانشناسی، 2(2): 47-53. نورانی، ر؛ مشهدی، ع؛ طیبی، ز و خیرخواه، ف.(1395). اثر آموزش کارکردهای اجرائی مبتنی بر زندگی روزمره، بر کارکردهای اجرائی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی. فصلنامه تازههای علوم شناختی، 18(1): 68-78. Anderson, J & Bolden, J. (2018). The role of executive functions in depression and attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) symptomatology. University of Tennessee, Knoxville Trace: Tennessee Research and Creative Exchange Barkley, R. A. (1997). ADHD and the nature of self-control. New York: Guilford Press. Barkley, R. A. (2013). Defiant children: A clinician's manual for assessment and parent training (3rd ed.). Guilford Press. Berthelsen, D., Hayes, N., White, S., & Williams, K. E. (2017). Executive Function in Adolescence: Associations with Child and Family Risk Factors and Self-Regulation in Early Childhood. Frontiers in psychology, 8: 903. doi:10.3389/fpsyg.2017.00903 Bussing, R., Zima, B. T., Mason, D. M., Meyer, J. M., White, K., & Garvan, C. W. (2012). ADHD knowledge, perceptions, and information sources: perspectives from a community sample of adolescents and their parents. Journal of Adolescent Health, 51(6): 593-600. Cortese, S., Ferrin, M., Brandeis, D., Buitelaar, J., Daley, D., Dittmann, R. W., European ADHD Guidelines Group (EAGG) (2015). Cognitive training for attention-deficit/hyperactivity disorder: meta-analysis of clinical and neuropsychological outcomes from randomized controlled trials. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 54(3): 164–174. Dagenais E, Rouleau I, Tremblay A, Demers M, Roger É, Jobin C, & Duquette P. (2016). Role of executive functions in prospective memory in multiple sclerosis: Impact of the strength of cue-action association. J Clin Exp Neuropsychol, 38(1):127-40 Daley, D &O’Brien, M. (2013).A small-scale randomized controlled trial of the self-help version of the New Forest Parent Training Programme for children with ADHD symptoms. European Child & Adolescent Psychiatry, 22 (9), 543-552. DeLoatche, K. J. (2015). Parent-child interaction therapy as a treatment for ADHD in early childhood: A multiple baseline single-case design. Unpublished doctoral dissertation, College of Education, University of South Florida, Tampa Bay, Florida. Fabiano GA, Pelham WE Jr, Coles EK, Gnagy EM, Chronis-Tuscano A, O'Connor BC. (2009). A meta-analysis of behavioral treatments for attention-deficit/hyperactivity disorder. Clin Psychol Rev, 29(2):129-40. Finzi-Dottan, R. (2011). Aggression and conduct disorder in former Soviet Union immigrant adolescents: The role of parenting style and ego identity. Children and Youth Services Review, 33(6): 918–926. Kanagaratnam, P & Asbjornsen, A. (2007). Executive deficits in chronic PTSD related to political violence. Journal of Anxiety Disorders, 21(4):510-25 Lam, C. B., Chung, K., & Li, X. (2018). Parental Warmth and Hostility and Child Executive Function Problems: A Longitudinal Study of Chinese Families. Frontiers in psychology, 9: 1063. Malik, T. A., & Tariq, N. (2014). Parent training in reduction of attention-deficit/hyperactivity disorder and oppositional defiant disorder symptoms in children. Pakistan Journal of Psychological Research, 29(1), 151–169. Mary, A. (2014). Student Learning Behavior and Academic Achievement - Unraveling its relationship. See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net McDermott, P. A., Rikoon, S. H., & Fantuzzo, J. W. (2016). Transition and protective agency of early childhood learning behaviors as portents of later school attendance and adjustment. J. Sch. Psychol, 54: 59–75. Schaefer, B.A. (2004).A demographic survey of learning behaviors among American students. School Psychology Review, 33: 481-497. Steiner, A. M. (2011). A strength-based approach to parent education for children with autism. Journal of Positive Behavior Interventions, 13(3):178-190. Tokan, M.K. & Imakulata, M.M. (2019). The effect of motivation and learning behaviour on student achievement. South Afr. J. Edu, 39. 10.15700/saje.v39n1a1510. Van der Oord S, Ponsioen AJ, Geurts HM, Ten Brink EL, Prins PJ. (2014). A pilot study of the efficacy of a computerized executive functioning remediation training with game elements for children with ADHD in an outpatient setting: outcome on parent- and teacher-rated executive functioning and ADHD behavior. J Atten Disord, 18(8):699-712. Urquiza, A. J., & Timmer, S. G. (2012). Parent-child interaction therapy: Enhancing parent-child relationships. Psychosocial Intervention, 21(2): 145-156. Yaghmaei S, Malekpour M, Ghamarani A. (2019). The Effectiveness of Barkley's Parent Training on Social Skills of Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. SBRH, 3 (1):349 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |