تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,642 |
تعداد مقالات | 13,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,617,966 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,104,716 |
تحلیل شیوهها و کارکردهای عبرت دهی در تربیت اسلامی و راهکارهای برون رفت از آسیبهای آن از منظر قرآن و حدیث | ||
سراج منیر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 مهر 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ajsm.2021.45706.1558 | ||
نویسندگان | ||
کریم علی محمدی1؛ عبدالمجید علیمحمدی ![]() | ||
1هییت علمی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان | ||
2مربی جامعه المصطفی العالمیه واحد تبریز | ||
چکیده | ||
اهتمام به عبرت دهی، پرهیز از کلی گویی و ذکر مصادیق عینی برای تبیین حقائق الهی، از شیوههای رایج قرآن کریم است. قرآن کریم، به عنوان کتاب هدایت و رهانیدن بشر از انحطاط اخلاقی، تربیت دینی را عامل رهایی بشر از تاریکیهای جهل، معرفی میکند و نه تنها سرگذشت پیشینیان بلکه هر آنچه پیرامون انسان قرار دارد را مایه عبرت معرفی میکند تا صاحبان بصیرت، از این طریق سعادت ابدی را از شقاوت ابدی، تمییز داده و راه حق و اولیاء الله را انتخاب کنند. نوشتار پیش رو پژوهشی است که کارآمدی عبرت دهی و نقش اساسی آن را در رسیدن به تربیت اسلامی، اثبات کرده و این شیوه را از مرتبه نظری خارج دانسته و به عنوان راهکار عملیاتی معرفی میکند. در این مقاله، آسیبهای معرفی نمادهای منفی جهت عبرت و راهکارهای قرآن برای برون رفت از این آسیبها، مورد پژوهش قرار گرفته، سپس شیوه عبرت دهی قرآن کریم، تبیین میگردد تا همواری این شیوه در نیل به تربیت اثر گذار، مورد کنکاش قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ عبرت؛ تربیت؛ عبرت دهی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 |