| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,203 |
| تعداد مقالات | 17,958 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,155,026 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,872,989 |
تحلیل بروندادهای پژوهشی دانشگاههای بزرگ ایران در حوزههای موضوعی علوم اجتماعی و رفتاری طی بازه زمانی 2010-2020 | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 5، دوره 11، شماره 38، فروردین 1403، صفحه 147-178 اصل مقاله (1.04 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2021.61670.1451 | ||
| نویسندگان | ||
| امیر قاسمیان* 1؛ امیررضا اصنافی2؛ محمد امین عرفانمنش3 | ||
| 1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 3تحلیلگر پژوهش و سیاستگذاری، کمیسیون آموزش عالی شرق کانادا، نیوبرانزویک، کاناد | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از شاخصهای کیفی علمسنجی در یک بازه زمانی دهساله، به مطالعه بروندادهای پژوهشی حوزههای موضوعی علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاههای بزرگ ایران بپردازد. این پژوهش از نوع کاربردی است و با رویکرد علمسنجی انجام شده است. برای گردآوری دادهها از پایگاههای اسکوپوس و ابزار علمسنجی آن از سایول استفاده شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار اکسل انجام شده است. ازنظر تعداد استنادات و شاخص اچ حوزه موضوعی تجارت، مدیریت و حسابداری با 18711 استناد و اچ 58 در دانشگاه تهران، ازنظر شاخص اثرگذاری استنادی وزندهی شده در سطح رشته، درصد مقالات پراستناد و درصد مقالههای منتشرشده در مجلههای برتر، حوزه موضوعی تجارت، مدیریت و حسابداری به ترتیب با مقدار 62/1، 1/33 و 5/52 درصد در دانشگاه تبریز، بیشترین مقادیر را در حوزههای موضوعی علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاههای بزرگ ایران به خود اختصاص دادند. تأکید هر چه بیشتر دانشگاهها به کیفیت بروندادهای پژوهشی در کنار کمیت این بروندادها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین در نظر گرفتن امتیاز و اعتبار پژوهشی ویژه برای نویسندگان مقالات در مجلههای برتر میتواند راهکار مناسبی برای افزایش کیفیت بروندادهای پژوهشی باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شاخص اچ؛ شاخص اثرگذاری وزندهی شده؛ درصد مقالات پراستناد؛ علوم اجتماعی و رفتاری؛ دانشگاههای بزرگ ایران؛ بروندادهای پژوهشی | ||
| مراجع | ||
|
ارشدی، هما، عرفان منش، محمدامین و سالمی، نجمه. (1396). ترسیم و تحلیل شبکههای همنویسی پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی در حوزههای علوم اجتماعی، انسانی و هنر. پژوهشنامه علمسنجی، 3(1)، 15-32.
ابراهیمی، سعیده و حیاتی، زهیر. (1387). کمیت و کیفیت تولید علم در دانشگاههای ایران. اندیشههای نوین تربیتی، 4(3)، 105-125.
حیاتی، زهیر و رفیع، نجمه. (1396). بررسی کیفیت استنادها به تولیدات علمی نویسندگان صاحبنام در میان رشتههای زمانی مختلف موضوعی بر اساس ضریب تأثیر و نوع مدرک در بازه زمانی 10 سال (2000 تا 2009) در پایگاه وب آو ساینس آی. اس. آی. پژوهشهای نظری و کاربردی در علم اطلاعات و دانش شناسی، 7 (1)، 27 - 47.
عرفانمنش، محمدامین. (1396). جایگاه منطقهای و جهانی جمهوری اسلامی ایران در تولید علم حوزه اپیدمیولوژی. اپیدمیولوژی، 13 (3)، 162-173.
عرفانمنش، محمدامین و الهه، حسینی. (1396). کیفیت مقالههای بینالمللی دانشگاه اصفهان طی سالهای 2006-2015. مدیریت اطلاعات و دانششناسی، 4 (1)، 31 - 40.
نوروزی، عباسعلی، ابوالقاسمی، محمود و قهرمانی، محمد. (1394). بررسی موانع تولید علم از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (22)، 77 - 108.
Campanario, J. M., Carretero, J., Marangon, V., Molina, A., & Ros, G. (2011). Effect on the journal impact factor of the number and document type of citing records: a wide-scale study. Scientometrics, 87(1), 75-84. Fu, H. Z. & Ho, Y. S. (2012). Comparison of independent research of China’s top universities using bibliometric indicators. Scientometrics, 96(1), 259 _ 276. Gul, , S., Nisa, N. T., Shah, T. A., Gupta, S., Jan, A., & Ahmad, S. (2015). Middle East: research productivity and performance across nations. Scientometrics, 105(2), 1157–1166. Harzing, A. W. (2005). Australian research output in economics and business: high volume, low impact?. Australian Journal of Management, 30(2), 183-200. Jang, H. (2021). Relationship between publication indicators and citation impact indicators for publications in business, management, and accounting listed in Scopus from 2015 to 2019. Science Editing, 8(1), 18-25. Lin, H., Jinwei, B., & Wei, S. (2020). Based on Scopus data analysis of articles, authors and high-impact institutions in the field of pluripotent stem cell research (Chinese). Chinese Tissue Engineering Research, 24(7), 1144-1148. Schubert, A., & Braun, T. (1986). Relative indicators and relational charts for comparative assessment of publication output and citation impact. Scientometrics, 9(5-6), 281-291. Sombatsompop, N., Markpin, T., Yochai, W., & Saechiew, M. (2005). An evaluation of research performance for different subject categories using Impact Factor Point Average (IFPA) index: Thailand case study. Scientometrics, 65(3), 293-305. References [In Persian] Norouzi, A.A., Abolghasemi, M., & Ghahremani, M. (2015). Barriers to science production from the viewpoint of faculty members of Shahid Beheshti University. New Approach in Educational Management, 2(22), 77-108. [In Persian] Ebrahimi, S., & Hayati, Z. (2008). Quantity and quality of science production in Iranian universities. New Educational Ideas, 4(3), 105-125. [In Persian] Erfanmanesh, M. A. (2017). Regional and global position of the Islamic Republic of Iran in the production of epidemiological science. Epidemiology, 13(3), 162-173. [In Persian] Erfanmanesh, M.A., & Hosseini, E. (2017). Quality of International Articles of Isfahan University during 2006-2015. Journal of Information and Knowledge Management, 4(1), 31 - 40. [In Persian] Hayati, Z., & Rafi, N. (2017). Investigating the quality of citations to scientific productions of famous authors among different subject time disciplines based on impact factor and type of degree in 10 years (2000-2009) in Web of Science Database. S. Ip. Theoretical and applied research in information science and knowledge science, 7(1), 27 - 47. [In Persian] Arshadi, H., Erfanmanesh, M., & Salemi, N. (2017). Visualization and Analysis of Co-uthorship Networks of Shahid Beheshti University Researchers in Humanities, Social Sciences and Art. Scientometrics Research Journal, 3(1), 15-32. [In Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,082 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 376 |
||