تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,642 |
تعداد مقالات | 13,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,587,389 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,088,104 |
تحلیل بروندادهای پژوهشی دانشگاههای بزرگ ایران در حوزههای موضوعی علوم اجتماعی و رفتاری طی بازه زمانی2010-2020 | ||
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 مهر 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2021.61670.1451 | ||
نویسندگان | ||
امیر قاسمیان ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2عضو هیات علمی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
3تحلیلگر پژوهش و سیاستگذاری، کمیسیون آموزش عالی شرق کانادا، نیوبرانزویک، کانادا | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر در صدد است تا با استفاده از شاخصهای کیفی علمسنجی در یک بازه زمانی ده ساله، به مطالعه بروندادهای پژوهشی حوزههای موضوعی علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاههای بزرگ ایران بپردازد. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی میباشد و با رویکرد علمسنجی انجام شده است. برای گردآوری دادهها از پایگاههای اسکوپوس و ابزار علمسنجی آن از سایول استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار اکسل انجام شده است. یافتهها: از نظر تعداد استنادات و شاخص اچ حوزه موضوعی تجارت، مدیریت و حسابداری با 18711 استناد و اچ 58 در دانشگاه تهران، از نظر شاخص اثرگذاری استنادی وزندهی شده در سطح رشته، درصد مقالات پراستناد ، و درصد مقالههای منتشر شده در مجلههای برتر ، حوزه موضوعی تجارت، مدیریت و حسابداری به ترتیب با مقدار 62/1، 1/33، و 5/52 درصد در دانشگاه تبریز، بیشترین مقادیر را در حوزههای موضوعی علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاههای بزرگ ایران به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: تأکید هر چه بیشتر دانشگاهها به کیفیت بروندادهای پژوهشی در کنار کمیت این بروندادها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین در نظر گرفتن امتیاز و اعتبار پژوهشی ویژه برای نویسندگان مقالات در مجلههای برتر میتواند راهکار مناسبی برای افزایش کیفیت بروندادهای پژوهشی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شاخص اچ؛ شاخص اثرگذاری وزندهی شده در سطح رشته؛ درصد مقالات پراستناد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 |