تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,819,137 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,752,005 |
راهکارهای همگرایی میان صدا و سیما و فضای مجازی در حوزه تولید محتوا | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 12، دوره 7، شماره 25، فروردین 1400، صفحه 392-359 اصل مقاله (876.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2021.48146.867 | ||
نویسندگان | ||
پیمان باقرپور1؛ حسین موسوی ![]() | ||
1استاد مدرس جهاد دانشگاهی و کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه صدا و سیما-قم، قم، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه صدا و سیما-قم، قم، ایران | ||
3دکتری جامعهشناسی و مدرس دانشگاه صدا و سیما-قم، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده یکپارچگی و ادغام رسانههای سنتی و تحولات و تغییرات فناوریها و رسانههای نوین باعث همگرایی رسانهای شده است. قطعا همگرایی یکی از مهمترین و در عینحال، بحثبرانگیزترین مفاهیمی بوده است که در دو دهه گذشته، در حوزه صنعت رسانه مطرح شده است؛ بهطوری که برخی از نظریهپردازان در آستانه قرن بیست و یکم، از همگرایی با عنوان انقلاب دوم صنعتی یاد میکنند. بنابراین این پدیده، فرآیندی مداوم و در حال پیشرفت است که تمامی حوزههای مرتبط با رسانه، از جمله فناوری، صنایع، محتوا و مخاطب را شامل میشود. بدینترتیب در این پژوهش مساله این است که روش-های همگرایی میان صدا و سیما و فضای در حوزه تولید محتوا چیست؟ پژوهش حاضر به صورت کیفی انجام شده است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه عمیق با 12 کارشناس، گردآوری و پس از استخراج و کدگذاری، مقولهبندی شده است. در نهایت، در پاسخ به پرسش اصلی پژوهش،راهکارهایی ارائه شد، که عبارتند از: 1- آموزش سواد رسانهای مخاطب 2- تغییر کارکردهای رسانه 3- حذف پارازیتها 4- استفاده متفاوت از هر دو فضای رسانهای 5- تعامل با مخاطب 6- تغییر استراتژیها 7- تغییر سیاستها از طریق طراحی آرایش رسانهای، ایجاد سیاست رسانهای، ایجاد گفتمان مشترک و برخورداری از نیروی متخصص 8- بهرهمندی از آرشیو غنی، اعتماد اجتماعی و مزیت تشکیلاتی صدا و سیما 9- قابلیت تبدیل شدن و فرآوری محتوا 10- بهرهمندی از مزیت نعمت تصویر در صدا و سیما 11- استفاده از محتوای مردم ساخت 12- استفاده از سرعت انتشار بالا در فضای مجازی 13- استفاده از موج سازی. | ||
کلیدواژهها | ||
همگرایی رسانهای؛ فضای مجازی؛ تولیدمحتوا؛ صدا و سیما | ||
مراجع | ||
منابع
اکبرزاده جهرمی، سید جمالالدین. (1396). «پساتلویزیون در ایران: ارزیابی اقدامات صداوسیما در قبال همگرایی رسانهای»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال سوم، شماره 10
اکبرزاده جهرمی، سید جمالالدین. (1395). «پیامدهای همگرایی اینترنت و تلویزیون بر سیاستگذاری رسانهای در ایران»، فصلنامه فرهنگ-ارتباطات، دوره 17، شماره 34
البرزی دعوتی، هادی. (1391). «آیندهپژوهی حضور صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در فضای اینترنت». پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه، دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
خانیکی، هادی و خجیر، یوسف. (1398). «ظرفیتها و چالشهای شبکههای اجتماعی مجازی برای جامعه مدنی ایران»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال پنجم، شماره 17
روشندل، طاهر و کوهی، احمد. (1391). «همگرایی رسانهای (رابطه تولید محتوای اینترنتی توسط کاربران و نحوه تماشای تلویزیون)». مطالعات فرهنگ-ارتباطات، دوره 13، شماره 20.
سیاحطاهری، محمدحسین و همکاران. (1394). حقیقت مجازی. تهران: انتشارات شورای عالی فضای مجازی.
طارمی، محمدحسین. (1387). «فضای سایبر؛ آسیبها و مخاطرات»، فصلنامه رهآورد نور، شماره 22.
عباس زاده، محمد. (1391). «تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی». جامعهشناسی کاربردی، دوره 23، شماره 1.
شاهقاسمی، زهره. (1396). «همگرایی رسانه؛ پیشینه تاریخی و آینده پیش رو»، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تهران.
ضیاییپرور، حمید و عقیلی، سید وحید. (1388). «بررسی نفوذ شبکههای اجتماعی مجازی در کاربران ایرانی»، رسانه، شماره 80.
کاستلز، مانوئل. (1380). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ قدرت هویت، جلد دوم، ترجمه: حسن چاووشیان، تهران: طرح نو.
کاستلز، مانوئل. (1393). قدرت ارتباطات، ترجمه: حسین بصیریان جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
مهدیزاده، محمد. (1389). نظریههای رسانه؛ اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: همشهری.
مک کوایل، دنیس. (1385) درآمدی بر نظریۀ ارتباطات جمعی، ترجمۀ: پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
Jenkins, H (2004). “The cultural logic of Media Convergence”, International Journal of culture studies. Vol. 7, No. 1, pp. 33-43. Jenkins, H (2006). Convergence culture. Jenkins, H (2008) Convergence culture. Vol. 14, No. 1, pp. 5-12. Lawson-Borders (2008). Media Organizations And Convergence. Case Studies Of Media Convergence Pioneers. Mcquail, D (2006) Mcquail s Mass communication theory, sage publications. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 402 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |