تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,641 |
تعداد مقالات | 13,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,559,426 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,074,791 |
ارایه مدل فرسودگی تحصیلی براساس جوعاطفی خانواده، سرمایه روانشناختی، هدفگرایی، اهمال کاری و درگیری تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد | ||
فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 49، فروردین 1401، صفحه 131-162 اصل مقاله (1.07 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2021.58418.2628 | ||
نویسندگان | ||
جعفر ثمری صفا ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه هرمزگان | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل فرسودگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، سرمایه روانشناختی، هدفگرایی، اهمالکاری و درگیری تحصیلی دانشجویان کارشناسیارشد شهر اهواز بود. روش تحقیق در این پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانشجویان کارشناسیارشد شهر اهواز که در سال 1399-1398 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 392 نفر دانشجوی کارشناسیارشد رشتههای علوم انسانی و فنی و مهندسی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای از مقیاس جو عاطفی اولسون (1999)، پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013)، مقیاس اهمالکاری تحصیلی سواری (1390)، نسخه تجدیدنظر شده پرسشنامه هدف پیشرفت بوفارد و همکاران، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق نیز با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 و بهمنظور مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار AMOS استفاده شده است. نتایج حاکی از این بود که با توجه به شاخصهای نیکویی برازش که در آن شاخصهای NFI، CFI، TLI، IFI و GFI بیشتر از 90/0 به دست آمد و همچنین شاخص برازش AGFI بزرگتر از 50/0 و شاخص برازش نسبت کای دو بر درجه آزادی که در دامنه 1 تا 5 قرار داشت، فرضیه پژوهش بهصورت کلی تأیید گردید. به این معنا که الگوی ساختاری فرسودگی تحصیلی بر اساس متغیرهای جو عاطفی خانواده، سرمایه روانشناختی، هدفگرایی، اهمالکاری و درگیری تحصیلی کارشناسیارشد از برازش مطلوبی برخوردار است؛ بنابراین با کاهش اهمالکاری و تقویت سرمایههای روانشناختی، هدفگرایی و درگیری تحصیلی بهصورت همزمان در کارشناسیارشد از طریق کارگاههای آموزشی و جلسات مشاورهای میتوان گرایش آنها را به فرسودگی تحصیلی کاهش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی تحصیلی؛ سرمایه روانشناختی؛ هدفگرایی؛ اهمال کاری؛ درگیری تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 313 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 231 |