تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,846,387 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,760,841 |
مرز و تحصیلات، دوگانهای ناسازواره؛ تحلیل نقش مراودات مرزی در اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مناطق مرزی استان کردستان | ||
فصلنامه علوم اجتماعی | ||
مقاله 5، دوره 28، شماره 94، آذر 1400، صفحه 163-207 اصل مقاله (1.6 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjss.2021.56518.2311 | ||
نویسنده | ||
رشید احمدی فر ![]() | ||
استادیار جامعه شناسی دانشگاه فرهنگیان کردستان، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی فروان به دلایلی چون: نبود زیر ساخت صنعتی، توسعه نامتوزان، سیاستهای اقتصادی ناکارآمد و نبود زمینهای حاصلخیز باعث رویآوری زیادی از ساکنین روستاهای مناطق مرزی کردستان به تجارت مرزی خصوصاً در شکل کولبری شده است. این امر پیامدهای فرهنگی مختلفی از جهات منفی به بار آورده است. یکی از حوزههای فرهنگی که بشدت تحت تأثیر مراودات مرزی قرارگرفته، تحصیلات است. لذا معنا کاوی و تحلیل دیدگاه و تجربه مردم روستاهای مرزی شهرستان بانه و مریوان در خصوص مراودات مرزی و پیامدهای آن در زندگی تحصیلی دانشآموزان آن منطقه هدف اصلی مقاله است. به اقتضای اهداف، روش آمیخته انتخاب شده است. یافتهها با تکنیک پرسشنامه، مصاحبه عمیق فردی و گروهی و همچنین مشاهده جمعآوری گردیده است. در بخش کمی تعداد 380 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در بخش کیفی با توجه به نوع موضوع، با 38 نفر مصاحبه فردی و گروهی انجام شد. یافتهها نشان از آن دارد که سازوکار مراودات مرزی بر تحصیلات جوانان با مواردی چون: دگرگونی میدان و عادتوارهها- قاچاق بهمثابه کنش فرهنگی- گسیختگی هویت تحصیلی- احاطه ذهنیات ترک تحصیل- استحاله ارزشی تأیید- افت تحصیلی قابلتحلیل است. نتایج در بخش کمی حاکی از آن است که مراودات مرزی (رسمی_غیررسمی) بر هر سه بعد اشتیاق تحصیلی (رفتاری، عاطفی و شناختی) اثر منفی گذاشته است. بدین معنا که دانشآموزان هرچه بیشتر درگیر مسائل اقتصادی باشند، انگیزه و اشتیاق آنها برای یادگیری و مشارکت فعال در مدرسه و کلاس کمتر بوده و نسبت به انجام تکالیف محوله خود بیاعتنا خواهند بود. | ||
کلیدواژهها | ||
روش آمیخته؛ مراودات مرزی (رسمی_غیررسمی)؛ اشتیاق تحصیلی؛ مناطق مرزی کردستان | ||
مراجع | ||
Abbasi, M. & Rezaei, A. et al. (2015). Psychology of Passion, Ardabil, Mohaghegh Ardabili Publications. [Persian] Ahmadi, H. (2017). Sociological explanation of market hegemony and youth education in border areas, a case study of Baneh city. University of Tehran, Faculty of Social Sciences, Department of Sociology of Development, M.S. Thesis. [Persian] Ahmadrash, R. et al. (2017). Critical study of border economic development policies, First International Conference on Economic Planning, Sustainable and Balanced Regional Development. [Persian] Al-Murad, S. (1999). Smuggling of goods in Iran, Tehran, Research Center of the Islamic Consultative Assembly, Office of Economic Studies. [Persian] Arab Mazar Yazdi, A. (2001). Black Economy in Iran, Its Size and Effects in the Last Three Decades, Program and Budget Magazine, No. 62 and 63, pp. 102-61. [Persian] Bayengani, B. (2015). Study of Sociological Society Economic Changes and Cultural Consequences in Kurdish Areas (Critical Ethnography of Baneh Border Market), University of Tehran, Faculty of Social Sciences, Sociology, PhD Thesis. [Persian] Borojerdi, M. (2012). Evaluation of the effectiveness of teaching motivation on progress perception of class structure and academic conflict of third year Guidance school students in Saqez city. Master Thesis, Allameh Tabatabai University. [Persian] Chandoevwit, W. et al. (2005). Thailland’s Cross Border Economy, a Case Study of Sa Kaeoand Chiangrai; Thailand Development Resource Institute (TDRI) Deflem, M. (2004) the sociology of the sociology of money, journal of classical sociology. March 2003 vol. 3 no. 1 67-96. Dehghan, M. A. and Mohammadi, M. (2008). Economic security in Iran. Islamic Council Research Center. [Persian] Emadzadeh, M. (1995). Topics in the economics of education. Isfahan: University Jihad of Isfahan University. [Persian] Fazeli, N. (2011). Educational Demography (Several Ethnographic Studies in Today's Education in Iran), Tehran, Elm Publishing, First Edition: مرز و تحصیالت، دوگانهای ناسازواره؛ تحلیل نقش مراودات مرزی...؛ احمدیفر | 111 Chavoshgaran Naghsh. [Persian] Fredericks, J. A. et al. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59– 109. Gul, R. G. A. (2013). Causes of Dropout Rate in Government High Schools (male). Journal: Education & Infornation Management. Volume 2, Issue 1, January 2013. Hejazi, E. et al. (2009). Intellectual Beliefs and Academic Achievement: The Role of Educational Achievement Goals. Psychological Research, Volume 12, No.23. [Persian] Jahanian R. & Mahjobi, S. (2011). Education policies in the age of globalization. Quarterly Journal of Political Science, No. 16, Fall 2011. [Persian] Kaveh, M. H. (1389). Motivation and Memorization, Media e-Learning Quarterly, pp. 29-23 Kohnehposhi, S. H. and Jalali, H. (2013). The effect of goods Smuggling on the economy of border villages in the Khaw and Mirabad districts of Marivan city. Journal of Geography and Development, pp. 32-71. [Persian] Kurdafshari, F. (2012). Investigating the academic involvement of third year high school students based on their preferred teaching style. Master Thesis, Unpublished, Allameh Tabatabai University. Lee, J. C., Jeremy, S. (2007). When Work Matters: The Varying Impact of Work Intensity on High School Dropout. Sociology of Education. April 2007 vol. 80 no. 2 158-178. Mafakheri, A. (2017). Investigating the Effects of Siran Band Border Market on Economic and Social Resilience of Baneh County, M.Sc. Thesis, Urmia University, Faculty of Humanities. [Persian] McNeal, R. B. (2011). Labor Market Effects on Dropping Out of High School: Variation By Gender, Race, and Employment Status. Youth Society March 2011 vol. 43 no. 1 305-332. Mohammadpour, A. et al. (2010). Combined Research Methods as the Third Methodological Movement: Theoretical Foundations and Practical Principles»Applied Sociology, Journal of Humanities Research, University of Isfahan, Volume 21, Number 2, pp. 100-77. [Persian] Niebuhr, A. (2005). The impact of EU enlargement on European border regions, HWWA Discussion Paper, No33. 116 | فصلنامه علوم اجتماعی | سال بیست و هشتم |شماره 49 | پاییز 5911 Parhiz, S. M. (2015). The impact of the self-regulatory education program on the Zimmermann and Kovac model motivates progress and academic engagement. Master Thesis, Ferdowsi University of Mashhad, Faculty of Educational Sciences and Psychology. [Persian] Pintrich, P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology, 95, 667–686. Qadampour, Eet al. (2017). Psychometric properties of students' academic enthusiasm scale. Quarterly Journal of Educational Measurement, Year 8, No. 29, pp. 167-184. [Persian] Qaderzadeh, O. and Ghaderi, O. (2012). Qualitative Study of Cultural Consequences of Border Trade in Marivan County, Iranian Journal of Social Studies, Volume 7, Number 2, Summer, 154-135. [Persian] Qaderzadeh, O. et al. (2013). Qualitative Study of Border Market's Effect on Continuity of Smuggling Phenomena, Journal of Applied Sociology, Volume 20, No. 1. [Persian] Ramazani, Gh. (2012). Analyzing the views of high school teachers and students on the role of border commercial areas of Baneh and Marivan cities on the educational status of students, Kurdistan University, Faculty of Literature and Humanities, thesis to receive a master's degree. [Persian] Rigi Ket al. (2018). The Effect of Smuggling on the Education of Students in Bam Posht Border Region, 11th International Conference on Psychology and Social Sciences, Tehran, Mehr Ishraq Conference Co. [Persian] Rouhi. Gh. et al. (2007) Academic motivation and its relationship with some factors in students of Golestan University of Medical Sciences, Quarterly Journal of Development in Medical Education, Volume 4, Number 2, No. 77-83. Sarkar Arani, M. R. (1994). Education and Development, Development Culture Quarterly, Volume 3, Number 15, 23-35. [Persian] Shadnia, H. (2005). Smuggling of goods and social security. Proceedings of the Social Security Conference. NAJA Social Deputy[Persian]. Shajiei G.M. (2005). Commodity Trafficking, NAJA Training Technology Center. Tehran. [Persian] Sharepoor, M. (2017). Sociology of Education, Tehran, Organization for the Study and Compilation of University Humanities Books (SAMT). Humanities Research and Development Center. [Persian] مرز و تحصیالت، دوگانهای ناسازواره؛ تحلیل نقش مراودات مرزی...؛ احمدیفر | 111 Simmel, G. (2007). Money in Modern Culture, translated by Yousef Abazari, Organon No. 3, second edition Slither, D. and Tonix, F. (2007). Market Community: Modern Market and Social Theory, Translator: Hossein Ghazian, Tehran, Ney Publications. Wilson, K. et al. (2005). The Role of Expectations in Adolescent School Choices: Do Youths Respond to Economic Incentives? Journal: Economic Inquiry. Volume 43, Issue 3. July 2005. Pages 467–492. ا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 457 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |