تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,845,217 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,760,250 |
نگرش مبتنی بر تسهیم دانش و واکاوی عوامل مرتبط با آن در بین اعضای هیات علمی دانشگاه یزد در سال 1399 | ||
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 30، فروردین 1401، صفحه 119-137 اصل مقاله (536.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2021.61113.1446 | ||
نویسندگان | ||
سمیه فتاحیان![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1کارشناسی ارشد علمسنجی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
3دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
تسهیم دانش یکی از فرایندهای دانشی است که چرخه حیات دانش درون سازمان بهویژه توزیع دانش را در سراسر دانشگاه شکل میدهد. هدف از این پژوهش بررسی نگرش اعضای هیئتعلمی دانشگاه یزد پیرامون تسهیم دانش و واکاوی عوامل مرتبط با آن است. در این پژوهش از روش توصیفی و پیمایشی بهره برده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه یزد بود. که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 115 نفر تعیین گردید. در تبیین عوامل مرتبط با نگرش اعضای هیئتعلمی پیرامون تسهیم دانش، ویژگیهای فردی شامل جنسیت، سن، سابقه کاری و مرتبه علمی موردتوجه قرار گرفت. همچنین رابطه نگرش با آگاهی، رفتار، ابزارها، ترغیب کننده ها، و موانع تسهیم دانش در بین پاسخگویان بررسی شد. در تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 21 استفاده شد. یافته ها نشان داد رابطه معناداری (05/0p˃) بین جنسیت، مرتبه علمی، سابقه کاری و سن پاسخگویان از نظر سه متغیر رفتار، نگرش و آگاهی وجود ندارد. اما، رابطه بین نگرش اعضای هیئتعلمی و متغیرهای رفتار، آگاهی، ابزارها و عوامل ترغیب کننده و محدودکننده (001/0P˂) معنادار بود. با توجه به وجود رابطه مثبت و معنیدار بین عوامل مؤثر بر تسهیم دانش و نگرش پیرامون تسهیم دانش، میتوان گفت که وجود فرهنگسازمانی قوی منجر به افزایش تمایل به تسهیم دانش در افراد و موفقیت هر چه بیشتر آنها در انجام این مهم با همکاران میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تسهیم دانش؛ اعضای هیات علمی؛ دانشگاه یزد | ||
مراجع | ||
آرمون، عسگر؛ ستاری، صدرالدین و نامور، یوسف. (2018). شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. سلامت و بهداشت، 9(3)، 333-346.
بیرانوند، علی و سیف، محمدحسین. (1397). بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر قصد تسهیم دانش. رهیافت، 72: 47-60.
حسینی سرخوش، مهدی؛ اخوان، پیمان و گرمابدری، محسن. (1394). بررسی تأثیر کیفیت زندگی کاری بر شکلگیری رفتار تسهیم دانش در یک مرکز مخابراتی در ایران. رشد فناوری، 11(44): 69-61.
رجائی آذرخوارانی، عباس؛ رجائی پور، سعید و هویدا، رضا. (1395). بررسی میزان رفتار تسهیم دانش اعضای هیئت علمی دانشگاههای منتخب اصفهان. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 9(۲۱): 46-37.
سلیمی، قاسم؛ ترکزاده، جعفر و دهقان فارسی، زهره. (1398). اثر سرمایه اجتماعی بر تسهیم دانش در گروههای تولید دانش در یک دانشگاه دولتی. مطالعات مدیریت دولتی ایران.3: 79-95.
سلیمی، قاسم؛ حیدری، الهام و کشاورزی، فهیمه. (1392). تبیین رابطه التزام دانشجویان و رفتار تسهیم دانش در دانشگاه: سهم متغیر نگرش به تسهیم دانش. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 47(4): 351-374.
صیف، محمدحسن؛ ثابت مهارلویی، عباس؛ رستگار، احمد و طالبی، سعید. (1394). عوامل مؤثر بر تمایل به تسهیم دانش در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. آموزش در علوم پزشکی، 15(5)، 41-50.
عباسزادگان، محمد و ترکزاده، جعفر. (1379). نیازسنجی آموزش در سازمانها. تهران: شرکت سهامی انتشار. تهران.
عسگری، ناصر؛ خلعتبری معظم، مریم و هاشمیانزاده، شمیم. (1399). فرا تحلیل پیشایندهای تسهیم دانش در سازمانهای ایرانی. مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 3(10)، 113-145.
علیزاده، ندا. (1388). بررسی نگرش اعضای هیئت علمی پیرامون تسهیم دانش در مؤسسات آموزشی (مطالعه موردی دانشکدههای کشاورزی دانشگاه تهران و تربیت مدرس). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
علیزاده، ندا؛ پزشکیراد، غلامرضا و صدیقی، حسن. (1389). بررسی نگرش اعضای هیئت علمی پیرامون تسهیم دانش در مؤسسات آموزشی عالی (مطالعه موردی دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران). آموزش عالی ایران، 2(10): 125-138.
قلیچ لی، بهروز. (1388). مدیریت دانش: فرایند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسبوکار. تهران: سمت.
نوری کوهانی، مرضیه و نادی، محمدعلی. (1398). رابطه ساختاری بین انگیزش درونی و بیرونی، نگرش به تسهیم دانش، کنترل رفتاری ادراکشده، هنجارهای ذهنی و نیت تسهیم دانش با رفتار تسهیم دانش. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 8(20)، 127-154.
Ajzen I. (1991). The Theory of planned behavior. Organ Behav Hum Decis Process. 50(2), 179-211. Al-Kurdi, O., El-Haddadeh, R. and Eldabi, T. (2018). Knowledge sharing in higher education institutions: a systematic review. Journal of Enterprise Information Management, 31(2), 226-246. Cabrera, ء., W.C. Collins, and J.F. Salgado. (2006). Determinants of individual engagement in knowledge sharing. The International Journal of Human ResourceManagement. 17(2), 245-264. Haas, M.R. and M.T. Hansen. (2007). Different knowledge, different benefits ،toward a productivity perspective on knowledge sharing in organizations. Strategic Management Journal. 28(11),1133-1153. Lou, S., Yang, Y., Shih, R., & Tseng, K. (2007). A study on the knowledge sharing behaviour of information management instructors at technological universities in Taiwan. World Transactions on Engineering and Technology Education, 6(1), 143-149. Mahmoudi, Mohammadreza & Pourghane, Parand. (2020). Knowledge Sharing in University from the viewpoint of the Faculty Members. Journal of Research Development in Nursing & Midwifery,17(2), 15-19. Paliszkiewicz, J. and Koohang, A. (2013). Organizational trust as a foundation for knowledge sharing and its influence on organizational performance. The Online Journal of Applied Knowledge Management, 1(2), 116-127. Ramayah, T., Yeap, J.A.L. & Ignatius, J. Minerva. (2013). An Empirical Inquiry on Knowledge Sharing Among Academicians in Higher Learning Institutions. Minerva, 51: 131-154. Santosh, S., & Panda, S. (2016). Sharing of knowledge among faculty in a mega open university. Open Praxis, 8(3), 247-264. Wu, Y., Zhu, W .(2012). An integrated theoretical model for determinants of knowledge sharing behaviours. Kybernetes, 41(10), 1462–1482 Zimmermann, Anjelica, Ilan osshri, Eleni, lio liou, Alexandra. (2017). Gerbasi, sourcing inor out, Implications for social capital and knowledge sharing. journal of strategic information system. 13(2), 82-100. Abbaszadegan, Mohammad and Torkzadeh, Jafar. (2000). Training needs assessment in organizations. Tehran: Publishing Company. Tehran. [In Persian] Askari, Nasser; Khalatbari Moazzam, Maryam and Hashemianzadeh, Shamim. (2019). Meta-analysis of the antecedents of knowledge sharing in Iranian organizations. Strategic Management of Organizational Knowledge, 3(10), 113-145 [In Persian] Alizadeh, Neda (2009). Investigating the attitude of faculty members regarding knowledge sharing in educational institutions (a case study of the faculties of agriculture of Tehran University and Tarbiat Modares). Master's thesis. Tarbiat Modares University. [In Persian] Alizadeh, Neda; Pezeshkirad, Gholamreza and Sedighi, Hassan. (2010). Investigating the attitude of faculty members regarding knowledge sharing in higher education institutions (a case study of the Faculty of Agriculture and Natural Resources of Tehran University). Iran Higher Education, 2(10): 125-138. [In Persian] Armoun, Asgar; Sattari, Sadroddin and Namvar, Yousef. (2018). Identifying and explaining the factors affecting knowledge sharing among faculty members of Ardabil University of Medical Sciences. Health and Health, 9(3), 333-346 [In Persian] Biranvand, Ali and Seif, Mohammad Hossein. (2017). Investigating the effect of effective factors on the intention to share knowledge. Approach, 72: 47-60. [In Persian] Hosseini Sarkhosh, Mehdi; Akhavan, Peyman and Garmabadri, Mohsen. (2014). Investigating the effect of the quality of work life on the formation of knowledge sharing behavior in a telecommunication center in Iran. Technology Growth, 11(44): 69-61. [In Persian] Kholich Lee, Behrouz. (2009). Knowledge management: the process of creating, sharing and applying intellectual capital in business. Tehran: Side. [In Persian] Nouri Kohani, Marzieh and Nadi, Mohammad Ali. (2018). Structural relationship between intrinsic and extrinsic motivation, attitude towards knowledge sharing, perceived behavioral control, subjective norms and intention to share knowledge with knowledge sharing behavior. Education and School Studies, 8(20), 127-154. [In Persian] Rajaei Azarkharani, Abbas; Rajaeipour, Saeed and Hoveyda, Reza. (2015). Investigating the level of knowledge sharing behavior of faculty members of selected universities in Isfahan. Development of education in medical sciences, 9(21): 46-37. [In Persian] Salimi, Qasem; Turkzadeh, Jafar and Dehghan Farsi, Zohreh. (2018). The effect of social capital on knowledge sharing in knowledge production groups in a public university. Iranian public administration studies.3: 79-95. [In Persian] Salimi, Qasem; Heydari, Elham and Keshavarzi, Fahimeh. (2012). Explaining the relationship between students' commitment and knowledge sharing behavior in the university: the variable contribution of knowledge sharing attitude. Academic Library and Information Research, 47(4): 351-374. [In Persian] Seif, Mohammad Hassan; Sabet Maharlouei, Abbas; Rastegar, Ahmad and Talebi, Saeed. (2014). Factors affecting the willingness to share knowledge among faculty members of Shiraz University of Medical Sciences. Education in Medical Sciences, 15(5), 41-50. [In Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |