تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,642 |
تعداد مقالات | 13,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,617,844 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,104,666 |
عوامل تاثیرگذار بر هویت فرهنگی دانشجویان ایرانی عضو شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی: فیس بوک، تلگرام و اینستاگرام) | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
دوره 7، شماره 26، مرداد 1400 اصل مقاله (1.77 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2021.33934.535 | ||
نویسندگان | ||
معصومه لطیفی![]() ![]() | ||
1دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی، تهران. ایران. | ||
2استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
4استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران. ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه شبکههای اجتماعی مجازی به مثابه بستری برای انتقال پیامهای فرهنگی نقش مهمی در شکلدهی به فرهنگ دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر هویت فرهنگی دانشجویان ایرانی عضو شبکههای اجتماعی مجازی انجام شد. نمونه پژوهش385 نفر از دانشجویان پر مصرف شبکههای اجتماعی (فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام) میباشند که به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. براساس یافتهها بین متغیرهای مستقل حضور و تعامل، نوع شبکه، انگیزه-های استفاده از شبکه و انگیزههای انطباق بین فرهنگی دانشجویان با متغیر وابسته هویت فرهنگی رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد انگیزه استفاده از شبکه با 71/0 درصد ضریب مسیر بیشترین و نوع شبکه اجتماعی با ضریب مسیر 14/0 کمترین تاثیر را بر هویت فرهنگی دارد؛ بر طبق مدل نهائی برازش شده در مولفههای هویت فرهنگی، نظام اجتماعی با 74/0درصد ضریب مسیر نسبت به زبان با 64/0درصد ضریب مسیر بیشترین تاثیر را از متغیرهای مستقل میپذیرد. براساس نتایج لازم است پیش از هر گونه اقدام سیاستگذارانه، تصمیمسازی و جهتگیریهای آتی در حوزه شبکههای اجتماعی از سوی سیاستگذاران و متولیان امر نیازها و انگیزههای دانشجویان چه در حوزه استفاده هدفمند از شبکهها و چه در حوزه انطباق بین فرهنگی به رسمیت شناخته شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت فرهنگی؛ شبکههای اجتماعی؛ دانشجویان؛ عوامل تاثیرگذار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 156 |