تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,640 |
تعداد مقالات | 12,999 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,168,738 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,028,992 |
بدفهمی های دانش آموزان دوزبانه در دروس فارسی و نگارش و نقش زبان مادری | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
دوره 17، شماره 61، مهر 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2021.57528.3221 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم قره مشک غراوی1؛ رضا میرعرب رضی ![]() ![]() ![]() | ||
1کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تریتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش تعیین بدفهمی دانش آموزان دو زبانه ترکمن در دروس فارسی و نگارش و نقش زبان مادری بود. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه بود. جامعه پژوهش 10 نفر از صاحبنظران و 145 نفر از معلمان پایه اول ابتدایی مدارس (دولتی) شهرستان مراوه تپه (استان گلستان) بود. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کدگذاری و مقوله بندی استفاده گردید. نتایج نشان داد، مهمترین اشکال و انواع بدفهمی در بین دانش آموزان دو زبانه ترکمن عبارت اند از بدفهمی ادراکی، بدفهمی بومی، ترجمه نادرست، مفاهیم پیش دانسته. میانگین نمرات بدفهمی در فارسی 51/3 و در نگارش 29/2 بود که درسطح کوچکتر از 05/0 معنادار بود. علاوه بر آن، نتایج نشان داد آموزش به زبان مادری می تواند در کاهش بدفهمی های ادراکی و بومی در یادگیری دانش آموزان دوزبانه نقش ایفا کند. با توجه به یافته ها می توان بد فهمی را مبحثی مهم در آموزش دروس فارسی و نگارش کودکان دو زبانه در دوره ابتدایی به شمار آورد و به اهمیت نقش زبان مادری در کاهش بدفهمی ها پی برد. | ||
کلیدواژهها | ||
بدفهمی؛ دوزبانگی؛ زبان مادری؛ فارسی و نگارش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 236 |