تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,846,390 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,760,844 |
بدفهمی های دانش آموزان دوزبانه در دروس فارسی و نگارش و نقش زبان مادری | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 61، مهر 1400، صفحه 57-76 اصل مقاله (728.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2021.57528.3221 | ||
نویسندگان | ||
رضا میرعرب رضی ![]() ![]() ![]() | ||
1استادیار گروه علوم تریتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران | ||
3کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش تعیین بدفهمی دانش آموزان دو زبانه ترکمن در دروس فارسی و نگارش و نقش زبان مادری بود. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه بود. جامعه پژوهش 10 نفر از صاحبنظران و 145 نفر از معلمان پایه اول ابتدایی مدارس (دولتی) شهرستان مراوه تپه (استان گلستان) بود. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کدگذاری و مقوله بندی استفاده گردید. نتایج نشان داد، مهمترین اشکال و انواع بدفهمی در بین دانش آموزان دو زبانه ترکمن عبارت اند از بدفهمی ادراکی، بدفهمی بومی، ترجمه نادرست، مفاهیم پیش دانسته. میانگین نمرات بدفهمی در فارسی 51/3 و در نگارش 29/2 بود که درسطح کوچکتر از 05/0 معنادار بود. علاوه بر آن، نتایج نشان داد آموزش به زبان مادری می تواند در کاهش بدفهمی های ادراکی و بومی در یادگیری دانش آموزان دوزبانه نقش ایفا کند. با توجه به یافته ها می توان بد فهمی را مبحثی مهم در آموزش دروس فارسی و نگارش کودکان دو زبانه در دوره ابتدایی به شمار آورد و به اهمیت نقش زبان مادری در کاهش بدفهمی ها پی برد. | ||
کلیدواژهها | ||
بدفهمی؛ دوزبانگی؛ زبان مادری؛ فارسی و نگارش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |