تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,819,256 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,752,028 |
مؤلفههای نظریه سیاستی آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با فضای مجازی از نگاه خبرگان مدیریتی و اجرایی | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 27، آبان 1400، صفحه 38-1 اصل مقاله (1.9 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2021.57164.1100 | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمدعلی شکیب1؛ ناصر باهنر ![]() ![]() | ||
1دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
2دانشیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)،تهران،ایران. | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
رشد و گسترش فضای مجازی و همهگیری بهرهمندی از آن بهخصوص در میان کودکان و نوجوانان، سبب ایجاد دغدغه بسیار جدی برای خانوادهها و متولیان امر آموزش و تربیت در کشور از حیث چگونگی مواجهه با آن شده است. استفاده گسترده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و عدم نظارت و تنظیم گیری کافی از سوی نهادهای متولی امر تربیت، به دلیل تأثیرگذاری شگرف آن بر فرآیندهای تربیتی و تغییر کنش های رفتاری آنان، به مرور سبب ایجاد گسست ها و بحران های اجتماعی و شکاف های میان نسلی عمیق میان والدین و فرزندان خواهد شد و به تدریج جایگاه مدرسه به عنوان مهمترین رکن تعلیم و تربیت رسمی و عمومی را متزلزل خواهد کرد. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی درصدد فهم وضعیت موجود نظریه سیاستی وزارت آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با فضای مجازی و به دست آوردن مؤلفههای وضعیت مطلوب آن، از طریق مصاحبه عمیق با مدیران و خبرگان و تحلیل دادههای بهدستآمده از طریق روش داده بنیاد بوده است. نگاه مبتنی بر تصدیگری در وزارت آموزشوپرورش، عدم تعامل صحیح با بخش خصوصی و بازار، ضعف بدنه مدیریتی و ستادی آموزشوپرورش، مؤلفههای نظری موجود را تشکیل دادهاند. مؤلفههای مطلوب نظریه سیاستی نیز، ایفای نقش تنظیم گری و راهبری و نظارت محتوایی توسط آموزشوپرورش در کنار تعریف نقش صحیح برای بخش خصوصی جهت تولید محتوای سالم، مفید و ایمن، و ضرورت توجه به اولویت ایجاد سرویس و تولید محتوای بومی در زیرساخت شبکه ملی را شامل میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
"آموزشوپرورش"؛ "فضای مجازی"؛ " تعلیم و تربیت"؛ " شکاف دیجیتال"؛ "نظریه سیاستی" | ||
مراجع | ||
منابعاشتریان، کیومرث، (1391)، نقشه راه تدوین و طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ج اول، تهران: دبیرخانه همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
الویری، محسن، (1391)، چیستی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نقش حوزههای علمیه در تدوین آن، نشریه مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، سال اول، شماره 1، صص 90-69.
باقرزاده، مهر انگیز، (1399)، تأثیر عملکرد آموزش در فضای مجازی در تعاملات یاددهی و یادگیری، پژوهشنامه اورمزد، شماره 51، صص 135-127.
باهنر، ناصر، مهدی پور، حسین، (1399)، نظریه سیاستی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با فضای مجازی، رساله دکتری، تهران: دانشگاه امام صادق علیه السلام
بل، دیوید، (1388)، درآمدی بر فرهنگهای سایبری، ترجمه مسعود کوثری و حسین حسنی، تهران: انتشارت جامعه شناسان
داناییفرد، حسن و امامی، سید مجتبی (1386). «استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریهپردازی داده بنیاد». اندیشه مدیریت. سال اول. شماره دوم. پاییز و زمستان. صص 97-69.
شریفی، سیدمهدی، کرمی نامیوندی، سجاد (1397)، بررسی ابعاد آموزش سواد رسانهای و اطلاعاتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور، دو فصلنامه علمی و پژوهشی دین و ارتباطات، سال 25، شماره 54، صص 140-111.
صفایی، امیر، فریادی، شهرزاد، (1392)، نظریه سیاستی و برنامهریزی محیطزیست (مطالعه موردی: نظریه توسعه پایدار)، همایش کنگره پیشگامان پیشرفت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دوره 3.
فاضلی، نعمتالله، (1387)، مدرن یا امروزی شدن فرهنگ ایران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
کاستلز، مانوئل، (1396)، قدرت ارتباطات، ترجمه حسین بصیریان جهرمی، چاپ اول (ویرایش دوم)، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
کاظم پوریان، سعید، عبدولی، سمانه (1395)، سواد دیجیتال: راهکاری برای پوشش شکاف دیجیتال و پرورش شهروند دیجیتال، نشریه سیاستنامه علم و فناوری، دوره 6، شماره 4.
محمدی، هورا (1399)، بررسی نقش بهره از تکنولوژی و فناوری آموزشی در محیط یاددهی و یادگیری، پژوهشنامه اورمزد، شماره 51، صص 125-115.
مک کوایل، دنیس (1388)، نظریه ارتباطجمعی، ترجمه پرویز اجلالی، چاپ سوم، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها
وبستر، فرانک (1390)، نظریههای جامعه اطلاعات، ترجمه اسماعیل قدیمی، چاپ اول، تهران: انتشارات امیرکبیر.
همتیان، مجاهد، آقاجری، حسن، حسینی منش، سیدعباس، (1395)، فرصتها و چالشهای رسانههای نوین و فضای مجازی با تأکید بر نقش اینترنت در آموزشوپرورش، اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران.
تارنمای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی www.Cra.ir
Bavakhani Azadeh, Mohammad hosain Yarmohammadian, narges Keshtiaray. (2019), A comparative study of revision models of teacher education curriculum in australia, singapore and turkey: New pattern for Iran, Iranian journal of comparative education, volume 2, number 3; page(s) 277 to 297 Bolter, J David and Grusin, R, (1999), “Remediation: Understanding New Media”, the MIT Press Publications Greenhow, C. and Galvin, S. (2020), "Teaching with social media: evidence-based strategies for making remote higher education less remote", Information and Learning Sciences, Vol. 121 No. 7/8, pp. 513-524 Hague and Payton, (2010), Digital literacy across the curriculum a Futurelab handbook. José Gómez-Galán, (2020), Media Education in the ICT Era: Theoretical Structure for Innovative Teaching Styles, information, Licensee MDPI, Basel, Switzerland Lisrter, M and Dovay, J and Giddings, (2009), S and Grant, F and Kelly, K, “New Media: A Critical Introduction”, London: Routledge Publications Logan,Robert K, (2005), Understanding New Media, Peter Lang Publishing. Lorelle J. Burton, Jill Lawrence, Jane Summers, Peter Gibbings, (2013), Developing Dart: A Digital Learning Tool to Facilitate Equity and Access in the Contemporary Higher Education Context, Conference: Open and Distance Learning Association of Australia Distance Education Summit (ODLAA 2013): Eeducation Across Space and Time: Sydney, Australia Manovich, L, (2003), “The Language of New Media”, The MIT Press Publications Valkenburg, Patti M, Piotrowski, Jessica Taylor (2017), plugged in How Media Attract and Affect Youth, Yale University Press. Vandijk, j, (2006), network society, SAGE Publications, University of Twente, Netherlands Anderson,monica, jiang, JingJing, (2018) Teens, Social Media & Technology, www.pewresearch.org. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |