تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,640 |
تعداد مقالات | 12,999 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,155,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,028,638 |
ترسیم الگوهای رفتاری و کنشهای ارتباطی کاربران بازیهای رایانهای در گیمنتهای تهران | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 27، آبان 1400 اصل مقاله (1.27 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2021.58192.1126 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی صمدی1؛ مهدی محسنیان راد ![]() | ||
1دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2استاد دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران. | ||
3دانشیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه بازیهای رایانهای به عنوان عرصه جدیدی از ظهور رسانههای نوین در بعد جامعهپذیری مطرحاند که بنابر نظر بسیاری از صاحبنظران، در سالهای آتی به صنعت اول سرگرمی در جهان مبدل میشوند، از سوی دیگر، گیمنتها در جامعه ایران به عنوان عرصه ظهور رفتارها و کنشهای ارتباطی کاربران بازیهای ویدئویی و رایانهای، در ترسیم فرهنگ بازیکردن در جوامع از جمله جامعه ایرانی جایگاه ویژهای بر عهده دارند، لذا این مقاله در راستای چنین هدفی در تلاش است تا به این پرسش پاسخ دهد که الگوی رفتارها و کنشهای ارتباطی کاربران بازیهای رایانهای در گیمنتهای شهر تهران چگونه است؟ بنابراین، برای پاسخ بدین پرسش، متکی بر روش مشاهده مشارکتی، 35 گیمنت در شهر تهران و با نمونهگیری خوشهای مورد مشاهده قرار گرفت و در کنار 53 مصاحبه نیمهساختمند با کاربران این گیمنتها بر اساس نمونههای در دسترس، و یادداشتها و تصاویر تهیه شده توسط مشاهدهگران و نیز مراجعه به صفحات مجازی این اجتماعات، دادههای حاصل شده به کمک روش تحلیل مضمون و بر اساس مدل ولکات تجزیه و تحلیل شد. در نتیجه، 17 الگوی رفتاری و کنش ارتباطی مانند الگوی هیجان- تن صدا، الگوی اختلاط جنسیتی و تعدیل فحاشیهای کنشگونه و رفتارگونه، و الگوی عدم واکنش به توهین و تحقیر حاصل گردید که نشان دهنده وضعیت یک اجتماع پشت صحنهای است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگهای بازی کردن؛ کنشهای ارتباطی؛ رفتارهای ارتباطی؛ گیمنتها؛ بازیهای ویدئویی و رایانهای؛ پلی و گیم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 546 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 50 |