تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,661 |
تعداد مقالات | 13,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,486,335 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,445,391 |
خصوصی سازی سیستم ثبتی از طریق دفاتر اسناد رسمی | ||
پژوهش حقوق عمومی | ||
مقاله 3، دوره 23، شماره 72، آبان 1400، صفحه 71-93 اصل مقاله (2.68 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjpl.2021.48743.2299 | ||
نویسنده | ||
نسرین طباطبائی حصاری ![]() ![]() | ||
استادیار موسسه حقوق تطبیقی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
از یک سو ماهیت حاکمیتی سیستم های ثبتی سبب شده که امور ثبتی توسط بخش دولتی و از طریق کارمندان دولت اداره شوند و از سوی دیگر تفکر «کوچک کردن دولت» و «افزایش نقش نظارتی دولتها» سبب طرح خصوصی سازی سیستم های ثبتی گردیده که یکی از شیوه های آن واگذاری انجام امور ثبتی به متخصصان غیر دولتی یعنی نهاد دفاتر اسناد رسمی است. امری که به دلیل لزوم انجام امور حاکمیتی توسط دولت این سوال را مطرح می سازد که دفاتر اسناد رسمی چه ماهیتی دارند و با چه مبانی حقوقی این وظیفه حاکمیتی دولت را می توان به آنها واگذار کرد؟ مقاله حاضر با نگاهی تطبیقی نتیجه گرفته از یک سو، باید میان «حرفه سردفتری» که حرفه خصوصی است و «نقش سردفتر» که نقشی عمومی است، تفکیک قائل شد. مبتنی بر همین نقش، سردفتر مامور عمومی ای است که به نام دولت اقدام می کند و دارای ماهیت حاکمیتی است و از سوی دیگر، هرچند امور ثبتی امور حاکمیتی تلقی می گردند، لکن بر مبنای پیش بینی امکان انجام امور حاکمیتی با «مشارکت مردم» در قوانین بالادستی، برون سپاری وظایف سازمان ثبت به دفاتر اسناد رسمی منطبق با سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
"امور حاکمیتی"؛ " حقوق ثبت"؛ "خدمات عمومی"؛ "سردفتران لاتین"؛ "سردفتران عمومی" | ||
مراجع | ||
کتابها
مقالهها
References Books
Articles
Thesis
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 265 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 142 |