تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,640 |
تعداد مقالات | 12,999 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,168,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,028,764 |
واکاوی ساختمان دستوری گروه اسمی در نوشتار فارسیآموزان غیرایرانی: مورد فارسیآموزان چینی سطح فرامیانی(B2) | ||
علم زبان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 دی 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ls.2021.57731.1417 | ||
نویسنده | ||
محمد باقر میرزایی حصاریان ![]() | ||
گروه آزفا دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور آشنایی بیشتر با ویژگیهای دستوری نوشتار فارسیآموزان انجام شده است. پرسش اصلی، چگونگی ساختمان دستوری گروههای اسمی در نوشتار فارسیآموزان چینی سطح فرامیانی است. تعیین پرکاربردترین و کمکاربردترین وابستههای گروه اسمی در نوشتار فارسیآموزان و نیز سنجش کارآمدی دستور توصیفی باطنی از مسایل فرعی پژوهش به شمار میآیند. پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی است و با استفاده از پیکرهای زبانی برگرفته از آزمون نگارش پایان دوره تکمیلی 36 فارسیآموز چینی در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برپایه دستور توصیفی باطنی انجام گرفته است. براساس یافتههای پژوهش، بیشتر گروههای اسمی(84%) هیچ وابستهای نداشتند؛ در گروههای اسمی تک وابسته که 15% مجموع گروههای اسمی را به خود اختصاص دادند، وابستههای پیرو «اسم»،«صفت» و وابستهی پیشرو «اشاری/سور» بیشترین فراوانی را داشتند. در گروههای اسمی دو وابسته که حدوداً 1% مجموع گروههای اسمی را داشتند و نیز در معدود گروههای اسمی سه و چهاروابستهای، وابستهی پیرو «اسم» و «صفت» بیشترین فراوانی را داشتند. یافتهها نشان از توانایی یا تمایل اندک فارسیآموزان در گسترش ساخت درونی گروههای اسمی با وابستههای پیشرو و پیرو دارد. در سطح جزییتر یافتهها توانایی یا تمایل بیشتر فارسیآموزان چینی به کاربرد وابستههای پیرو نسبت به وابستههای پیشرو را نشان میدهد. به نظر میرسد با آموزش ساختمان دستوری گروه اسمی به فارسیآموزان میتوان کیفیت نوشتار آنان را افزایش داد. پژوهش کارایی دستور توصیفی باطنی در توصیف دقیق نوشتار فارسیآموزان چینی را نیز تایید می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
فارسی آموز غیر ایرانی؛ فارسیآموز چینی؛ سطح فرامیانی؛ گروه اسمی؛ نوشتار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 |