| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,767,586 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,990,327 |
جستاری بر اصول انتظام بصری در نقوش آثار سنگ صابونی جیرفت | ||
| دو فصلنامه دانش های بومی ایران | ||
| مقاله 6، دوره 8، شماره 15، شهریور 1400، صفحه 243-277 اصل مقاله (3.36 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjik.2022.63052.1286 | ||
| نویسندگان | ||
| ناهید جعفری دهکردی1؛ احسان زارعی2؛ مریم قاسمی* 3 | ||
| 1دانشجوی دکترا | ||
| 2دانشگاه شهرکرد | ||
| 3دانشجوی دکتری | ||
| چکیده | ||
| این جستار بر آن است که برپایه مطالعات اسنادی و با هدف شناخت موقعیت هنر حوزه هلیلرود در تاریخ هنرهای دیداری، به شناسایی، توصیف و تحلیل عوامل موثر در ایجاد انتظام بصری در آثار سنگ صابونی جیرفت بپردازد. نگارندگان تلاش دارند در جهت پاسخگویی این پرسش برآیند که: هنرمند یا صنعتگر حوزه باستانی هلیلرود، وارث یا بانی کدامیک از تجربیات هنری بوده است؟ از آنجا که نقوش اجراشده بر روى این آثار در نهایت زیبایی، توازن، تناسب و تعادل طراحی و اجرا شدهاند، میتوان چنین انگاشت که سازندگان آنها افزون بر آگاهی از کاربرد هنری خطوط و نقوش، از دانش و مبانی بصری نیز آگاه بودهاند. یافتهها نشان میدهد که مهندسی و فهم بصری عناصر در سطحِ اشیاء، در جهت تعامل ساختاری خط و نقش آنها بوده و دستیابی به وحدت در آثار هنری از مهمترین اهداف ساخت آنها بوده است. هنرمند/صنعتگر حوزه هلیلرود، شناختی نسبتاً روشن از کار خود به مثابه یک کار هنری داشته و سعی بر ایجاد رابطه بین طرح و زمینه، دورنما، ایجاد تنوع و ایستاگریزی با تکرار پیکرهها و عناصر کرده است. ضمن اینکه برخی جنبههای ابتدایی [و غیرپیشرفته] نظیر یکدستی در ابعاد پیکرهها، فقدان زندهنمایی، بافت و سادگی را میتوان در آنها مشاهده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هلیلرود؛ تمدن جیرفت؛ عناصر بصری؛ سنگ صابونی؛ عناصر تجسمی؛ انتظام بصری | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,013 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,350 |
||