تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,654 |
تعداد مقالات | 13,133 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,974,017 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,260,938 |
نقش شبکههای اجتماعی مجازی در مهارتهای ارتباطی دانشآموزان با آسیب شنوایی با استفاده از تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 43، مهر 1400، صفحه 117-139 اصل مقاله (1.32 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.61096.2328 | ||
نویسنده | ||
احسان طوفانی نژاد ![]() ![]() | ||
دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، محقق مهمان مرکز نوآوریهای تدریس، دانشگاه استرالیای جنوبی | ||
چکیده | ||
استفاده از فناوریهای نوین مانند شبکههای اجتماعی مجازی در محیطهای یادگیری علاوه بر تأثیر بر یادگیری، باعث ارائه راهکارهایی گردیده که تا قبل از آن بهسختی قابلاجرا بود. این مهم در حوزه افراد با نیازهای ویژه از اهمیت دوچندانی برخوردار است. این تحقیق باهدف بررسی اثر شبکههای اجتماعی مجازی بهعنوان یک رسانه غنیساز در مهارتهای ارتباطی دانشآموزان با آسیب شنوایی و همچنین معرفی تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شد. روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون و جامعه آماری تمام دانشآموزان با آسیب شنوایی پایه نهم در شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 که در مدارس دانشآموزان با آسیب شنوایی ثبتنام کردند، بود. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه مولد نام با روایی و پایایی تأییدشده بود و از روش تحلیل شبکههای اجتماعی جهت تحلیل و بررسی دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد میزان ارتباط تحصیلی دانشآموزان با آسیب شنوایی بعد از حضور و فعالیت آموزشی در شبکههای اجتماعی مجازی تفاوت معنیداری دارد (65/5 =t، 05/0>P). لذا شبکههای اجتماعی مجازی میتوانند تأثیر مثبتی برافزایش تعامل و ارتباط تحصیلی دانشآموزان با آسیب شنوایی داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکههای اجتماعی مجازی؛ مهارت ارتباطی؛ دانشآموزان با آسیب شنوایی؛ تحلیل شبکههای اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 129 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |