تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,875,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,777,517 |
نقش شبکههای اجتماعی مجازی در مهارتهای ارتباطی دانشآموزان با آسیب شنوایی با استفاده از تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 43، مهر 1400، صفحه 117-139 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.61096.2328 | ||
نویسنده | ||
احسان طوفانی نژاد ![]() ![]() | ||
دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، محقق مهمان مرکز نوآوریهای تدریس، دانشگاه استرالیای جنوبی | ||
چکیده | ||
استفاده از فناوریهای نوین مانند شبکههای اجتماعی مجازی در محیطهای یادگیری علاوه بر تأثیر بر یادگیری، باعث ارائه راهکارهایی گردیده که تا قبل از آن بهسختی قابلاجرا بود. این مهم در حوزه افراد با نیازهای ویژه از اهمیت دوچندانی برخوردار است. این تحقیق باهدف بررسی اثر شبکههای اجتماعی مجازی بهعنوان یک رسانه غنیساز در مهارتهای ارتباطی دانشآموزان با آسیب شنوایی و همچنین معرفی تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شد. روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون و جامعه آماری تمام دانشآموزان با آسیب شنوایی پایه نهم در شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 که در مدارس دانشآموزان با آسیب شنوایی ثبتنام کردند، بود. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه مولد نام با روایی و پایایی تأییدشده بود و از روش تحلیل شبکههای اجتماعی جهت تحلیل و بررسی دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد میزان ارتباط تحصیلی دانشآموزان با آسیب شنوایی بعد از حضور و فعالیت آموزشی در شبکههای اجتماعی مجازی تفاوت معنیداری دارد (65/5 =t، 05/0>P). لذا شبکههای اجتماعی مجازی میتوانند تأثیر مثبتی برافزایش تعامل و ارتباط تحصیلی دانشآموزان با آسیب شنوایی داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکههای اجتماعی مجازی؛ مهارت ارتباطی؛ دانشآموزان با آسیب شنوایی؛ تحلیل شبکههای اجتماعی | ||
مراجع | ||
منابع
افتاده، جواد (1395). تحلیل شبکههای اجتماعی. تهران: ثانیه.
ذکیانی، غلامرضا؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ طوفانینژاد، احسان؛ و عابدی، رها (1394) مجموعه مقالات همایش ملی شبکههای اجتماعی مجازی بستری برای آموزش و یادگیری. انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
زارعی زوارکی، اسماعیل (1398) طراحی و اعتباریابی مدل یادگیری تلفیقی با تاکید بر فنّاوریهای دیجیتال برای دانشآموزان با نیازهای آموزشی ویژه. روانشناسی افراد استثنائی. 9 (34): 51-78
طوفانینژاد، احسان (1397) طراحی الگوی آموزشی محیط یادگیری غنیشده با شبکه اجتماعی مجازی و تأثیر آن بر میزان یادگیری و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با آسیب شنوایی در درس علوم. رساله دکتری. دانشگاه علامهطباطبائی.
کلیولند، مارتا و دن ویلتون، اینس (1400) راهنمای یادگیری تلفیقی. ترجمه اسماعیل زارعیزوارکی و مریم شیردلپور. تهران: مبنای خرد.
مورس، د. (2001) آموزش و پرورش ناشنوایان: روانشناسی، اصول و کاربردها. ترجمه بتول اخوی راد و فاطمه لشکرینژاد (1391). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
Antoniadis, I., Koukoulis, I., & Serdaris, P. (2017). Social Networking Sites’ Usage in a Period of Crisis. A Segmentation Analysis of Greek College Students. In A. Kavoura, D. P. Sakas, & P. Tomaras (Eds.), Strategic Innovative Marketing: 4th IC-SIM, Mykonos, Greece 2015 (pp. 73–79). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-33865-1_9
Askar, P. (2011). Social network analysis for e-learning environments. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 28, 992. doi:10.1016/j.sbspro.2011.11.183
Awad, A. (2013). Facebook impact on psychological and social adjustment on deaf high school students in Jordan. Journal of Education and Practice, 4(3), 57–69. Retrieved from http://www.iiste.org/Journals/index.php/JEP/article/view/4493/4561
Blom, H., Marschark, M., Vervloed, M. P. J., & Knoors, H. (2014). Finding Friends Online: Online Activities by Deaf Students and Their Well-Being. PLoS ONE, 9(2), e88351. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0088351
Bruun, J., & Brewe, E. (2013). Talking and learning physics: Predicting future grades from network measures and Force Concept Inventory pretest scores. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 9(2), 020109. doi: 10.1103/PhysRevSTPER.9.020109
Chen, B., & Bryer, T. (2012). Investigating instructional strategies for using social media in formal and informal learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(1), 87-104. https://doi.org/10.19173/irrodl.v13i1.1027
Cuculick, J. A. (2014). Facebooking among deaf college students: Deaf-gain and Funds of Knowledge. University of Rochester. Retrieved from http://hdl.handle.net/1802/28353
Ellison, N. B., Vitak, J., Gray, R., & Lampe, C. (2014). Cultivating social resources on social network sites: Facebook relationship maintenance behaviors and their role in social capital processes. Journal of Computer‐Mediated Communication, 19(4), 855-870. doi: 10.1111/jcc4.12078
Engelberg, E., & Sjöberg, L. (2004). Internet Use, Social Skills, and Adjustment. CyberPsychology & Behavior, 7(1), 41–47. https://doi.org/10.1089/109493104322820101
Grunspan, D. Z., Wiggins, B. L., & Goodreau, S. M. (2014). Understanding Classrooms through Social Network Analysis: A Primer for Social Network Analysis in Education Research. CBE Life Sciences Education, 13(2), 167–178. Doi:10.1187/cbe.13-08-0162
Heidemann, J., Klier, M., & Probst, F. (2012). Online social networks: A survey of a global phenomenon. Computer Networks, 56(18), 3866-3878.
Jenkins, H., Clinton, K., Purushotma, R., Robison, A.J. and Weigel, M. (2006), Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century, The John D. and Catherine T. MacArthur Foundation, Chicago, IL, available at: www.scribd.com/doc/15030192/Confronting-the-Challenges-of-Participatory-Culture (accessed February 21, 2017).
Kouwenberg, M. (2013). Social-emotional factors underlying internalizing problems and peer relations in deaf or hard of hearing youth. Developmental and Educational psychology, Faculty of Social and behavioural Sciences, Leiden University. Retrieved from https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/20757
Nijland, F., Van Amersfoort, D., Schreurs, B., & De Laat, M. (2018). Stimulating teachers’ learning in networks: Awareness, ability, and appreciation. In S. A. Yoon & K. J. Baker-Doyle (Eds.), Social Capital, Social Networks, Teachers, and Educational Change: Interventions and Outcomes, London: Routledge.
Omar, H. (2014). A grounded theory study to evaluate the use of community-based technologies to enhance the educational experience for deaf and hard of hearing students in higher education. University of Hawaii at Manoa. Retrieved from http://hdl.handle.net/10125/100385
Ophir, Y. (2017). SOS on SNS: Adolescent distress on social network sites. Computers in Human Behavior, 68, 51-55. doi:10.1016/j.chb.2016.11.025
Orr, E. S., Sisic, M., Ross, C., Simmering, M. G., Arseneault, J. M., & Orr, R. R. (2009). The Influence of Shyness on the Use of Facebook in an Undergraduate Sample. CyberPsychology & Behavior, 12(3), 337–340. https://doi.org/10.1089/cpb.2008.0214
Prell, C. (2012). Social network analysis: History, theory and methodology. Sage.
Robins, G. (2015) Doing Social Network Research. Sage.
Ryan, T., & Xenos, S. (2011). Who uses Facebook? An investigation into the relationship between the Big Five, shyness, narcissism, loneliness, and Facebook usage. Computers in Human Behavior, 27(5), 1658–1664. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.02.004
Scott, J. (2017). Social network analysis. Sage.
Toofaninejad, E., Zaraii Zavaraki, E., Dawson, S., Poquet, O., & Sharifi Daramadi, P. (2017). Social media use for deaf and hard of hearing students in educational settings: a systematic review of literature. Deafness & Education International, 19:3-4, 144-161, DOI: 10.1080/14643154.2017.1411874
Vivian, R. J. (2012). Students â€TM Use of Personal Social Network Sites to Support their Learning Experience. University of South Australia. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2337.6484
Walker, D & Hopes, j (2003) Maston evaluation of social skills with youngesters. McGrow-Hill
Wauters, L. N., & Knoors, H. (2017). Social integration of deaf children in inclusive settings. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 13, 21–36. doi:10.1093/deafed/enm028
Wong, C. L., Ching, T. Y. C., Whitfield, J., & Duncan, J. (2016). Online Social Participation, Social Capital and Literacy of Adolescents with Hearing Loss: A Pilot Study. Deafness & Education International, 18(2), 103–116. https://doi.org/10.1080/14643154.2016.1159783
Zavaraki, E. Z., & Schneider, D. (2019). Blended Learning Approach for Students with Special Educational Needs: A Systematic Review. Journal of Education & Social Policy, 6(3), 75-86.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 252 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 97 |