تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,640 |
تعداد مقالات | 12,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,997,354 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,917,491 |
اثربخشی برنامه آموزش حل مسئله خلاق بینفردی بر خلاقیت و مهارتهای اجتماعی کودکان کار | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 43، مهر 1400، صفحه 207-232 اصل مقاله (1.32 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.62339.2350 | ||
نویسندگان | ||
لیلا کاشانی وحید ![]() ![]() | ||
1استادیار گروه روان شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران | ||
2استادیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3استادیار واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش مهارتهای حل مسئله خلاق بینفردی بر خلاقیت و مهارتهای اجتماعی کودکان کار بود. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی و در قالب طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. 20 نفر از کودکان کار پسر 7 تا 10 ساله به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. برنامه آموزش حل مسئله خلاق بینفردی برای گروه آزمایش در 15 جلسه (هر جلسه 70-90 دقیقه) اجرا گردید. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از آزمون تفکر خلاق تورنس فرم الف و ب (TTCT) و مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی (SSRS) فرم آموزگار استفاده شد. دادهها با استفاده از نسخه 26 نرمافزار SPSS و آزمون کوواریانس تحلیل شد. یافتههای بهدستآمده نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در هر دو متغیر وابسته تفاوت معناداری وجود داشت و آموزش مهارتهای حل مسئله خلاق موجب بهبود خلاقیت و مهارتهای اجتماعی شد. برنامه حل مسئله خلاق بین فردی بهعنوان راهکاری مداخلهای و پیشگیرانه برای کودکان کار میتواند مورداستفاده متخصصان و دستاندرکاران این حیطه قرار بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسأله خلاق؛ خلاقیت؛ کودکان کار؛ مهارتهای اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 34 |