تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,641 |
تعداد مقالات | 13,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,556,584 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,073,714 |
اثربخشی مهارتآموزی بر پایه الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری خاص | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 43، مهر 1400، صفحه 1-27 اصل مقاله (1.24 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.60641.2321 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه فتاحی ![]() ![]() | ||
1روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا | ||
3استادیار دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
بیشتر کودکان دارای اختلال یادگیری خاص، انواع مشکلهای اجتماعی را در مدرسه تجربه میکنند، تکرار تجربههای منفی در کلاس درس و تعامل نادرست با همسالان، مشکلهای عاطفی و رفتاری را فراهم میکند که زمینهساز کاهش شایستگی اجتماعی در دانشآموزان است؛ بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تأثیرگذاری مهارتآموزی بر پایهی الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی در راستای بهبود شایستگیهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهپژوهشی، شامل تمامی دانشآموزان (تقریباً 50 نفر) دختر دارای اختلال یادگیری خاص دورهی ابتدایی، (پایههای اول تا چهارم) شهرستان ابرکوه (استان یزد) در سال تحصیلی 1398 بود. از جامعه مورد نظر، 16 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو (گروه آزمایش، 8 نفر وگروه کنترل، 8 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه 47 سؤالی شایستگی اجتماعی فلنر، لیس و فلیپس (1990) بود. بعد از اجرای پیشآزمون، برنامه مهارتآموزی، بر اساس الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی داج (1993) طی 14 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. سپس برای هر دو گروه پسآزمون اجرا شد. در جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چند متغیری بهمنظور بررسی فرضیههای پژوهش استفاده شد. نتایج بهدستآمده از این پژوهش، نشان داد که آموزش الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی در افزایش شایستگی اجتماعی دانشآموزان دختر دارای اختلالهای یادگیری، در سطح 001/0 معنیدار است.درمجموع نتایج حاصل از این پژوهش، کارایی آموزش الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی را در افزایش شایستگی اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص را مورد تأیید قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی اجتماعی؛ اختلال یادگیری خاص؛ الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 171 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |