تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,640 |
تعداد مقالات | 12,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,997,380 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,917,504 |
مقایسه اثربخشی بازیدرمانی و نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 43، مهر 1400، صفحه 175-206 اصل مقاله (1.31 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.60612.2319 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل فرید ![]() | ||
1دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
3کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، مراغه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازیدرمانی و نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش، آزمایشی با کارآزمایی بالینی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون چند گروهی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری شهرستان مراغه در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که دانشآموزان با اختلال یادگیری تشخیص دادهشده بودند. از بین این دانشآموزان، 30 دانشآموز بهصورت نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه آماری انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار مورداستفاده جهت جمعآوری دادهها، آزمون عصبروانشناختی کانرز (2004) بود. برای تحلیل دادههای جمعآوریشده از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کارکردهای اجرایی گروههای آزمایش و گواه تفاوت معناداری باهم دیگر دارند (05/0P<). نتایج آزمون تعقیبی LSD، نشان داد که مداخله بازیدرمانی و نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی اثر معنیدار دارند؛ و نیز، مداخله بازیدرمانی در مقایسه با نوروفیدبک، در بهبود کارکردهای اجراییِ دانشآموزان ابتدایی با اختلال یادگیری، اثربخشی بیشتری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیدرمانی؛ نوروفیدبک؛ کارکردهای اجرایی؛ اختلالات یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 171 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 35 |