تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,641 |
تعداد مقالات | 13,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,556,137 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,073,517 |
تدوین مدل رضایتمندی تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش بر اساس عوامل مؤثر بر آن: یک مطالعه دادهبنیاد | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 43، مهر 1400، صفحه 141-174 اصل مقاله (1019.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.59758.2298 | ||
نویسندگان | ||
سارا نجاتی فر ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار،گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
رشد و توسعه هر جامعه متأثر از نیروی آموزشدیده آن جامعه بوده و شناسایی عوامل مؤثر بر رضایتمندی تحصیلی و فراهم کردن آنها، گامی بهسوی توسعه پایدار است. این پژوهش باهدف کشف و بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش دادهبنیاد بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول مدارس استعداد درخشان شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که نمونه پژوهش بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شد و پس از مصاحبه با 20 دانشآموز، عوامل مؤثر بر رضایتمندی تحصیلی شناسایی گردید. لازم به ذکر است که تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، کدهای باز حول 168 مفهوم، کدهای محوری شامل 21 مفهوم و کدهای انتخابی در 5 مفهوم تحت عناوین عوامل مدرسهای، عوامل فردی، عوامل خانوادگی، نگرش نسبت به تیزهوشی و مشکلات جامعه در برخورد با تیزهوشان و نبود برنامه نگهداشت تیزهوشان (برنامههای جامع از تحصیل تا اشتغال) شناسایی و استخراج گردید. رضایتمندی تحصیلی ابزار مطلوبی برای ارزیابی مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش محسوب میشود و عوامل متعددی دانشآموز را در ادامه مسیر زندگی تحصیلی و ارتقاء رضایت تحصیلی تقویت مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایتمندی تحصیلی؛ دانشآموز تیزهوش؛ دادهبنیاد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 193 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |