تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,845,907 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,760,526 |
مقایسهی دفاعیات مشرکانه و مسیحی در باب تمثالهای مقدس | ||
حکمت و فلسفه | ||
مقاله 1، دوره 17، شماره 65، فروردین 1400، صفحه 7-30 اصل مقاله (795.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2021.50636.1821 | ||
نویسنده | ||
علیرضا اسمعیل زاده برزی ![]() | ||
دکترای فلسفه هنر دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله به مقایسهی دفاعیاتی میپردازد که معتقدان به دین یونانی و مسیحیان در حمایت از تمثالهای مذهبی در ادوار مختلف ارائه کردهاند. به این منظور پس از مروری بر سیر تاریخی مباحث، برخی از مهمترین انتقادات را که در هر دو سنت یونانی و مسیحی نسبت به وجود و تکریم تمثالها مطرح شدهاند به نحو مختصر ملاحظه خواهیم کرد و سپس به مقایسهی موردی اساسیترین دفاعیات خواهیم پرداخت. این دفاعیات عمدتاً متمرکز بر نشان دادن ضرورت وجود تمثالها، کارکرد آنها و عدم تعارض آنها با ذات معنوی دین هستند. آنچه که این مقایسه آشکار خواهد کرد این است که دفاعیاتی که مدافعان مسیحی ارائه میکنند در اساسیترین جنبههای خود مشابه و نظیر دفاعیاتی است که فیلسوفان معتقد به دین یونانی، اغلب در برابر انتقادات مسیحیانِ نخستین بیان کرده بودند. بنابراین دفاع مسیحیان از تمثالها چه در برابر یهودیان و چه در برابر مسیحیان شمایلستیز، به یک معنا بازتولید و احیاء دفاعیات مشرکان در مقابل مسیحیان اولیه، یهودیان و برخی از خود یونانیها بوده است. در پیوند با این نتیجه، به محدود شدن معنای بتپرستی در نزد مسیحیان متأخر اشاره خواهد شد که بر حسب آن، بتپرستی دیگر بیش از آنکه به ظاهر اعمال مذهبی یا تبیینهای عقلانی آنها مربوط باشد، به این پرسش مربوط میشود که عمل مذهبی برای تکریم وجودی الهی انجام میشود یا وجودی شیطانی. | ||
کلیدواژهها | ||
تمثال؛ دفاعیه؛ مسیحیت؛ بتپرستی؛ یوحنای دمشقی؛ فرفوریوس | ||
مراجع | ||
گاتری. دبلیو. کی. سی. (1375). تاریخ فلسفه یونان، (ج 10) سوفسطاییان (بخش نخست). ترجمه حسن فتحی. تهران: انتشارات فکر روز.
Reference
Bevan, Edwyn. (1940). Holy Images. London: Routledge.
Brubaker, Leslie & Haldon John. (2011). Byzantium in the Iconoclast Era c. 680-850: A History. Cambridge: Cambridge University Press.
Brubaker, Leslie. (2012). Inventing Byzantine Iconoclasm. London: Bristol Classical Press.
Celsus. (1987). On the True Doctrine. Trans by R. Joseph Hoffmann. Oxford: Oxford University Press.
Clement of Alexandria. (1919). The Exhortation To the Greeks. Trans by G. W. Butterworth. Massachusetts: Harvard University Press.
Dio Chrysostom. (2017). Complete Works. Trans by J. W. Cohoon. Hastings: Delphi Classics.
Eusebius of Caesarea. (1903). Preparation for the Gospel. Trans by E. H. Gifford. Oxford: Clarendon Press.
Graham, Daniel W. (2010). The Texts of Early Greek Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.
John of Damascus. (2003). Three Treatises on the Divine Images. Trans by Andrew Louth. New York: St Vladimir's Seminary Press.
Maguire, Henry. (1981). Art and Eloquence in Byzantium. Princeton: Princeton University Press.
Mango, Cyril. (1986). The Art of Byzantine Empire 312-1453. Toronto: University of Toronto Press.
Maximus of Tyre. (1997). The Philosophical Orations. Trans by M. B. Trapp. Oxford: Clarendon Press.
Noble, Thomas. (2009). Images, Iconoclasm and the Carolingians. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.
Origen. (1953). Contra Celsum. Trans by Henry Chadwick. Cambridge: Cambridge University Press.
Plotinus. (2018). The Enneads. Trans by George Boys-Stones and others. Cambridge: Cambridge University Press.
Porphyry. (1986). Porphyry's Letters to His Wife Marcella. Trans by Alice Zimmern. Grand Rapids: Phanes Press.
Porphyry. (1994). Against the Christians. R. Joseph Hoffmann. New York: Prometheus Books.
Prince, Susan. (2015). Antisthenes of Athens, Texts, Translations and Commentary. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Von Hefele, Karl Joseph. (1896). A History of the Councils of the Church, from the Original Documents. A.D. 626 to A.D.787. Trans by William Clark. New York: AMS Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 131 |