تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,885,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,781,420 |
بازنمایی به منزلة "معنای مجسم" از دیدگاه آرتور دانتو (مطالعه موردی آثار جف کونز) | ||
حکمت و فلسفه | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 65، فروردین 1400، صفحه 159-179 اصل مقاله (894.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2021.56558.1918 | ||
نویسندگان | ||
سمیه نصری1؛ علی مرادخانی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری فلسفة هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
2دانشیار فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هنر مدرن و هنر معاصر مفهوم بازنمایی را، که حدود دو هزارسال بر تاریخ فلسفة هنر سیطره داشت، مورد نقد قرار داده است. بر این اساس دیگر تلقی کلاسیک از بازنمایی قادر به تحلیل نمونههای هنری جدیدی نبود که از هنگام شکلگیری هنر مدرن پدید آمده بودند. آرتور دانتو یکی از فیلسوفان هنر قرن بیستم است که به ویژه با توجه به هنر معاصر به ارزیابی مجدد نظریة "بازنمایی" پرداخته است. دانتو معتقد است که هنر امروز، شاهد ظهور ابژههای واقعی[1] در آثار هنری است و دیگر هنر صرفاً بازنمایی واقعیت نیست بلکه ابژههای واقعی خود تبدیل به اثر هنری شدهاند. وی آثار هنری را بیانهای نمادینی میداند که خود را تجسم میبخشند. مقاله حاضر تلاشی است برای تبیین دریافت دانتو از مفهوم هنر به منزلة بازنمایی که با تکیه بر کتاب استحالة شئ معمولی (1981)، فراسوی جعبه های بریلو (1992) و آنچه هنر است (2013) صورت گرفته است. در این مقاله به تحلیل چرایی طرح این نظریه از سوی دانتو اشاره میشود که او چگونه تفسیری دیگر از مفهوم بازنمایی را طرح کرد و آن مفهوم را متمایز از تلقی کلاسیک آن توضیح داد. اهمیت تلقی دانتو در این خصوص بررسی نمونههای هنر معاصر براساس تفسیر تازهای است که از مفهوم بازنمایی در هنر طرح میکند. همچنین در این مقاله به مطالعه موردی در خصوص هنرمند معاصرجف کونز نیز اشاره شده است. [1]. Real object | ||
کلیدواژهها | ||
آرتور دانتو؛ بازنمایی؛ عالم هنر؛ معنای مجسم؛ جف کونز | ||
مراجع | ||
لوسی اسمیت، ادوارد. (1381). مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش های هنری قرن بیستم، ترجمة علیرضا سمیع آذر. موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر.
کلی، مایکل. (1383). دانشنامه زیبایی شناسی، ترجمۀ مشیت علایی و ... دیگران. مرکز مطالعات و تحقیقات هنری گسترش هنر.
هرست هاوس، رزالین. (1388). بازنمایی و صدق ترجمۀ امیر نصری. انتشارات فرهنگستان هنر.
سمیع آذر، علیرضا. (1391). انقلاب مفهومی: تاریخ هنر معاصر جهان. موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر.
کرول، نوئل. (1394). درآمدی معاصر بر فلسفۀ هنر، ترجمۀ پریسا صادقیه .نشر پیام امروز.
دانتو، آرتور. (1394). آن چه هنر است، ترجمۀ فریده فرنودفر. نشر چشمه.
جوانلی، الساندرو. (1398). متفکران بزرگ زیبایی شناسی، ترجمۀ امیر مازیار و... دیگران. نشر لگا.
راگمن، آنوچکا. (1388). "جف کونز از خود می گوید"، دوهفته نامه هنرهای تجسمی تندیس، زیبا مغربی، شماره 157.
References
Tiziana Andina. (2011). Arthur Danto: Philosopher of Pop Cambridge Scholar.
Danto,Arthur C. (2005). Unnatural Wonders, Essays from the Gap Between Art and Life Columbia University Press, New York.
Danto, Arthur C. (2003). The Abuse of Beauty Aesthetics and The Concept of Art .Illinois: Carus Publishing Company.
Danto, Arthur C. (1997). After the End of Art, Contemporary and ThePale of History. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Danto, Arthur C. (1992). Beyound the Brillo Box: The Visual Arts in Post-Historical Perspective. New York: Farrar, Straus, Giroux.
Danto, Arthur C. (1981). The Transfiguration of the Commonplace. Cambridge, MA: Harvard University Press. 16
Goodman, N. (1976). Languages of Art, An Approach a to Theory of Symbol, Oxford University press.
Danto, Arthur C. ( 1964).”The Art world”, Journal of Philosophy. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 247 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 120 |