تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,875,642 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,777,424 |
بررسی رابطه بین هویت اخلاقی و سبک های شناختی با سازگاری فردی و اجتماعی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
دوره 17، شماره 60، تیر 1400، صفحه 169-194 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2022.56335.3176 | ||
نویسندگان | ||
لیلا زارعی1؛ علی شیروانی شیری ![]() ![]() | ||
1کارشناسی ارشد، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان.ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هویت اخلاقی و سبک های شناختی با سازگاری فردی و اجتماعی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر آباده طشک بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع اول متوسطه شهر آباده طشک به تعداد (150 نفر) در سال تحصیلی 1398-99 بود. در این پژوهش با توجه به چارچوب جامعه آماری، 108 نفر از دانش آموزان به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه هویت اخلاقی، سبک های شناختی و سازگاری فردی و اجتماعی استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوایی و پایایی به وسیله آلفای کرونباخ بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که، از میان مؤلفه های سبک های شناختی، بین مؤلفه های روش یادگیری از طریق (تماشاکردن، فکرکردن و انجام دادن)، و سازگاری فردی - اجتماعی رابطه مثبت برقرار گردید. از میان مؤلفه های هویت اخلاقی، بین مؤلفه مؤلفه های (درونی سازی و نمادی سازی)، و سازگاری فردی - اجتماعی رابطه مثبت برقرار گردید. همچنین متغیرهای هویت اخلاقی و سبک های شناختی یادشده بصورت مثبت قادر گردیدند پیشبینی کننده متغیر سازگاری فردی - اجتماعی باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت اخلاقی؛ سبک های شناختی؛ سازگاری فردی و اجتماعی؛ دانش آموزان دختر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 684 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 301 |