| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,979 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,267,674 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,912,078 |
ارزیابی عملکرد رسانههای پخش در شبکههای اجتماعی آنلاین با استفاده از مدلهای تحلیل پوششی دادهها | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 9، دوره 7، شماره 28، دی 1400، صفحه 303-269 اصل مقاله (1.44 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2021.47296.844 | ||
| نویسندگان | ||
| هانیه حقیقی نیا1؛ محسن رستمی مال خلیفه* 2؛ محمد سلطانی فر3 | ||
| 1دکتری مدیریت رسانهای، دانشکدهی مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه ریاضی دانشکده علوم پایه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| چشمانداز رسانهای در جهان طی دو دههی اخیر بهدلیل استفاده از اینترنت و عمدتاً توسعهی شبکههای اجتماعی آنلاین، تغییر کرده و بهطور چشمگیری بر نحوهی تولید، توزیع و مصرف رسانهای تأثیر گذاشته است؛ ازاینرو برنامهریزان رسانهای میبایست در فرآیند تصمیمگیری اقدامات مناسب را بهدقت شناسایی کنند. اولین قدم برای تغییر رویهها، اطلاعاتی است که از طریق «ارزیابی عملکرد» حاصل میشود. در این مقاله، عملکرد رسانههای پخش در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام و سروش) با استفاده از مدلهای CCR و BCC در تحلیل پوششی دادهها ارزیابی شده است. نتایج در دو ماهیت ورودی و خروجی -که سطح فعالیت سازمان و سطح پاسخ مخاطبان نامیده شده است- ارزیابی و نتایج حاصل از اجرای دو مدل مقایسه شده است. درواقع، عملکرد هر یک از این واحدها در استفادهی بهینه از منابع برای تولید ستادهها، ارزیابی شده است. جامعهی آماری در این پژوهش، شبکههای رادیویی و تلویزیونی است که بهعنوان واحد تصمیمگیرنده در نظر گرفته شدهاند. نتایج نشان میدهد تعدادی از واحدها با اجرای مدلهای CCR و BCC در سطوح فعالیت سازمان و پاسخ مخاطبان، بهطور مشترک کارا بودهاند؛ اما با اجرای مدل BCC واحدهای دیگری نیز کارا شناسایی شدهاند. سپس بهکمک تحلیل ابرکارایی، واحدهای کارا رتبهبندی شدهاند. در نهایت، واحدهای ناکارا در هر یک از شبکههای اجتماعی شناسایی و بهمنظور بهبود عملکرد واحدهای ناکارا، استراتژی مناسب پیشنهاد شده است. این الگو به مدیران رسانهای کمک خواهد کرد تا عوامل ناکارایی خود را در مقایسه با رقبا شناسایی کرده و به واحدی کارا، تبدیل شوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزیابی عملکرد؛ تحلیل پوششی داده ها؛ رسانه های پخش؛ شبکه های اجتماعی آنلاین | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمی، عباس؛ عینعلی، محسن. (1398). «عوامل مؤثر بر قصد تداوم استفاده از شبکههای اجتماعی با میانجیگری اعتماد (موردمطالعه: پیامرسان تلگرام و سروش)»، مجله جهانی رسانه-نسخه فارسی، دوره 14، شماره 1، صص 49-29.
اکبرزاده جهرمی، سیدجمالالدین. (1396). «پساتلویزیون در ایران: ارزیابی اقدامات صداوسیما در قبال همگرایی رسانهای»، مطالعات رسانههای نوین، دوره 3، شماره 10، صص 88-43.
جهانشاهلو، غلامرضا؛ حسینزاده لطفی، فرهاد؛ نیکومرام، هاشم. (1389). تحلیل پوششی دادهها و کاربرد آن. تهران: انتشارات آثار نفیس.
حقیقینیا، هانیه و همکاران. (1399). «بهینهسازی عملکرد روزنامههای چاپی در شبکه اجتماعی اینستاگرام با استفاده از تحلیل پوششی دادهها»، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، دوره 10، شماره 2، صص 21-1.
خانیکی، هادی؛ خجیر، یوسف. (1398). «ظرفیتها و چالشهای شبکههای اجتماعی مجازی برای جامعه مدنی ایران»، مطالعات رسانههای نوین، شماره 17، صص 69-35.
رمضان لواسانی، سمیه؛ خیراندیش، مهدی. (1395). «الگوی ریسکهای ورود سازمانهای عمومی به شبکههای اجتماعی»، مدیریت دولتی دانشگاه تهران، دوره 8، شماره 4، صص 644-617.
سعد، علی. (1394). «درآمدی بر سیاستهای فیلترینگ سایتهای اینترنتی»، مطالعات رسانههای نوین، سال اول، شماره 2، صص 165-141.
شیخ، رضا؛ شامبیاتی، هانیه. (1395). «تحلیل محتوای شبکههای اجتماعی مجازی با رویکرد نتنوگرافی بر اساس اطلاعات ناقص»، مطالعات رسانههای نوین، سال اول، شماره 4، صص 203-179.
طبرسا، غلامرضا. (1378). بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی. مجموعه مقالات دومین جشنوارهی شهید رجایی، ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
فرهنگی، علیاکبر؛ دانایی، ابوالفضل. (1392). توسعه و اجرای سیستمهای ارزیابی عملکرد متوازن در سازمانهای رسانهای. تهران: انتشارات مکثنظر.
کیانی، مژده. (1398). «هویت جنسیتی کاربران شبکههای اجتماعی؛ تحلیل گفتمان کلمنتهای کاربران اینستاگرام و تلگرام»، مطالعات رسانههای نوین، سال پنجم، شماره 20، صص 176-149.
یعقوبی، محدثه و همکاران. (1399). «تبیین چالشهای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از منظر اساتید ارتباطات و اصحاب رسانه»، مطالعات رسانههای نوین، سال ششم، شماره 21، صص 55-27.
یونسکو. (1390). شاخصهای توسعه رسانهها: چارچوبی برای ارزیابی رسانهها. چاپ اول به فارسی، تهران: دفتر منطقهای یونسکو در تهران.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 494 |
||